Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » tir 01.11.2016 19:49

Dersom jeg søker etter .jpg-filer på Mac´en min, får jeg opp masse treff og alle vises med forhåndsvisning slik at jeg kan se bildet i minatyr. Men når jeg prøver å søke etter jpg-filer på et minnekort, er det ikke snakk om at jeg får se forhåndsvisning. Jeg har dobbelsjekket at innstillingene for visning er korrekte, jeg har prøvd å slette com.apple.finder.plist for å bygge nye minatyrbilder, men det fungerer fortsatt ikke.

Frustrerende når man jobber som fotograf og daglig må kopiere inn masse bilder. :/

Slik ser det ut:

https://www.dropbox.com/s/7pkod9kvrd3c0 ... 9.png?dl=0
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 02.11.2016 0:05

Kanskje det har noe å gjøre med at filnavnene på minnekortet alle begynner med et tegn og ikke en bokstav eller et tall?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 02.11.2016 16:30

Det kunne det jo absolutt ha vært, men jeg prøvde å fjerne _-tegnet på noen av filene, men det vises fortsatt ikke miniatyrbilder her. :-(
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Morse » tor 03.11.2016 0:31

Har du prøvd å kopiere filene over i en mappe på Mac´en og sett om det fungerer da?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » tor 03.11.2016 20:11

Ja, det har jeg og det fungerer helt fint. Men jeg kopierer inn noen hundre bilder om dagen og disse skal ofte i forskjellige mapper. Derfor er det veldig kjekt å kunne se bildene direkte på minnekortet før jeg flytter. Nå flytter jeg alle filene inn på maskinen først, for deretter å sortere i riktig mappe etterpå.

Dette har fungert tidligere, men jeg klarer ikke å finne ut når det sluttet å fungere og hva det evt kommer av. Har prøvd to forskjellige minnekortlesere og to forskjellige typer minnekort, men klarer ikke å finne årsaken til at det ikke fungerer lenger.
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 18.01.2017 16:57

Noen flere forslag? Har fortsatt ikke funnet noen løsning på dette...
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 18.01.2017 17:08

Skjer det samme med et annet minnekort fra det samme kameraet?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 18.01.2017 17:53

Ja, det skjer så fort det er filer som ikke ligger på Mac`en. Har sikkert brukt 7-8 forskjellige kort siden sist, men det skjer fortsatt.
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 18.01.2017 18:10

Da går vi videre til kameraet - hvilket?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 18.01.2017 18:27

Nikon D4 er det jeg primært bruker.
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 18.01.2017 18:33

Jeg spør fordi jeg selv har brukt Canon-kameraer i lang tid, men har aldri fått lagret noen filer på minnekortet der filnavnet begynner med en understrek (_) - de begynner alltid med "IMG_nummer-sånn-og-sånn". Så jeg lurte på om det kanskje kunne være noe med innstillinger på kameraet som har med filnavnet å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 18.01.2017 18:40

Ja, forsåvidt så er det det. I kameraet har jeg valgt AbodeRGB-fargerom. Istedet for at filene da heter DAGXXX, så endres dette til _DAGXXX autmatisk.

Du tror kanskje det er _ som ødelegger?

Jeg har prøvd å endre navn på disse filene uten at det skjer noe, men kanskje det vil hjelpe om de kommer uten _ fra kamera?
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 18.01.2017 18:41

Det ville jeg ha forsøkt, ja :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav King-Nothing » ons 18.01.2017 18:48

Endret til sRGB på kameraet nå, for å fjerne _, men det vises fortsatt ikke bilder. :-[
medlem i 190 måneder
 

Re: Forhåndsvisning av ikoner fungerer ikke

Innleggav Grubasek » ons 18.01.2017 18:51

Da er jeg dessverre tom for ideer - bortsett fra at du kanskje skulle ta kontakt med Nikon? :-(

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron