Ny Microsoft Seinfeld-reklame

Microsofts Seinfeld-kampanje, som har blitt introdusert for å forbedre bildet Apple skaper av Windows og Microsoft i sine Get-a-Mac-kampanjer, har blitt et heftig diskusjonstema på alle IT-nettsteder verden over. Fungerer kampanjene, fungerer de ikke, endrer de Microsofts image eller underbygger de bare Apples Get-a-Mac-annonser ytterligere? Uansett hva du mener, så har Microsoft nå kommet med oppfølgeren til den første annonsen.

Vi er fortsatt ikke helt med på eksakt hva Microsoft prøver å fortelle oss i disse reklamene, men en ting er sikkert - de er svært lange, godt produsert og ikke minst veldig dyre å vise på «prime-time».

Alfred.Woodden

Jeg er like forvirret.

Moralen? Bill og Jerry, som symboliserer Windows Vista prøvde så godt de kunne å passe inn i hjemmet til familien, men feilet miserabelt og ble kastet ut på gata?

iHaraldM

Gir ikke mye mening, men denne var iallefall litt morsom. I motsetning til den forrige.

MacBook Pro Core 2 Duo - Mac OS X Leopard
Mac mini Core Duo - Mac OS X Tiger

-Why is George W. Bush sure Iraq has weapons of mass destruction? Because he has the receipt.

Nixons bilde

Nixon

Som stor Seinfeld-fan er dette morsomt! Men likefullt bør jeg vel ikke like den for godt siden det er en reklame for "fienden"...;) Uansett hva de prøver å fortelle er det godt laget, og det skaper oppmerksomhet. Noe som selvsagt er hele vitsen.

palelnans bilde

palelnan

Som reklame er ikke dette helt topp. Men som Seinfeld-episode er den helt OK.

LarsPs bilde

LarsP

Litt morsomt var det når Bill leser eventyr på segna.

herm

Vell, syntes ikke man skal se på windows som fienden, siden det er de som lager konkurranse og framdrift hos Apple.

Men disse reklamene er av typen jeg ikke liker: de forteller ikke noe om produktet og har ingen mening.

Selv som Seinfield fan så syntes jeg verken forrige eller denne reklamen var noe morsom og var mye jeg ikke forsto som jeg tror vanlige folk heller ikke kommer til å forstå.

Inntrykket jeg sitter igjen med etter en slik reklame er , herregud så kjedelig windows er.

Får noen følelsen: "Oj, jeg må ha Windows på PCen min!" etter denne reklamen?

Silvergreens bilde

Silvergreen

Poenget er ikke at PC er for folk flest da? Altså.. At seinfeldt og Gatyboy er Macer i et "vanlig" hjem.. Virker litt som om de kanskje sikter til at Mac er for luksus eller noe... Hakke snøring jeg.. forvirrende.

OlafG

Fungerer som en artig Seinfeld-snutt, men overhodet ikke som reklame. Det forteller ingenting om hva slags produkt de prøver å selge, det at det i bunn og grunn skal handle om datamaskiner skjønner man strengt talt ikke før Windows-logoen dukker opp helt til slutt.

csharp

tror det må bety noe med at windows er "for folk flest" og ikke så ubrukelig som det fremstilles i apple's reklamer....

synes faktisk disse reklamene virker mer koselige enn apple sine, som stort sett går ut på å slenge dritt om microsoft. selv om de også har noen morsomme utgaver da....

okvalles bilde

okvalle

Jeg regner med at det kommer til å bli en skikkelig god reklame, med disse innledende episodene. Jeg venter spent på neste, men jeg kommer nok ikke til å bytte ut iMacen min på gurnn av reklamene.

Gaau

Reklame er jo en vitenskap, reklamefolk bruker forskning og statistikk (og ikke mer enn et lite dryss med intuisjon) når de lager en reklame. Markedsundersøkelser er alt for reklamemenn og kvinner.

Så jeg tror vi kan være trygge på at Microsoft med denne kampanjen gjør noe med de holdningene de prøver å endre. Men akkurat hvilke holdninger det er, det får vi kanskje bare vente og se ..

Hva målgruppe angår, så tror jeg ikke vi macfans er i den. Det ville være en håpløs kamp å kjempe :)

Personlig så liker jeg begge de to seinfeld reklamene. De er ikke masete, de lyver ikke om produktet sitt og de er generelt bare mer behagelige å se på enn de fleste andre reklamer jeg ser på TV.

foffster

Ja, det er nok noen lang innledninger til noe som kommer senere. Episoder, kort og godt. Få folk "hekta" på episodene først, og så dytte budskapet i trynet på folk når tiden folk har begynt å følge med.

kesse

Dere er jo selv eksempler på at den fungerer!

Her sitterer dere å grubler for å finne ut hva de mener med denne reklamen, dere diskuterer frem og tilbake, har forskjellige meninger og synspunkt, osv. Til og med de som IKKE liker denne reklamen kommer til å se den neste kun for å se om de kan finne ut "hva dette betyr". Det er nettopp dette Microsoft vil, de vil skape diskusjon, de vil ha oppmerksomhet, de vil bli lagt merke til! Dette er en reklame man kan huske i ettertid, tenk deg all den reklamen du ser hver eneste dag men som du har glemt innen 10 sekunder.

For min del synes jeg denne var veldig morsom, mye pga Seinfeld. Men også pga den tørre humoren ( noe jeg elsker ), samt at Bill Gates faktisk er en veldig snål mann.

Om jeg får lyst på Vista? Nja, det vet jeg ikke. Men jeg gleder meg hvertfall til neste reklame snutt kommer :)

Ferss bilde

Fers

Skjønner den ikke jeg, og den er for lang. Skulle vart i maks 1 min.

quadra800s bilde

quadra800

Et ord: LAME!!!

volition

herregud.. tror dere virkelig bill gates trenger å fortelle noe om hvilket produkt han prøver å selge? tror dere virkelig at denne kampanjen er laget med direkte hensikt for å øke salget av "fargeprinter x709i"? MÅ det være en så til de grader informativ apell eller KAN det kanskje hende at dette har med generelle holdninger mot microsoft å gjøre?

sloganet "perpetually connecting" står i stil med det reklamen formidler i så stor grad at man må være på grensen av åndssvak for ikke å ta "budskapet".

det som slår meg som moro er at apple-brukere som meg selv ofte blir karakterisert som "think outside the box", innovative, kreative og "open minded" ikke er i stand til å ta poenget i en reklame som man normalt sett ville matchet med disse karakteristikkene. man SKULLE tro det burde være omvendt...

Snowjog

Thank you volition!! Dette er jo tydelig ikke en produktreklame, men omdømme- og holdningsreklame. Og poenget sier seg selv ganske pent i de to siste ordene du ser i reklamen. Syns for øvrig i så måte at den var bra.

MacBook C2D 2,0 GHz 2 GB RAM, 120 GB HDD, AirPort og BT
Mac OS X.5.4
iPod touch 32GB

dr. Zzz

Jeg liker disse reklamene. De er morsomme.

Og ingen tvil om at det er omdømme de jobber med. Alle er superkritiske til Vista og Microsoft er den store stygge djevelen. Ved å bruke humor og litt forsiktig ironi, fremstår microsoft som ufarlig og hyggelig. Hvem kunne ikke hatt Bill Gates som kompis etter å ha sett disse reklamene? Han virker veldig menneskelig, med sine mangler og alt :)

At folk ikke ønsker å forstå reklamene eller kaller microsoft for "fienden" viser bare at forumet her faktisk er fullt av "fanboys". (og det skriver jeg på en macbook over nettilkoblingen fra en time capsule, med en iphone liggende i lomma).

segrov

Liker denne bedre, og jeg tror også den funker omdømmewise, men er usikker på om den vil påvirke salget.

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

T.B.Hansens bilde

T.B.Hansen

Det ligger ikke så lite «FrP-kode» bak denne reklameserien:

«Vi er trege og sidrompa og ingen synes vi er kule — men siden du er treg og sidrompa også, bør du heller leke med oss enn med de som tror at de vet bedre enn deg!»

palelnans bilde

palelnan

kesse, det argumentet holder ikke ofte, jeg kaller det "det kunstneriske alibi".

Hvis en kunstner maler et flott maleri som alle liker og alle skryter av, da er det helt topp. Og hvis det blir malt et stygt maleri og folk snakker om hvor stygt det er, sier forståsegpåere "flott, da har kunstneren skapt debatt, og det er kunstens rolle". Det er spesielt de som har kastet bort 1 million kroner på et stygt maleri som sier dette.

Det samme i dette tilfellet. At en gjeng Mac-entusiaster syns en reklamefilm er dårlig, mener du er positivt, da har reklamefilmen gjort sin jobb.

Men det har jeg ingen tro på, samme hvor mange forståsegpåere som eventuelt er enige med deg.

For ordens skyld, jeg syns filmen var OK å se på, og den var ikke veldig dårlig i mine øyne, heller mer som middelmådig pluss. Jeg har ingen tro på at denne filmen skal få folk til å bytte fra Mac til PC i større grad.

Samme hvor mange som snakker dritt om den.

kesse

Jeg sa aldri at de som snakker DRITT om denne reklamen kommer til å bytte over til Vista eller MS. Men dersom reklamen blir lagt merke til, og blir diskutert, kan det være med på å styrke forholdet eller omdømmet til MS på mange plan, som de over meg her skriver.

Synes du reklamefilmen er dårlig, ja, det er opp til deg. Det er nok ikke DET MS helst vil, men at en reklame film som folk oppfatter som dårlig, men de allikevel er med på å spre fokus rundt kan ikke være annet enn bra for MS.

burtens

Samme om det for MS, Cola eller Dell..

Seinfeldt og Gates burde vurdere en ny sitcom, for dette er morsomt!

superapes bilde

superape

Herlig reklame! :)

KuaJmC

Som en medievitenskap student syns jeg reklameserien er bra og kreativ. For det første så bygger den ned den amerikanske befolkningens "Corporate America"-holdning til Microsoft.

For den andre så setter reklameserien opp situasjoner i diverse nettfora der apple-tilhengere i stor grad realiserer fordommene folk flest har mot applebrukere: Applefolk er rett og slett en elitistisk, bedrevitende og fordomsfull gjeng.

Ha det i mente.

Angående "den kunstneriske alibi": Kunstnere flest kan/behersker konvensjonene før de bryter dem. Kunstverk kan skille seg ut fra andre ved å komme nærmere perfeksjon i en konvensjon, eller å bryte en konvensjon for å skape noe nytt.
Picasso f.eks tegnet vanlige malerier før han gikk over til sin egen stil. Ville han blitt berømt om han malte vanlige malerier?

Welcome to the Cult of the Amateur.

Lars-Christian

Må si jeg synes disse reklamene er fantastiske! Orker ikke bruke nevneverdig lang tid på å tenke over hva/hvordan/hvorfor, slår meg bare til ro med at reklamene er likende, og Bill Gates faktisk fremstår som en hærlig fyr sammens med Seinfeld!

Robot ... Power down! Alright, power up, let's go!

fredarn

Jeg forstår ikke en dritt jeg; sendes disse reklamene virkelig på TV?

Latterlig dårlige, hvorfor skal dette få meg til å kjøpe Microsoft produkter?

Caution

Jeg forstår fremdeles ikke budskapet i disse reklamene :-(

runi

bra reklame.

jeg skjønner ikke hvorfor vi skal slenge dritt mot dem, bare fordi vi ikke bruker windows-maskiner. funker jo bra det også. budskapet er vel bare at bill gates er ålreit, og da er vel windows det også. ikke akkurat rakettforskning,

mortonms bilde

mortonm

Vel, jeg switcher til Vista...

wilhel1812

Denne var jo faktisk litt artig! den forrige var jo bare... ja...

kulvik

Bullcrap

Ttigers bilde

Ttiger

bitte litt artig…
men alt for lang………

Jostein As bilde

Jostein A

Morsom. En parodi på "The Simple Life" ?

For meg ser det ut til at Microsoft henger seg på trenden med reklamekampanjer som også fungerer som ren underholdning. Litt i samme gata som BlendTec sin "Will It Blend?" kampanje for eksempel. Men Microsoft tar den et hakk videre og gjør grensen mellom reklame og underholdning enda mer diffus ved, rett og slett, å ikke nevne eller vise produktet det reklameres for i det hele tatt. Tipper at de kunne ha dristet seg til å fjerne logoen på slutten også uten at kampanjen hadde hatt nevneverdig mindre effekt av den grunn. For så lenge firmaets "maskot" Bill Gates er med har de aller fleste tenkt "Microsoft" lenge før logoen dukker opp - og da har de oppnådd det de ville.

larsh

ja jeg syns disse reklamene er fantastiske! seinfeld er og blir konge og gates viser at han er morsom han også. dette er jo tusen ganger bedre reklame enn sykt dårlige get-a-mac-reklamer.

kanskje det neste kule for fanboisa og medgangsupporterne er microsoft igjen.

SeaLions bilde

SeaLion

Noen av dere har vært inne på det. Dette er "episoder" i en slags hverdagsserie, ikke tradisjonelle salgsplakater for et eller annet produkt. Cadillac hadde en serie avis-annonser på 30-tallet som ikke handlet om bil i det hele tatt, men kun fortalte en historie om ett eller annet. Disse annonsene fikk en enorm oppmerksomhet, etter hvert bladde folk gjennom avisen for å finne "dagens historie", og historiene ble diskutert. Ganske sikkert lurte folk også den gangen på hva vitsen egentlig var.

Poenget med slike annonser med et generelt innhold er bare å drive merkevarebygging, få flest mulig til å tenke positivt om en merkevare. Nøyaktig hva folk tenker er ikke så nøye, bare tankene deres er positive. Og begynner folk å diskutere og analysere innholdet i annonsene og lure på hva f*** er det de driver med, så er dette også positivt. Dette skaper mer oppmerksomhet.

H&M har i flere år satt opp lettkledde damer på plakatene rett før jul, og hver gang raser debatten i landets media om de skal få lov til dette. Reklameefekten av den stadige medieomtalen av H&M er langt mer verdt for H&M enn den rene reklameeffekten av plakatene. Merkevaren deres huskes, når folk bestemmer seg for å seg for å handle klær, så er et av merkenavnene de husker H&M.

Neste gang folk vil ha noe hjemmeelektronikk eller dataprogram, så vil de kanskje ha med merkenavnet Microsoft i bakhodet. Folk vil ikke nøyaktig huske på hvorfor de husker Microsoft, men de husker det.

Andreas Ss bilde

Andreas S

eg syns dere e barnslige.
korfor bry seg med å skjelle ut MS fordi rekaleme e så fo*****a dårlige?
hadde de vert Apple som hadde laget disse reklamene så hadde de vert svaret på miljøkrisen. (uten at eg vet kordan)
vist dere ikke liker reklamene, så trenger dere ikke å fortelle oss det, for det vet vi allerede.

fredarn

For all del, jeg liker Seinfeld - men dette kan ikke sammenlignes, jeg finner ikke disse 2 reklamene underholdende i det hele tatt. Jeg forstår ikke poenget, finnes ikke morsomt for meg.

Kyllingmannen

For min del undrer jeg meg over at en side om Apple generelt og Mac spesielt publiserer nyheter om andre firmaers reklamefilmer.

bambinis bilde

bambini

Fordi de atter en gang må dilte etter lillebror. De har i 20 år kopiert alt det Apple har fått til (bortsett fra prispolitikken...) og gjort det til sitt.

Men de får det ikke til. Det eneste de fikk til var å la markedskreftene få bestemme om folk (les bedriftsmarkedet) skulle kjøpe Mac eller PC for 15-20 år siden.

Nå ser de hvor poppis Mac-reklamene er blitt og skal forsøke det samme. Gjenstår å se om det går. Fire til fem minuters reklamer gidder jeg å se en gang, sånn er det.

Husker ikke en gang hva den siste handler om - hmmmm.

Apple er altså fortsatt lillebror. Og da er det veldig greit å bry seg om hva storebror gjør - selv om han ikke er en ekte storebror.

lazaruzs bilde

lazaruz

trekker jo utrolig mye oppmerksomhet mot selskapet da:)
siden så godt som hele verden vet hvem både bill gates og seinfeld er :>

Haukevinge

Bedre enn de fleste raklamene som er på tv, men jeg skjønner ikke hva de prøver å si..
Virker mer som en intro til en ny seinfeld sesong enn en reklame..

Firestones bilde

Firestone

Er det MULIG!? Herregud hvis jeg hadde jobbet i Microsoft hadde jeg heller lagt millionene de har brukt på denne kampanjen i en trillebår og tippet dem utfor nærmeste kai. Snakker om waste of money :)

magnar

Jeg er også Seinfeld fan, men synes dette er svakt og forvirrende...! Man trenger ikke TA et ståsteg bare for å ta det... Skjønner ingenting ut av denne reklamen utenom at de prøver å ta ... eller faen... dette er egentlig en negativ energispiral ? wtf er vitsen med denne reklamen... heh

forvirre oss så mye at... æsj..!

hadde han ikke nok penger til å ikke involvere seg i dette prosjektet?

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai