Apple introduserte i dag fire helt nye iMac-modeller som erstatter de gamle modellene. I toppmodellene har Apple introdusert en 27" LED-belyst skjerm med en oppløsning på hele 2560 x 1440 og Intels nyeste 2.66 GHz Intel Core i5 quad-core prosessor!
Det har lenge vært ryktet at Apple ville introduserer en ny og oppdatert linje av den populære iMac og i dag skjedde det. Etter to timers nedetid i Apples nettbutikk, kunne selskapet lette på sløret og presentere oss for fire nye iMac-modeller. Ut forsvinner 20"-modellen og inn kommer enn 21.5" modell med 1920x1080 oppløsning på skjermen. 24" forsvinner også og erstattes av en 27" med en oppløsning på hele 2560 x 1440. Alle modellene leveres med LED-belyste skjermer, Apples nye Magic Mouse og toppmodellen har fått Intels nyeste 2.66 GHz Intel Core i5 quad-core prosessor.
iMac er er kjent som den beste stasjonære PC i verden og i dag gjør det enda bedre. Med strålende LED-skjermer og en ny revolusjonerende Magic Mouse,m leverer den nye iMac leverer en utrolig god desktop opplevelse
sier Philip Schiller, Apples senior Vice President of Worldwide Product Marketing.
Spesifikasjoner og modeller
Den nye iMac-modellen introduseres i hele fire forskjellige varianter, hvor toppmodellen har fått Intels nyeste 2.66 GHz Intel Core i5 quad-core prosessor.
21.5" 3.06 GHz iMac med NVDIA GeForce 9400M
Den laveste modellen har en veiledende pris på NOK 9490,- i Apple Store med følgende spesifikasjoner:
- 21.5" 1920 x 1080 LED-backlit skjerm
- 3.06 GHz Intel Core 2 Duo prosessor med 3MB delt L2 cache
- 4GB 1066 MHz DDR3 SDRAM, oppgraderbar til 16GB
- NVIDIA GeForce 9400M
- 500GB Serial ATA 7200 rpm harddisk
- 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- Innebygd AirPort Extreme 802.11n og Bluetooth 2.1+EDR
- Gigabit Ethernet
- Fire USB 2.0 porter
- En FireWire 800 port
- SD-leser
21.5" 3.06 GHz iMac med ATI Radeon HD 4670
Modellen hakket over gir deg ATI Radeon HD 4670 og har en veiledende pris på NOK 11490,- i Apple Store med følgende spesifikasjoner:
- 21.5" 1920 x 1080 LED-backlit skjerm
- 3.06 GHz Intel Core 2 Duo prosessor med 3MB delt L2 cache
- 4GB 1066 MHz DDR3 SDRAM, oppgraderbar til 16GB
- ATI Radeon HD 4670 med 256MB GDDR3
- 1TB Serial ATA 7200 rpm harddisk
- 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- Innebygd AirPort Extreme 802.11n og Bluetooth 2.1+EDR
- Gigabit Ethernet
- Fire USB 2.0 porter
- En FireWire 800 port
- SD-leser
27" 3.06 GHz iMac
Legger du enda mer penger på bordet får du en modell med 27" skjerm, ATI Radeon HD 4670 og 1TB harddisk. Denne modellen har en veiledende pris på NOK 12990,- i Apple Store med følgende spesifikasjoner:
- 27" 2560 x 1440 LED-backlit skjerm
- 3.06 GHz Intel Core 2 Duo prosessor med 3MB delt L2 cache
- 4GB 1066 MHz DDR3 SDRAM, oppgraderbar til 16GB
- ATI Radeon HD 4670 med 256MB GDDR3
- 1TB Serial ATA 7200 rpm harddisk
- 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- Innebygd AirPort Extreme 802.11n og Bluetooth 2.1+EDR
- Gigabit Ethernet
- Fire USB 2.0 porter
- En FireWire 800 port
- SD-leser
27" 2.66 GHz Intel Core i5
Toppmodellen til Apple er nå 27" utgaven med Intels nye 2.66 GHz Core i5-prosessor. Til en veiledende pris på NOK 15490,- i Apple Store får du følgende spesifikasjoner:
- 27" 2560 x 1440 LED-backlit skjerm
- 2.66 GHz Intel Core i5 quad-core prosessor med 8MB delt L3 cache
- 4GB 1066 MHz DDR3 SDRAM, oppgraderbar til 16GB
- ATI Radeon HD 4670 med 256MB GDDR3
- 1TB Serial ATA 7200 rpm harddisk
- 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- Innebygd AirPort Extreme 802.11n og Bluetooth 2.1+EDR
- Gigabit Ethernet
- Fire USB 2.0 porter
- En FireWire 800 port
- SD-leser
Video
Last ned videoen i HD fra apple.com/imac/the-new-imac/.
Alle maskinene er tilgjengelig for umiddelbar bestilling hos Apple Store. iMac-modellen med Core i5 sendes først ut i november.
Bestill gjennom Kickback.no og du får som medlem på Mac1 (samme brukernavn og passord) 2,5% kickback på alle kjøp fra Apple Store.
Etefa tir, 20/10/2009 - 17:34
NICE! :D
snorrekl tir, 20/10/2009 - 17:36
ITavisen melder at det er en ny mus på vei og.
er det noen som kan bekrefte dette?
Cybbe tir, 20/10/2009 - 17:38
snorrekl: ta en titt på Apples nettsider så får du svaret du er ute etter. Kortversjon: ja, de lanserer en ny mus.
erik1994 tir, 20/10/2009 - 17:38
Det har kommet ny mac mini også.
alexo89 tir, 20/10/2009 - 17:38
Ny multitouch mus, helt uten knapper. ser utrolgi fet ut. www.apple.com
Men hva søren INGEN bluray..... teit
heintore tir, 20/10/2009 - 17:43
Oj! Vil ha! Vanvittig bra oppdatering av en allerede glimrende maskin.
Spørs om ikke firmaet må investere i nye driftsmidler, kjenner MBP-en plutselig begynte å skrante :-)
fmatre tir, 20/10/2009 - 17:44
[quote="alexo89"]
Men hva søren INGEN bluray..... teit
Enig, synest det var rart at dette enda ikke er kommet på plass.
snorrekl tir, 20/10/2009 - 17:46
Fant ut av det nå..
btw. 27" iMac er rått!
froskenfredrik tir, 20/10/2009 - 17:50
Da blir det nok ny mus på meg, i tillegg til en Mac Mini.
Ventet bare på en oppdatering av Minien, da blir det mediesenter i stua basert på Plex! :D
alexo89 tir, 20/10/2009 - 17:51
Apple ville tjent en del om de gjorde det slik at musa fungerte på Windows å :P btw så dyr den var :O
LaStrada tir, 20/10/2009 - 17:52
Ser også ut som om det er ny fjernkontroll man kan kjøpe med de nye iMacene (sikkert MB også). Ser ut som om det er iPod-hjul på den.
giventofly tir, 20/10/2009 - 18:00
Har skikkelig lyst på en slik, men er usikker på hvilken av de to minste jeg skal velge....mest med hensyn til skjermkortet. Noen som kan fortelle kort om forskjellen på de (bortsett fra at den dyreste modellen har det beste :) ) ?
falcon89 tir, 20/10/2009 - 18:00
noen som vet noe om skjermkortet? resten av spekifikasjonene så ut til være omtrent for godt til å være sant til den prisen, men så søkte jeg på "ATI Radeon HD 4850" (som er det dyreste du kan velge på de nye imac'ene) i hardware.no sitt arkiv og da fikk jeg opp en artikkel fra 8. juli 2008, som basicly sa du fikk veldig mye til billig kort å regne. kan det seriøst stemme at de nye macene har et billig kort fra 2008 når de bli lansert på slutten av 2009, eller har radeon lansert nye kort med samme navn? syntes det var spesielt rart siden dette var det dyreste kortet man kan velge. man kan i alle fall gå to hakk lenger ned (ATI Radeon HD 4670, og Nvidia GeForce 9400M)
er ikke vits med de konge delene når man får gammalt og tregt skjermkort:( i alle fall ikke med openCL til å leke med
nubbiz tir, 20/10/2009 - 18:01
27"
Nice indeed!
Madskf tir, 20/10/2009 - 18:02
27" Imac... NICE!!!
vlekanger tir, 20/10/2009 - 18:02
Ser utrolig lekker ut med skjermen dratt helt ut i kantene. Ikke lenger aluminiumskant rundt skjermen.
Nitroflux tir, 20/10/2009 - 18:09
Toppmodellen har vel i7 ikke i5 :)
erik1994 tir, 20/10/2009 - 18:27
Vet dette ikke har noe med temaet, men må spørre.
Når har apple pleit å gi ut ting som iWork'09 og iLife'09? når på årstidene pleier disse å bli oppgradert? er det tidlig på åre (januar, februar) eller er det så seint som tidlig på sommeren (mai, juni)?
kolby tir, 20/10/2009 - 18:29
@erik1994
iLife har tradisjonelt sett kommet i januar, bortsett fra i 2007 da det kom i august. Den siste versjonen kom i januar 2009.
Ariston tir, 20/10/2009 - 18:32
Min 24" iMac begynner å bli litt gammel, ser jeg. 20 tusen for min 24", så nå plutselig en 27" for 13-16 tusen. I tillegg fikk jeg nettopp ny bærbar (ikke mac) for 13 tusen. Billig iMac's nå for tiden. Men har desverre ikke lov å kjøpe ny :( Denne er litt tregere, alle YouTube-filmene bruker lang tid å loade, hakket hvert 10 sekund eller noe slik.
tormeling tir, 20/10/2009 - 18:45
Ref. Apple.com
Mini DisplayPort.
The Mini DisplayPort lets you connect an external display, including the Apple LED Cinema Display, to your iMac. On the 27-inch iMac, the same port offers input, too. So you can connect any external source that has DisplayPort output — including a MacBook or MacBook Pro — and use your iMac as a display.
omaha tir, 20/10/2009 - 19:01
Har irritert meg over at stadig flere skjermer reduserer vertikal plass fra 1200 px til 1080px. Det finnes noen få 23" skjermer med 2052px X 1148px, og det er et ok kompromiss for budsjettklassen (2.000 kr).
Med iMac 27" har Apple gjort det som flere burde gjøre når det kommer til å utnytte 16:9 formatet, og mer til.
I praksis en 30" skjerm hvor de har redusert høyden med 160 px. Slik jeg ser det er det snarere en stor fordel enn en liten bakdel sammenlignet med 30".
Dette formatet er det mest ideelle skjermformatet jeg har sett. Bare å sette av penger. Regn med hauger av copycats.
Well done :)
Dr.Pepper tir, 20/10/2009 - 19:39
[quote="fmatre"][quote="alexo89"]
Men hva søren INGEN bluray..... teit
Enig, synest det var rart at dette enda ikke er kommet på plass.
Blu—ray koster lite, bestilte selv en ekstern slim spiller fra Hong Kong via eBay, kostet bare 500 kr inkl porto. Gi oss heller full støtte for Blu—ray i OS X, tenker da på film titting og ikke Blu—ray data.
Ganske lurt av Apple å implementere i5 CPU’en i toppmodellen først, slik at de kåteste av oss fråtser i seg fra øverste hylle :-D
fredriku tir, 20/10/2009 - 20:04
Nå hiver jeg Mac Minien på dør og bestiller en 27" iMac!
Gleder meg stort til å få noe slikt. Litt i tvil om jeg skal ha i5 eller i7. Tror kanskje det blir sistnevnte ;)
rune carlsen tir, 20/10/2009 - 21:00
Det blir uten tvil et kjøp snarest... men kan noen si noe om hva quad core vil utgjøre, utover dual core? noen som kan avklare litt her?
IkeA tir, 20/10/2009 - 21:32
Dette like vi! :D Nå blir det 27" iMac.
devo tir, 20/10/2009 - 21:58
27 tommer er jo helt craaaazy :D I like :)
KDN tir, 20/10/2009 - 22:11
Toppmodellen levers med i5, men man kan velge i7.
Intel Core i7 har HT og 4 kjerner (8 tråder).
Intel Core i5 har ikke HT og 4 kjerner (4 tråder).
Valget hadde vært enkelt slik jeg ser det, 1700kr forskjell.
Det kan også bli spennende å se hva Mini Displayport input på 27" kan brukes til. Med en HDMI til Mini Displayport overgang så kan man (kanskje) koble PS3 direkte til 27"en.
ATI har nettop lansert 5XXX serien. Rart Apple ikke benytter seg av 5850 eller noe isteden.
arokh tir, 20/10/2009 - 22:27
[quote="falcon89"]noen som vet noe om skjermkortet? resten av spekifikasjonene så ut til være omtrent for godt til å være sant til den prisen, men så søkte jeg på "ATI Radeon HD 4850" (som er det dyreste du kan velge på de nye imac'ene) i hardware.no sitt arkiv og da fikk jeg opp en artikkel fra 8. juli 2008, som basicly sa du fikk veldig mye til billig kort å regne. kan det seriøst stemme at de nye macene har et billig kort fra 2008 når de bli lansert på slutten av 2009, eller har radeon lansert nye kort med samme navn? syntes det var spesielt rart siden dette var det dyreste kortet man kan velge. man kan i alle fall gå to hakk lenger ned (ATI Radeon HD 4670, og Nvidia GeForce 9400M)
er ikke vits med de konge delene når man får gammalt og tregt skjermkort:( i alle fall ikke med openCL til å leke med
Samme si, flott oppdatering men hvordan i all verden skal disse søppelkortene drive 1080p og over? HD 4670 som er det beste på 21,5" kan likestilles med 9600GT som er på MBP 15"... Det betyr at eneste måten å få skikkelig spillytelse med Mac er å kjøpe en MacPro...
Houd.ini tir, 20/10/2009 - 22:39
Den eneste måten å dra 2560x1440 skikkelig i spill på er et HD 5870, og det får man ikke i Mac Pro heller. Dvs man kan vel kanskje putte et i og kun bruke det i windows til spilling, men det er rimelig dødfødt. 58xx- serien trekker alt for mye effekt til å putte i en iMac, kanskje når ATI slipper versjoner ment for bærbare.
Jeg er glad for at Apple valgte å bruke LGA 1156 i 27" iMac, det er med på å holde kostnadene nede og klokkehastigheten oppe kontra prosessorer ment for bærbare, og med mye større skjermoverflate er det enklere å kjøle rukla på baksiden av skjermen.
En ting som slår meg er hvilket dårlig kjøp grunnmodellen av Mac Pro er nå; en 27" iMac oppgradert til i7 860 slår den på omtrent alle områder unntatt oppgraderbarhet, og så får man med en tilsynelatende god 27" skjerm i tillegg... og attpåtil for en billigere penge.
gomle69 tir, 20/10/2009 - 23:25
QuadCore og 27": Ja takk. 16/9: Tja :). Men at det fremdeles mangler eSATA synes jeg er litt svakt.
-Even tir, 20/10/2009 - 23:34
God strategi å gjøre dette rett før Windows 7 lansering! :D det liker jeg! :D
mortenv ons, 21/10/2009 - 00:11
Dette så sinnsykt bra ut, vurderer for første gang å kjøpe inn mac til stasjonær. Men da kommer jeg til å ende opp med å ha windows 7 på den. Eneste som sjokkerer meg er grafikk kortene.. Lurer på om dette drar feks cs:s helt greit. Hadde vært kult om mac1 kjørte en test på 27".
LURER også på hva slags oppdateringshastighet det er på disse skjermene.. Noen som vet dette? alt over 5ms er jo uakseptabelt. hadde helst sett om de var nede på 3ms.
Er det forøvrig noen som har noen kommentarer angående skjermkortet på den villeste utgaven i forhold til gaming?
svar ons, 21/10/2009 - 00:19
Stilige saker :)
Ikke lenge siden jeg kjøpte meg en 24" iMac, så det var jo litt synd, men var klar over det så og si.
Angrer ikke så mye uansett, 27" hadde brått blitt litt for stort for benken min også.
Traktor ons, 21/10/2009 - 05:54
Har den "gamle"modellen med ATI 4850 kortet, altså det samme som det som sitter i den nye. Den drar cs:s helt uten problemer, men det gjør macbooken min også da, så ikke så mye å skryte av. Noe annet er at den drar cod 4 på full grafikk setting. Synes uanset dette er litt svakt av apple!
Traktor ons, 21/10/2009 - 06:12
Lurer på hvilke tilbud vi får se på restlageret av iMac, tviler på at prisen kan mache seg med den nye imacen. Må si jeg er overasket over pri reduksjonen.
Dr.Pepper ons, 21/10/2009 - 07:14
De fleste spill kan man kjøre i window mode, da trenger man uansett ikke noe toppkort. Hva er vitsen med fullskjerm når man kjører 1280 x 1024 px?
EmmernMe ons, 21/10/2009 - 07:57
De e bærre lækkert :D
sidenone ons, 21/10/2009 - 09:26
wow! den var lekker... og så 27" med og ekstra høy oppløsning. Litt usikker på hvordan det vil være med 16:9 fremfor 16:10 som er mest vanlig på datamonitorer, men gleder meg til å prøve det i praksis.
muligheten for quad core og generelt lavere pris er også knall... :D
nå ble imac offisielt et godt alternativ til mac pro etter min mening. (hvis man ser bort fra oppgraderingsmulighetene)
svar ons, 21/10/2009 - 09:32
Med tanke på at den største kan man få med i7 og opptil 16GB ram, så er det virkelig en kraftpakke av en desktop :)
KareStensland ons, 21/10/2009 - 11:06
Det skulle hvert ein maskin på 24" og. 27" blir litt mye, mens 21,5" blir litt lite...
Må vel ut å kjøpe en maskin jeg og!
arokh ons, 21/10/2009 - 16:04
[quote="Dr.Pepper"]De fleste spill kan man kjøre i window mode, da trenger man uansett ikke noe toppkort. Hva er vitsen med fullskjerm når man kjører 1280 x 1024 px?
Du er tydeligvis ikke en gamer. Multiplayer FPS spill gjør seg MYE bedre i fullscreen. Nå er faktisk ikke disse kortene egnet til å kjøre nye spill i 1280x1024 med en respektabel framerate engang... Men sånn er vel Apple, de ser ut til å holde seg til sitt nisjemarked uten noe ønske om å nå flere.
Dr.Pepper ons, 21/10/2009 - 16:11
Forklar meg hvorfor det er [size=200]MYE bedre!
aajon ons, 21/10/2009 - 16:45
Fordi du slipper distraksjoner..
Men, på en annen side er 27" litt småstort.. en spillskjerm bør helst være slik at du får med deg alt som skjer uten å måtte bevege på hodet, bare la synet ta inn alle detaljene. Blir som på kino... plagsomt å sitte for langt framme XD
KDN ons, 21/10/2009 - 16:50
@Dr.Pepper
Se på score og dato på denne siden.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=6
Med tanke på at iMac 27" har 2560 x 1440 oppløsning...
Jeg ønsker å spille Starcraft 2 når det kommer februar/mars/april neste år. Har en anelse av at det ikke kommer til å flyte glatt på det gamle grafikk kortet.
esel ons, 21/10/2009 - 18:47
Nå var det mange iMacs til salgs på finn.no gitt...
nubbiz ons, 21/10/2009 - 19:55
At Starcraft 2 kommer tidlig neste år tror jeg ikke før jeg ser det;)
arokh tor, 22/10/2009 - 15:33
[quote="Dr.Pepper"]Forklar meg hvorfor det er [size=200]MYE bedre!
Som det ble nevnt her, det har med fokus å gjøre. Alle som har spilt f.eks Quake vet hva jeg snakker om.
Selv om Quake Live nå er kommet til Mac så gjør Apple det veldig vanskelig for oss å spille slike spill på lik linje med de som sitter på andre plattformer.