Bloggen Wolfire kunne i går kveld avslører at WebGL er på vei til å bli en del av WebKit, kjernen i Safari. WebGL er en standard som kan gi oss maskinvare-akselerert 3D-grafikk i nettleseren uten eksterne plugins, som for eksempel Adobe Flash.
Deler av teknologien er allerede implementert i Opera, Mozilla og Googles programvare, og siden WebGL har muligheten til å utnytte OpenGL åpner dette for f.eks. 3D-spill rett i nettleseren.
Apple har lenge vært negative til Flash og har selv sagt at det er tvilsomt at Flash noensinne finner veien til deres iPhone, men med HTML5, CSS Animation og nå WebGL kan kanskje Flash erstattes med åpne og tilgjengelig teknologier.
WebGL er ikke ennå med i de nattlige kildene av WebKit, og må kompileres selv, men man antar at WebGL havner der i løpet av relativt kort tid. Når Apple vil benytte seg av WebGL er foreløpig uvisst, men så lenge teknologien er støttet i kjernen (WebKit) er dette en relativt smal sak.
I Wolfire-bloggen regner man med at WebGL blir å finne i Safari i løpet av de neste seks månedene.
KDN man, 14/09/2009 - 13:49
Spennende. Dette må studeres litt nærmere.
devo man, 14/09/2009 - 17:18
Svært interessant! Ser frem til den dagen man slipper plugins helt.
salamaza tir, 15/09/2009 - 16:50
blir det ny krig om kva som skal brukast som default no igjen ?
er ikkje det samme som google's O3d?
http://code.google.com/intl/nb/apis/o3d/
TheodorAnton man, 19/07/2010 - 15:44
@salamaza
http://code.google.com/p/o3d/
Ser ut som det flyter litt over i hverandre: