Slik får du en bedre Safari Reader

En av de store nye funksjonene i Safari 5 som ble lansert under årets WWDC var Reader. Reader er en Instapaper-lignende løsning som gjør det lettere å lese lange artikler på nettsider ved å kun vise artikkelinnhold og ikke resten av nettsiden. En liten hack gjør Safari Reader enda bedre.

Vi har allerede blitt store fans av Safari Reader og funksjonen gjør det virkelig lettere å lese lange artikler på nettsider. Ved å hente ut innholdet i artikkelen, mørklegge nettsiden og presentere teksten på en hvit nettside uten forstyrrende elementer, blir resultatet svært så leselig. I tillegg får nettsiden fortsatt betalt fra annonsører ved at annonsene faktisk ikke blokkeres, men vises for nettbrukeren både før og etter han har startet Reader.

Men Reader kan faktisk gjøres enda bedre. En utvikler ved navn Zeno Crivelli har laget en liten endring i Reader. Ved å gjøre bakgrunnen enda mørkere og skifte skrifttype til Georgia fra Palatino.

Mørkere Safari Reader

Endringene som Zeno Crivelli har gjort er svært enkle. Du kan selv endre dem ved å erstatte en enkel fil i Safari med en fil du kan laste ned i bloggen til Zeno Crivelli. Hvis du selv ønsker å endre designet på Safari Reader og kan litt HTML, kan du prøve å åpne filen Reader.html som du finner i Safari.app/Contents/Resources.

Tags:

ArneArts

Den aller beste forbedringen du kan gjøre med Safari Reader er å slette linjen «text-align: justify;» — alt blir med en gang betraktelig mer lesbart.

Brutals bilde

Brutal

Jeg har modda min Reader.html slik at den benytter Sweet Justice. Funker dessverre ikke spesielt bra for norsk tekst.

Leter fremdeles etter en måte å endre Reader.html via en extension.

nesten_nerd

Hvor sletter du den linjen ?

autofill

Noen som vet om de er mulig å få reader til å åpne ved å trykke space?

Synes det ville være mye mere helhetlig mtp quick look. Bruker aldri space til å navigere nedover en side uansett. Tror jeg hadde brukt readere mere da.

Cybbe

Det er vel ikke helt riktig at dette ikke påvirker annonseinntektene til nettsidene. Lange artikler blir ofte fordelt over flere sider nettopp for å øke annonseinntektene. Når man finner ut at disse reklamene ikke vises via Safaris Reader-løsning vil de heller ikke bringe inntekter til nettsiden.

Det er grenseløst hyklere at Apple lanserer en reklame-blokker samtidig som de gjør seg selv til en reklameprodusent på iOS.

http://arstechnica.com/apple/news/2010/06/apples-evil-genius-plan-to-punk-the-web-and-gild-the-ipad.ars

laterals bilde

lateral

Cybbe: Så vidt jeg vet laster Safari 5 ned alle sidene i sin helhet, også annonsene.

moslien

Noen som har kommet over en extension som lager fullscreen-visning av reader? Hadde vært nydelig å få opp readeren på en svart skjerm!

Cybbe

Lateral: annonsene blir ikke vist. Dette vil føre til inntektsreduksjon. Man betaler ikke for en vare man ikke for.

Jan Fredriks bilde

Jan Fredrik

Autofill: http://captrue.blogspot.com/2008/09/how-to-change-tab-switching-hotkeys-in.html

Guide til å endre hotkeys i Safari. Husk å gå inn i no.Iproj istedenfor English.Iproj!

admins bilde

admin

@Cybbe

Nettstedene bør dermed slutte å lage lange artikler over flere sider for å tvinge fram flere sidevisninger. Annonsene selges som regel basert på sidevisninger og det å dele opp artikler i flere sider er jo noe annonsører også bør få opp øynene for.

Jeg ser ikke Reader eller Instapaper som en reklameblokker, tvertimot. Du tvinges faktisk inn på siden for å kunne nyte innholdet i Instaper/Reader.

Cybbe

Selvsagt er det en reklameblokker. Apple selv skryter av nettopp dette:

"Safari Reader removes annoying ads and other visual distractions from online articles."

http://www.apple.com/safari/whats-new.html

Det er en funskjonalitet som fjerner reklame fra teksten, og i mange tilfeller i det hele tatt fra å vises.

Og at nettsteder deler opp artikler i flere sider er et forretningsvalg. Det er ikke sidevisninger som er kommersielt relevant, det er reklamevisninger. Hvorfor i all verden skulle annonsørene ha noe i mot dette? Mener du det samme om reklame på tv, altså at annonsørene er misforsnøyd om reklamen deres blir vist to ganger fordi en reklamebasert kanal er slu nok til å dele opp et program i flere bolker? Det er et fravær av logikk i dette.

Poenget her er ikke at en reklameblokker er et ublu produkt. Poenget er at Apple omfavner reklame i sin egen lukkede hage (der de selv har totalitær kontroll over hvordan dette skal utformes og hvor konsumentene overhodet ikke gis noen anledning til å blokkere), men omtaler det som "annoying ads" når de reklamerer sin nyeste funksjon i Safari: en ad-blocker.

Klarere hyklersk oppførsel fra et selskap skal man lete lenge etter.

aroviks bilde

arovik

Finnes det noen som helst mulighet til å få reader til å åpnes automatisk hvis man går inn på en side som har støtte for den?

Macsentials bilde

Macsential

Man bør ikke bare erstatte en fil i Safari. Modifikasjoner på .app bundles gjør at sikkerhetssignaturen blir brutt. Noe som vil gi deg brannmur- og andre sikkerhetsadvarsler i hytt og gevær.

admins bilde

admin

@cybbe

Dette er ikke en reklameblokker. En reklameblokker blokkerer annonser før de vises, enten gjennom filtrering av innholdet når siden lastes eller ved total blokkering av annonseselskaper. Reader er i bunn og grunn ikke noe mer en "Skriv ut" knappene som mer eller mindre alle redaksjonelle nettsider har og selv har lagt til rette for.

Selvsagt er det et forretningsvalg at nettsteder deler opp sine artikler og det er sidevisninger som er interessant. Det meste av annonser som selges på store nettsider i dag, selges utelukkende på CPM basis. Jo fler sidevisninger, jo flere annonsevisninger og dermed jo større regning for annonsørene. Ratioen mellom visning og unik visning av en annonse er dermed et *viktig* mål for en annonsør. Annonsøren får færre unike annonsevisninger. Færre unike annonsevisninger resulterer som regel i lavere klikkrate og konverteringsrate. Betaler man i andre mer prestasjonsbaserte valutaer, som klikk, salg, unik osv. blir regnestykket selvsagt helt annerledes - da vil man som annonsør ha så mange visninger som mulig og som nettsted gjerne redusere antallet visninger. Å dra sammenligningen til TV blir en smule søkt da TV-mediet har helt andre premisser og betalingsmodeller.

Siden jeg er uenig i at Apple blokkerer annonser, ser jeg heller ikke hvordan det er hyklerisk at de prøver å forbedre annonser i iOS. Hadde Apple derimot blokkert for annonser, ville jeg sett ditt poeng ettersom det ikke finnes noen muligheter for å blokkerer annonser (utover å ikke benytte gratis apps med annonser).

Cybbe

Hvilken del av Apples meget beskrivende "removes annoying ads" er det du er uenig med?Apple fjerner ads før de vises, enten ved at man ikke eksponeres for reklamer lengre ned på siden, eller ved at man henter tekst fra side 2 og utover men utelater reklamen. Om man kaller det reklameblokker eller -fjerner er knekkende likegyldig, Apple har gjort det tydelig at "annoying ads" fjernes. Reader fjerner reklame. Det er ganske rart se deg argumentere mot dem.

De fjerner reklame på det frie internet, fordi de mener at det er irriterende. De selger reklame i sitt eget appfengsel, men nå er det ikke irriterende lengre, men en forebedring? Apple skal altså tjene penger på noe som er så irriterende at de har lagd en funksjon for å fjerne det i Safari. Men, de tjener naturligvis ikke noe på den reklamen Safari fjerner, hvorav de selvsagt håper å gjøre det med iAds.

For øvrig mener jeg ikke ads er mindre irriterende når det er Apple som tjener penger på dem, men jeg har dog ingen aksjer i AAPL.

fmortens

@Cybbe

iAds er vel for visning av reklame inni iOS-applikasjoner - det Apple har gjort i Safari er jo mot reklame på nettsider.

Personlig synes jeg reklame bakt inn i artikkeltekster kan være så sjenerende at det kan ødelegge artikkelen, og da er dette en god ide - fra brukerens synspunkt?

Når det er sagt synes jeg det er rart at så mange annonsører fremdeles pusher banner-reklame - jeg ville tro at de aller fleste har begynt å blokkere slike ting aktivt?

Ollas bilde

Olla

Det her kan vel ikke være noe stort problem for annonsørene?

For min egen del er ikke dette noe jeg kommer til å bruke spesielt mye. Minst 99% av sidevisningene mine vil fortsatt skje på gamlemåten. For jeg tror ikke jeg kommer til å bruke dette på noe annet enn lange artikler med mye tekst, der jeg skal prøve å konsentrere meg om hva som står skrevet.

Og si da det er 1% av sidevisningene jeg bruker dette på. Jeg må jo fortsatt inn på artiklene før jeg kan trykke på "reader" knappen igjen. Og i det jeg har lest ferdig og lukker Reader vinduet, er jo reklamen tilbake med eneste gang.
Dermed får nettsidene vist meg reklame, og jeg får lest artiklene i fred. Reklame får jeg bare med meg når jeg skumleser og skaffer meg overblikk over nettsidene. Jeg ser ikke på denne jeg leser artikler uansett, den bare irriterer meg i sidesynet. Pga Reader kan det jo hende at jeg faktisk leser flere artikler på sider med masse reklame enn før. Og da er det jo en positiv ting for nettsidene!? De får sidevisninger, jeg ser reklame, og jeg får en bedre opplevelse av nettsiden. Da vinner jo alle parter på det!?

Cybbe

Fmortens: er reklame i programmer noe du omfavner med større entusiasme enn reklame på nett? Er reklame på en 3.5" stor skjerm bedre enn reklame på 13"+?

For brukere kan det naturligvis være bedre å slippe irriterende reklame både på nett og på telefonen. Apple velger altså å lage en funksjon som fjerner reklame på nettsteder, samtidig som de skal begynne å selge irriterende reklame selv i sin totalitære AppStore. Det er denne hyklerske oppførselen jeg reagerer på; en reklametilbyder som lager verktøy for å fjerne andre tilbyderes reklame.

For øvrig har utviklere bak nettsteder allerede begynt å tenke på hvordan Reader kan blokkeres.

http://www.scriptol.com/how-to/safari5-reader.php

autofill

Jan Freddrik: Supert, tusen takk, det skal prøves en dag jeg har tid!

Tjohei

Får ikke til det her, jeg. Jeg åpner reader.html i TextEdit, gjør noen endringer og lagrer. Men endringene kommer ikke. Prøver å åpne reader på nytt, refreshe sida, åpne en annen artikkel, ja, til og med å restarte Safari. Endringene jeg legger inn vises ikke. Jeg endrer på .page, bare for å ha nevnt det...

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai