Bedre lyd fra Macen med Pinell DAC Mini

Bedre lyd fra Macen med Pinell DAC Mini

Bruker du Macen til å hører du på musikk fra Spotify, WiMP eller iTunes? Norske Pinell lanserer i dag Pinell DAC Mini som konverterer digitale lydsignaler til analoge for tilkobling til stereoanlegg og lover deg vesentlig bedre lyd.

Musikklytting har de siste årene for mange blitt utelukkende digital. Mange bruker iTunes, Spotify eller Wimp og streamer lyden trådløst over AirPlay til et anlegg som støtter AirPlay eller Apples AirPort Express.

Hvis du tilhører gruppen som heller kobler Macen opp mot anlegget ditt, kan Pinell DAC Mini være noe for deg. Ifølge Pinell vil DAC Mini kunne gi deg en helt ny lydopplevelse. Den innebygde hodetelefonutgangen på PCer er nemlig relativt spinkel, og gir dårlig lydkvalitet når du kobler datamaskinen direkte til stereoanlegget. Lyden i datamaskinen er digital, og må omformes til analoge signaler før den kan kobles til eksterne høyttalere. Pinell hevder at DAC Mini gjør denne jobben vesentlig bedre og med eksemplarisk kvalitet.

DAC Mini er enkelt forklart et eksternt lydkort/ digital-til-analog-konverterer (DAC) (16-bit/44,1-48 kHz) med USB-inngang og analog stereoutgang. Du kobler medfølgende rød mini-USB-kabel til Macen, stereoanlegget til DAC Mini og lyden vil da være merkbart bedre. Lyden vil gå digital fra Macen til DAC Mini som vil ta seg av konverteringen fra digital til analog før lyden sendes inn til anlegget.

Pinell er et norsk selskap som både designer og utvikler sine produkter her i Norge og selskapet har hatt stor suksess i Norge og utland med sine digitale internettradioer.

Alle våre nye produkter blir designet ved vårt kontor i Oslo, og vi er svært stolte av å være representanter for norsk design og produktutvikling. Vi merker også at dette slår veldig godt an hos våre kunder både i Norge og i utlandet

sier produktdesigner Andreas Erlandsen, som er ansvarlig for utvikling og design hos Pinell i Oslo.

Kabinettet til DAC Mini er i ekstrudert aluminium med detaljer i rustfritt stål og rødt og produktet står godt i stil til Apples etablerte design. Pinell DAC Mini skal allerede være tilgjengelig for salg, og har en veiledende utsalgspris på NOK 1095,-. Du kan lese mer om produktet hos Pinell

quadra800s bilde

quadra800

Sikkert greit nok med USB, men hvorfor ikke heller lage et lydkort som konverterer fra digital lyd (optisk) til analog? Alle Macer siden 2005 eller noe har jo digital lydutgang.

mac_31

De fleste skikkelige lydanlegg har vel også digital inngang? Jeg kjører optisk kabel selv her (man kan også få usb-optisk overgang/coax)

m4rius

Tror jeg har en bedre DAC en dette til min Mac :)

[url=http://bildr.no/view/1186645][img]http://bildr.no/thumb/1186645.jpeg[/img][/url]

Solaar

Nå er ikke jeg en ekspert på lyd så lurer derfor på noen ting her. Selv har jeg en jailbreaket apple tv 2 som jeg streamer min musikk til, være seg direkte fra itunes-biblioteket eller med hjelp av Airfoil hvis jeg ønsker å streame annen lyd (f.eks Spotify). Denne apple tv-en er koblet til receiveren med en optisk kabel.

Total pris på denne løsningen er rundt 20 % billigere enn løsningen i denne artikkelen og da har jeg ikke en gang tatt med alle de andre fordelene med å ha en apple tv.

Så hvorfor skal man bruke så mye penger på en løsning som dette? Er det forskjell i lydkvalitet?

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

Man får kjøpt USB-lydkort med flere funksjoner til halve prisen av denne, og DAC'er med optisk inngang til omtrent samme pris...

Den analoge utgangen fra bærbare Mac'er er ikke av så verst kvalitet — når man ser bort fra at den mangler krefter til å drive de «tyngste» hodetelefonene. DAC-teknologi er ikke noe hokus-pokus i våre dager; det dreier seg om et par små brikker som masseproduseres og selges til produsentene for småpenger — brikkene man finner i et billigprodukt er som regel de samme som man finner i dyrt hi-fi-utstyr.

Skal man koble Mac'en til et stereoanlegg, er det imidlertid en stor fordel at det ikke er noen metallforbindelse mellom datamaskinen og musikkanlegget: Den viktigste årsaken til dårlig lydkvalitet med datamaskin som lydkilde er elektrisk støy pga jordingsproblemer mellom kilde og forsterker. USB bruker metallkabel, som overfører elektrisk støy på lik linje med en analog kabel. En USB-DAC gir mao ikke noen vesentlig bedring av lydkvaliteten, i forhold til å bruke en minijack-til-RCA-kabel fra Mac'ens lydutgang.

Med optisk kabel unngår man støyproblemene. Ennå har de færreste stereo-forsterkere optisk inngang — men man får kjøpt enkle DAC'er med optisk inngang til omtrent samme pris som denne boksen fra Pinell.

Jeg ser to betingede fordeler med denne boksen: Enkel design som matcher Mac'en, og strøm via USB slik at man ikke trenger en ekstern «veggvorte». Om dette er verdt en pris som er høyere enn produkter som har tekniske fordeler (enten optisk forbindelse, eller flere funksjoner, som analog-til-digital-konvertering, mikrofoninngang eller hodetelefonutgang) får være opptil hver enkelt kjøper. Men man bør vite at fordelene ved en enkel USB-DAC er begrensede.

svanos bilde

svano

@quadra800 Macbook air har faktisk ikke optisk/digital lyd ut, så for noen macbrukere er nok en dac via usb av interesse.

Leon83s bilde

Leon83

Da hadde jeg heller kjøpt Argon DAC 1 eller Cambridge Dacmagic 100. Da får man flere tilkoblingsmuligheter og sannsynligvis bedre lyd.

[url">http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/da-konverter/argon_dac1_da-konverter_sort.htm

[url">http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/da-konverter/cambridge_dacmagic-100_da-konverter_sort.htm

arokh

Gjør denne DAC'en en bedre jobb enn hvis man kobler Mac'en til forsterker via HDMI eller optisk da?

ggt667s bilde

ggt667

Jeg har optisk minijack til toslink fra Airport Express til stereo, veldig praktisk, om lyden er bedre eller værre har jeg ingen formening om.

svanos bilde

svano

Airplay/airtunes bruker Apples tapsfrie komprimering så det som kommer digitalt ut av airport express/apple tv skal være av samme kvalitet som den opprinnelige filen.

quadra800s bilde

quadra800

Skal man koble Mac'en til et stereoanlegg, er det imidlertid en stor fordel at det ikke er noen metallforbindelse mellom datamaskinen og musikkanlegget: Den viktigste årsaken til dårlig lydkvalitet med datamaskin som lydkilde er elektrisk støy pga jordingsproblemer mellom kilde og forsterker.

Kan man ikke bare koble maskin og lydanlegg i jordet stikkontakt da? ;)

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

«Kan man ikke bare koble maskin og lydanlegg i jordet stikkontakt da?»

Nei, det er ikke fullt så enkelt. Jording og støy er et problemområde når det gjelder lyd og bilde. Om alt utstyr er jordet, kan man få en «jordsløyfe» som resulterer i hørbar støy. Ofte er det nødvendig å trikse litt med jording; koble noen apparater i anlegget til jordet kontakt, og andre til ujordet — og isolere det hele fra antenne/kabel-TV-anlegg med galvanisk skille. Det er ikke for ingenting at profesjonelt lydutstyr gjerne har en «ground lift»-bryter, så man kan koble jord til og fra på hvert enkelt apparat.

Datamaskiner er spesielt problematiske i forhold til lydanlegg, siden de i utgangspunktet ikke følger de standardene lydutstyr er laget etter med tanke på å unngå elektrisk støy. Kjører man datamaskinen på batteri går det som regel bra — men det er ikke alltid praktisk. Derfor er det best å bruke en form for galvanisk skille også her — og da er en optisk kabel perfekt.

Selve DAC'en — digital-til-analog-konvertereren — er av mindre betydning enn produsenter og hi-fi-butikker vil ha oss til å tro. Det finnes bare noen få ulike typer brikker, der forskjellen i ytelse er minimal — det dreier seg tross alt om databrikker som bare skal «oversette» et elektrisk signal etter faste, matematiske regler. I den grad det er hørbare forskjeller mellom ulike DAC'er, skyldes det ulikt støynivå i de analoge komponentene, eller aller helst ulikt utgangssignal. Utgangssignalet fra en dyr DAC kan være 4 ganger så sterkt som utgangssignalet fra en billig DAC, og siden hørselen vår er mindre følsom i ytterkantene av det hørbare frekvensområdet, oppfatter vi små økninger i lydstyrken (og en dobling er en relativt liten økning) først og fremst som at bass og diskant blir tydeligere og lydbildet dermed mer nyansert.

quadra800s bilde

quadra800

Jepp, en poor-man's DAC er basically en haug med motstander.
Interessant det med jordsløyfe. Hvordan er det med digital lyd over f.eks. HDMI og kanaler som ikke isolerer endepunktene fra hverandre?

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

En «poor man's DAC» er en DAC som er laget slik brikkeprodusenten sier at den skal være — med minimal tukling med signalet på den analoge siden. Dyrere DAC'er er i beste fall fancy design og en dyr boks, med en dyr strømforsyning som gir mer enn komponentene behøver. I verste fall er det en konstruksjon som noen med mindre teknisk kunnskap enn brikkeprodusenten har tuklet med, for å få til en spesiell «lydsignatur» som avviker fra en nøytral gjengivelse av originalopptaket... Hi-fi-verdenen er dessverre full av produsenter som mangler teknisk kunnskap, og/eller ikke har fulgt med på den rivende utviklingen innenfor elektronikk de siste tiårene.

HDMI er jo også metallkabel, og skulle dermed kunne bidra til elektrisk støy. Men jeg bruker det bare til TV/videoutstyr, og vet ikke hvordan det virker for ren lydgjengivelse.

Solaar

@svano: Det er akkurat det jeg mener også, skjønner ikke hvorfor man skal bruke mer penger på en løsning som hverken gir bedre lyd eller noen andre fordeler.

Jeg forstår virkelig ikke bakgrunnen for denne artikkelen og konkluderer med at det er en annonse i dårlig forkledning.

Thorolf

Det er bare tull at lydkonvertere er så like. Det er ikke uten grunn at lydkort selges i alle prisklasser, og at M-Audio koster 1000 der Apogee og RME koster 4000. All brikkelikheten er sikkert riktig når det gjelder low-end-konvertere, men skal du ha ordentlig gromlyd ut av macen, må du nesten ha et «ordentlig» lydkort. Du kommer langt med en low-end-konverter, men ikke hele veien. Anbefaler å kjøpe f. eks. Apogee One eller Apogee Duet (1. gen.) brukt, hvis macen skal brukes sammen med et ordentlig stereoanlegg. Gjør voldsom forskjell.

devo

@Quadra800,: Støpselet på en bærbar mac er med forlengerkabelen jordet, men det hjelper lite når laderen ikke er jordet.

Eagle

Jeg må si det blir vel mye krisemaksimering rundt jording, jordfeil, jordsløyfer og jordstøy i denne posten. Det er mange gode poenger som kommer på banen her,og problemet er verdt å fokusere på, men jeg har ikke inntrykk av at problemet er av den dimensjonen det fremstår her. Jeg har selv vært borti massevis av jordingsproblematikk i jobbsammenheng, men anser det allikevel ikke for å være et problem som berører folk flest mye av tiden.

Dette har blitt diskutert i tidligere poster her på forumet, så det går an å søke litt på det.

Det blir også nevnt at det er lite å hente på å bruke en ekstern DAC fremfor Mac'ens innebygde analoge utgang. Nå har de fleste nye Mac'er kurrante analog-utganger, men det vil alltid være et poeng i å distansere de sårbare analoge kretsene fra prosessoren, noe som oppnås ved å bruke et eksternt lydkort, uavhengig av tilkoplingsgrensesnitt.

Og til slutt; følgende er å lese lenger oppe i denne posten:
"Utgangssignalet fra en dyr DAC kan være 4 ganger så sterkt som utgangssignalet fra en billig DAC, og siden hørselen vår er mindre følsom i ytterkantene av det hørbare frekvensområdet, oppfatter vi små økninger i lydstyrken (og en dobling er en relativt liten økning) først og fremst som at bass og diskant blir tydeligere og lydbildet dermed mer nyansert."

Fra et teknisk standpunkt henger dette virkelig ikke på greip. Måtte bare si det. Ta det til seg den som vil.

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

Vet ikke om det henger på greip fra et «teknisk standpunkt», Eagle — men det er en kjennsgjerning at små forskjeller i lydvolum oppfattes som mer nyansert og engasjerende lyd. Forklaringen som vanligvis brukes, er hørselens relativt mindre følsomhet for lave og høye toner. I gamle dager var alle stereoforterkere utstyrt med en «loudness»-knapp, som forsterket bass og diskant for å få en fyldigere lyd ved lavt lydnivå. Idag bruker mange equalizeren i iTunes på samme måte.

Sjekk utgangsnivået på ulike DAC'er. Det varierer fra 1—2 volt med ubalanserte utganger (RCA eller minijack). Forskjellen utgjør 3 dB — en dobling av «lydtrykket», som vi oppfatter som en relativt liten økning. Dyrere DAC'er har ofte balanserte utganger (XLR), og et utgangsnivå på ca. 4 volt.

I praksis betyr denne forskjellen, at om vi plugger to kilder med ulikt utgangsnivå til forsterkeren uten å justere for nivåforskjellen, vil kilden med sterkest utgangssignal låte best, mer detaljert, mer engasjerende — fordi de dype og høye tonene kommer bedre frem. Men denne forskjellen vil forsvinne om vi justerer nivået for de to kildene, vil forskjellen forsvinne. Det finnes mange publiserte lyttetester som bekrefter dette.

Når det gjelder ulike lydkort, er det nok helst støynivå og funksjoner som utgjør forskjellen. Dyrere lydkort gir rett og slett flere muligheter, enten det gjelder mulighet til å koble til mikrofoner og instrumenter, hodetelefoner, balansert linjesignal o.s.v., eller funksjoner i programvare. Enkelte billige lydkort gir bare 16 bits konvertering (CD-kvalitet), mens lydopptak som skal redigeres gjerne gjøres i 24 bit. Egenstøyen kan også være lavere på dyrere utstyr — men det er svært få billige lydkort som har hørbar støy idag.

Det er riktig at elektrisk støy sjelden er noe stort problem for hjemmebruk. Som regel er støyen målbar, men ikke hørbar — i alle fall lav nok til å bli overdøvet av musikken. Men det kan i visse tilfeller være svært plagsomt.

casablanca

Veldig interessant lesing, og spesielt dette med digital utgang (er det slik at hodetlf. utgangen på de fleste maskiner også har en optisk utgang?).

Om man har tilkoblet en slik DAC boks, er det samtidig mulig å gjøre det slik at f.eks. all lyd fra "iTunes" og "DVD player" går gjennom DACen mens all annen lyd (systempipelyder og slik) fortsetter å gå gjennom Mac høyttaleren? Da slipper man å plugge inn og ut en jackplugg i lyd-ut kontakten for hver gang man vil bytte på å se film/høre på nettradio gjennom en forsterker og å bruke Macmaskinen til vanlig bruk. Og så slipper man irriterende systempip om man ser på film/hører på musikk og noen andre bruker Macen til andre ting.

Eagle

T.B.Hansen: du har rett i at balanserte grensesnitt ofte har høyere utgangsspenning, men du blander dessverre en del tall og benevninger her. Proff-utstyr har stort sett et utgangsnivå på +4dBu (alså decibel mot en referansespenning), der konsument-utstyr som oftest har utgangsnivå -10dBV. Les gjerne mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

Ulike utgangsspenninger kan på ingen måte relateres til "loudness-fenomenet". Informasjonen du sender over kabelen vil jo ha identisk frekvens-respons (ved +4dBu eller -10dbV), det er kun gain-forskjell, og denne må du jo selvfølgelig utlikne på forsterkeren slik at lydtrykket blir identisk ut av høyttalerne. Da vil du ikke få noe "loudness-problematikk". Hvis du sitter der å sammenlikner og ikke sørger for å justere for likt lydtrykk ut av høyttalerne dine, da er det ikke utstyret det er noe feil med for å si det sånn...

Gaining vil selvfølgelig dra opp støygulvet, men det er en annen historie, det var ikke dynamikk som var temaet her.

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

T.B.Hansen: du har rett i at balanserte grensesnitt ofte har høyere utgangsspenning, men du blander dessverre en del tall og benevninger her.
Nei, jeg forsøker å forklare et praktisk fenomen for folk som ikke er fortrolig med teorien bak fenomenet. Tall alene er meningsløse, om man ikke forstår de praktiske konsekvensene av det tallene beskriver.

Uten justering av «gain» (noe vanlig stereoutstyr sjelden har mulighet til), vil lydnivået, altså det du hører fra høyttalerne, være litt forskjellig, avhengig av av utgangsnivået fra kilden (DAC, datamaskinens lydutgang, CD-spiller etc).

Forskjellene i lydnivå er relativt små, og vi oppfatter dem ikke nødvendigvis som «sterkere lyd». Derimot oppfatter vi det ofte som «bedre lyd», fordi økningen i lydstyrke høres tydeligst i bass og diskant.

Dette overses dessverre nesten konsekvent av de som tester hi-fi-utstyr; enten det er journalister eller privatfolk. Dermed hører de «kvalitetsforskjeller» mellom ulike DACer (eller annet utstyr) som ikke er reelle forskjeller i lyd, men ulike oppfatninger p.g.a. måten hørselen vår fungerer på.

Eagle

Hm, leste visst forrige posten din litt feil forleden dag. :-!
Ser nå at vi egentlig mener det samme ang. utgangsnivå og opplevd frekvensrespons. Altså at hvis det gaines til identisk nivå vil den oppfattede forskjellen forsvinne, men at mange ikke skjønner dette og dermed synes den med høyest utgangsnivå låter fetest .

Men, jeg mener fortsatt at du overdramatiserer jordings-greiene dine, og som sagt er det noen misforståelser ang. utgangsspenninger og benevninger etc... :-)

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai