Apple fortsetter "krigen" mot Windows

Apples Get-a-Mac-annonser har både gledet og provosert den jevne Mac-bruker. Noen mener Apple rakker ned for mye på Microsoft, mens andre mener reklamene fungerer ypperlig og at målet dermed helliger midlene. Uansett hva din mening er, så tok "reklame-krigen" mellom Apple og Microsoft en ny vending forrige uke når Microsoft lanserte sin første kampanje for å forbedre sitt omdømme. Kampanjen har blitt mottatt med blandede følelser, men Microsoft avstod fra å rakke ned på Apple. Apple på sin side er ikke like omtenksomme og lanserte i går en ny Get-a-Mac-internettkampanje.

Den nye internett-kampanjen er en såkalt multiframe-annonse som tidligere har blitt omtalt her på Mac1 og fagbloggen kuttisme.no. Apple har kjøpt flere plasseringer på store nettsteder som Time, CNN og andre store nyhetssider. De har sørget for at de har to plasseringer på samme side og dermed skapt en kampanje hvor to bannere "kommuniserer" med hverandre.

Siden Apple kjører disse kampanjene utelukkende på nyhetsnettsider har de utformet annonsen som et leserinnlegg fra "PC".

Hele leserinnlegget til PC

I think I speak for all PCs everywhere when I say, “What’s the deal, people?”

Have things really gotten so bad between us? You used to love my charming little flaws, right? What’s changed?

It’s Vista, isn’t it? You’ve gotten sick of all the problems and hassles of upgrading. You’re tired of the endless security prompts. You were hoping Vista’s bugs and glitches would be resolved by now. I understand. I’m a big computer, I’ll admit it– Vista hasn’t really lived up to expectations. But we’re only a few years into it. These things take lots of time and patience.

Or did you finally hear enough Mac superlatives? The simple and intuitive operating system, the hardware and software that’s designed to work together, the… you know what, I think we sad enough about Mac’s superlatives. Nobody cares.

Look, I believe that we can overcome these problems facing us. You need to get back to overlooking my shortcomings. After all, I’ve overlooked yours for years. I mean, do you really need to hit the space bar that hard? Yet I always keep my mouth shut. That’s what you do in relationships, you ignore all the bad stuff, and live with the pain.

So please, stop with the switching already. We’ll get through all these issues. Together.

aajon

Ikke helt lik de gamle, vet ikke hva jeg synes. Reklamene er egentlig ganske frekke, men de er morsomme uansett ^^

kajac2

Apple er sansynligvis det barnsligste selskapet i vinden for tiden. Skulle tro samtlige i reklameavdelingen går i barnehagen....

quadra800s bilde

quadra800

Skal man spille sleipt, så spiller man sleipt som en ÅL. Og det gjør Apple bra. Go Apple!

apple boy

synest de reklamene var geniale når jeg først så de, men nå har det kommet så mange rare! Finn på noe NYTT!!!!!

an apple a day keeps microsoft away!

G-Macs bilde

G-Mac

Enig med kajac2!

E. Skrott

kajac2: Reklameavdelingen er opptatt av én ting; å snakke slik at målgruppen forstår. Ut fra salgstall og oppmerksomhet virker det som reklamen fungerer. Personlig er jeg helt enig i at filmene er banale, men hey - Elkjøp-reklamen funker den óg (beklageligvis).

PS
Admin og apple boy: Den gang da, hver gang når - gjelder fremdeles.

apple boy

for meg kan de lage hvilken som helst reklame, men synest de kan si mer hvor bra mac er og alt det istedet for å hakke ned windows hele tiden. Mobbing kansje?
De sier jo hvor bra mac er da, men på en frekk måte. Helt greit, men kansje litt barnslig og de har gjort det ganske så lenge nå.

kesse

Disse reklamene begynner faktisk å irritere meg litt.

Jeg likte at Microsoft gikk en helt annen vei enn å rakke ned på Apple, så håper Apple begynner å gjøre det samme de også.

macwerners bilde

macwerner

Det var da veldig så hårsåre man var da... Herregud vi snakker ikke om usikre små barn som ennå ikke har funnet seg selv og må skjermes for enhver harselas, vi snakker om et av verdens største firmaer uansett bransje. Apples reklamer er tidvis morsomme og har alltid en vinkling som gjør at man tross alt har en viss sympati med "PC". "Mac" fremstår som regel også bare som en vanlig mann i gata som ikke hånler av "PC", men prøver å forstå hva "PC" egentlig mener.

MS vei med Seinfeldreklamen er nok en annen vei ja, men hvor er det ikke lett å skjønne...

kuuuli

macwerner, det handler ikke om å være hårsår.
Du hadde vel reagert om microsoft hadde laget en reklame hvor de påstod at OSX var veldig sårbart, men det er jo tross alt bare noen år siden det kom..

De ljuger så det renner av det:
1. Vista er ikke "a few years into it" Det har ikke engang vært ute 2 år, så hvordan man får det til å bli "a few years" skjønner jeg ikke.

2. Vista er ikke full av bugs og glitches. Kjære vene, jeg har ikke hatt problemer siden betaen.. Mange av vennene mine kjører vista, og det er ingen som har noe å klage på...

Så: Open your mind!

/Thomas

Kebabdyrets bilde

Kebabdyret

Jeg opplever ikke Windows Vista som ustabilt. I samme slengen kan jeg nevne at skjermspareren på Macbooken på en mystisk måte pleier å henge seg, slik at ikke cmd-alt-shift-esc fungerer. Og så har vi Airport, som ikke engang klarer å holde forbindelsen til aksesspunktet i mer enn 5 minutter; et unikt tilfelle siden ingen andre maskiner har det problemet.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai