Thomas Giertsen fronter Apple-kopi

Thomas Giertsen og McCann reklamebyrå "kopierer" Apples switch reklamefilmer i Get (tidligere UPC) sine nye reklamefilmer som i disse dager ruller på norske TV-skjermer. Filmene som helt tydelig er sterkt inspirert av Apples tidligere switch-kampanjer, skal kommunisere Get sitt nye digitale TV-tilbud.

En stor forbrukerundersøkelse vi har gjort sammen med Synovate MMI viser at norske forbrukere har stor interesse for, men liten kunnskap om, digital-tv. Get sin filosofi er å gjøre teknologi tilgjenglig og forståelig for folk flest. Derfor har vi sammen med McCann utviklet et konsept som vi mener kommuniserer fordelene med digital-tv på en måte som differensierer oss fra resten, sier Haagen Sæther-Larsen, markedsdirektør i Get.

I filmene som skal vises på TV2, forklarer Giertsen gjennom monologer hva digital-tv er, og han demonstrerer hvordan digital-tv fra Get gjør det mulig å stoppe tv-sendinger, lagre tv-innhold på dekoderens harddisk, og ta opp tv-program automatisk.

- Thomas Giertsen har fått relativt fritt spillerom til å kommunisere på sin måte. Dette gjør informasjonen lett tilgjengelig for et stort publikum avslutter Sæther-Larsen.

Ryktene sier at Giertsen er Mac-bruker og det er vel også der han har hentet inspirasjonen?

Get har nå lagt ut videoene på sine nettsider. Ta en titt og bedømm selv.

Kilde:
Get.no

OleB

Jeg visste det var noe kjent med den reklamen, men jeg klarte ikke sette fingeren på det. :-)

cybervision_

Jeg skjønner at det er labert i MAC miljøet nyhetsmessig, men hva har dette med noe på denne siden å gjøre?

MacBook 2.0 - 2 GB Ram - 80 GB

Incrediboys bilde

Incrediboy

Er det agurktid på Mac1 eller? Vi trenger ikke skape nyheter dersom ting er rolig en tid.....

Daniels bilde

Daniel

Jeg merket det med en gang jeg så reklamen for noen dager siden. De burde funnet på noe mer orginalt spør du meg :)

mrmke

hehe altså mac folkens

det har da vært flere slike reklamer før, alt er ikke inspirert fra apple.

lydene og stilen ligner også litt på den gamle videoen som handlet om dritt snakk av mac
også tilslutt sier han : and this was all made on mac eller noe i den duren

Be nice to the ones who smoke.. every cigarette migh be their last.

macguru

Jeg kan bekrefte at mister Giertsen er Mac bruekr. Han ringte meg for noen år siden, da jeg drev som Mac forhandler i Sandnes. Det ble dessverre ikke noe salg den gangen...

mfn

Ja og hva så?

*************************************************
The opposite of any great
truth is not a lie, just another great truth

smacmac

"lydene og stilen ligner også litt på den gamle videoen som handlet om dritt snakk av mac
også tilslutt sier han : and this was all made on mac eller noe i den duren"

Ja det stemmer. Det var jo nettopp også en parodi på apples switch-reklamer! DUDE.

Og ellers så synes jeg dette var en helt fin nyhet. Jeg kan ikke se at noen av dere som klager på nyheten har bidratt med noen selv. Mac1 har ikke så enormt mange nyheter som kommer inn at det gjør noe. Sammtidig er de fleste hentet fra andre nyhetssider på engelsk eller dansk. Da er det jo kjempefint at det faktisk kan kommer noen nyheter som faktisk ikke er å lese andre steder.

Men for all del, det er MYE å skrive nyheter om ute i macverdene og kom gjerne å skriv nyheter dere og.

fabric

Myopisk Mac Syndrom - tilstand, hvor "kreativ" person med Mac ikke ser lengre enn desktop skråstrek nettleser.

Arne-Daniel

Hvor kan man se disse reklamene? Prøvde å se på Get sine nettsider, men der kom det bare opp et stillbilde :/

termservs bilde

termserv

De går på tv!

mrmke

søk på reklame på get siden.

Be nice to the ones who smoke.. every cigarette migh be their last.

Klut

De var litt morsomme faktisk.

chreriksens bilde

chreriksen

Herlig med litt mac-input... men jeg hater den musikken!

åttitre

Flere i samme spor ser jeg.
http://video.google.com/videoplay?docid=5483761649183364832&sourceid=docidfeed&hl=undefined

AndreasP

Reklamen er mer som en parodi på storebrandreklamene! I Get reklamen har Giertsen en monolog der han drøfter fordelene med Get, akkurat som gamlingen i Storebrand-reklamen drøfter fordelene med Storebrand! Eneste som gjør denne litt lik Apple Switch reklamene er den hvite bakgrunnen! I Apple Switch diskuterer de forskjellene mellom to ulike istedet for fordelene med sitt eget som i Get reklamen!

-iPOD 4GB
-MacBook 2GHz

RJ

Om dette er en agurk eller ikke, skal jeg ikke legge meg borti. Men at denne reklamen er kraftig inspirert av Switch-reklamene, på grensen til tyveri, er jeg ikke i tvil om. Det er ikke bare den hvite bakgrunnen, men også musikken, kamerautsnittene, klippestilen og dramaturgien som er mer eller mindre blåkopier av nevnte reklamer.

Det virker som du bare har sett de nye reklamene, så sjekk ut denne sida, for de gamle:
http://plex.us/videos/switch.html

wesoe

Det er ikke mulig å påstå at dette ikke er direkte hentet eller rettere sagt kopiert fra Apple sine switch reklamer.
AndreasP påstår at det eneste som gjør den lik er den hvite bakgrunnen. Vel....hva med musikken, redigering, klipping, vinkler, undertoner, det at Thomas er en kjent person osv. Det at Thomas kommer tilbake med en liten kommentar etter Get logoen er vist..Det er rett å slett en blåkopi på Norsk

RJ

Hehe, og det der innlegget var en blåkopi av mitt, wesoe! ;D

G-Macs bilde

G-Mac

Nei, syns ikke den liknet så mye som folk vil ha det til. Slutt å klag...

superjon

Den er jo så utrolig lik!!!!!

Men er vel en reklame som fungerer??

Også får get?

segrov

Klart de kopierer apple. Apples reklamer var jo brilliante:)

PS: Apple har sikkert hentet inspirasjon et eller annet sted også. Det er sjelden det kommer noen helt nye ideer inn i reklamene. Alt resirkuleres...

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

hmnaley

Uansett dårlig reklame for apple.

Get og Upc forbinder jeg med møkkaservice.

Macbook 2ghz 1 gig ram, 100 gig HD.
Ipod 30 GB.
Kamera er funny saker.

Judas

Kan ein moderator vera snill å rette skrivefeilen i tittelen. Eg synest det er litt kjipt at det hopper midt i trynet på meg kvar gong eg opnar safari

Equerm

Hvem bryr seg egentig?
Apple har vel ikke patent på en presentasjonsmetode?

dicky_dick_dickenss bilde

dicky_dick_dickens

eg har vært daglig besøker av Mac1 no i snart en måned, og har vært storfornøyd.
Men, no kommer eg meg ikke inn på forumene med den "vis nye innlegg" knappen, eg kan ikke starte en ny tråd og eg kan ikke svare på forumet heller....

ka e galt!? og er det noen andre som sliter med dette?
dette er den eneste plassen eg kan få¨lagt ut noe...

G-Macs bilde

G-Mac

Prøv å logge ut og så inn igjen. Eventuelt slette cookies.

Øysteinhs bilde

Øysteinh

Til alle dere som mener Apple på egen hånd "skapte" denne reklameformen anbefales dette sitatet(for å få dere ned på bakken igjen): Nullum est iam dictum quod non dictum sit prius.

Greit nok, det er ting som tyder på at Get har hentet inspirasjon fra Apple, men la oss nå unngå denne glorifiseringen av Apple.
De har nok selv hentet inspirasjon fra andre, noe de har gjort før - og noe de i høyeste grad fremdeles gjør.

--
Kanskje vi skulle hatt en emo-dag også? De er litt i samme bås som gothere og satanister, bare at de er "dypere" og ikke sinte, bare skuffa. -Nils

kolbys bilde

kolby

Det handler ikke om å si at Apple aldri får idéer av andre, men at en seriøs bedrift faktisk lager en reklamekampanje som er såpass lik med en annen. Om Dagbladet plutselig kjørte reklamer som var identiske med VG sine tidligere reklamer, så hadde folk reagert. Fordi selv om de fleste reklamer er like, bare med annet manus og setting (bil-, shampoo- og tampongreklamer), så ser man tydelig når noen lager såpass lik reklame av et konsept som var ganske særegent. Musikken og klippingen avslører det.
Selv om enkelte har tendenser til å glorifisere Apple, som du kaller det, så er det også mange som bevisst skal nevne sånt hver gang folk skryter/nevner Apple. Det er interessant å se hvordan folk alltid skal gå mot strømmen, uansett hva. Først skryter de av Apple fordi det er mot strømmen i en verden der f.eks. Windows dominerer, og så skal de bevise at de «holder seg på bakken» ved å gå mot strømmen de stedene flertallet favoriserer Apple.
Hadde ikke Get-reklamene hatt en så lik musikk blant annet, hadde ikke dette vært et tema, men nå er det sånn at reklamene er såpass like. Det er litt artig, men også teit.

helge_karl

Å låne ideer fra andre er slettes ikke galt, alle kan vel med hånden på hjertet innrømme at man har lånt ideer fra andre. Er man kreativ og nytenkende klarer man å bruke disse ideene og kombinere de med det man allerede har i knollen fra før og på den måten skape noe nytt. Dette er vel oppskriften på hvordan verden blir drevet fremover.

Nå synes jeg at disse get reklamene er mer som ett tilbakeskritt i forhold til Apple sine switch reklamer. Det er ingenting nytt i reklamesnuttene fra get, produktet er noe døllt når man sammenligner hva man kan gjøre med en mac. I mine øyne blir get reklamene flaue etterligninger. For den som ikke har sett Apple's Switch reklamer kan det jo tenkes at selve promoteringskonseptet i get reklamene er spennende. Jeg synes det ligner en flau etterligning, også kalt plagiat. Jeg synes heller ikke at mr. Gjertsen passer i denne rollen.

Kanskje best å slutte med surgallen. Både Apple og Get har hyrt seg reklamebyrå for å lage disse filmene, kanskje er dette bare en av flere standardmaler for en vellykket reklamekampanje. Jeg får uansett følelsen av at det bare finnes ett reklamebyrå her på berget siden man kjenner igjen de klebrige, innpåslitne og kvalmende uttalemåtene over alt.

Ok, jeg vet ikke hva du mener, men jeg har iallefall ment nok!

God natt ;-)

BJS

Beklager å måtte si det, men dere har blitt lurt.
Det er nok flere grunner til at de har valgt å kopiere Mac sitt oppsett. En grunn er fordi reklamen funker på egen hånd. En annen er at siden noen seere får litt Deja Vu, så vil folk snakke om reklamen, og debatere den på nett, slik at enda flere får den med seg. Og den overstående samtalen viser at de fikk rett!

"Just about everything in this world is easier said than done, with the exception of "systematically assisting Sisyphus's stealthy, cyst-susceptible sister,"
which is easier done than said."
-Lemony Snicket, The Vile Village

imack

Hæ? Get reklame? Det eneste jeg husker etter å ha lest denne tråden er at jeg MÅ ha en Wii.

kjelligeek

Jeg digger reklamen, hadde det bare vært reklame for Apple, men dessverre er det bare et dårlig firma som kansje kun gjort en god ting, og det var og skifte navn.

Gratulerer UPC, kansje dere kan lure flere til deres elendige service og problemfulle tjenester.

Så reklamen passer ikke så bra, den hører hjemme hos en Apple, som faktisk har service og gode produkter.

kjelligeek

Det er en kopi av Apple.... til dere som lurte... det er der den er hentet, uten tvil...

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai