POP vs. IMAP?

Diverse programvare

Hva bør man velge?

POP
11
10%
IMAP
94
90%
 
Antall stemmer : 105

Innleggav smacmac » tor 15.09.2005 17:39

Har ikke hatt IMAP siden iTools dagene... Men jeg bruker ikke pop3 med gmail. Sorteringen bli jo ikke fikset, så at mailen ligger på gmail sine servere uten noe form for system fungerer ikke for meg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav bep0rz » tor 15.09.2005 18:42

IMAP.

Fordelen er at e-posten blir liggende igjen på serveren som standard, kan lese e-post fra PCen, Power Macen og iBooken uansett hvor jeg befinner meg.

Brukte POP i lang tid før jeg skiftet til IMAP. Har aldri sett meg tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Lyot » tor 15.09.2005 19:26

Angående det med å ha mailen tilgjengelig overalt. Kan man lese IMAP mailen hvis man ikke har nettilgang?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ask » tor 15.09.2005 19:45

smacmac skrev:Har ikke hatt IMAP siden iTools dagene... Men jeg bruker ikke pop3 med gmail. Sorteringen bli jo ikke fikset, så at mailen ligger på gmail sine servere uten noe form for system fungerer ikke for meg.

Synes POP3 og Gmail passer ganske godt sammen. Jeg får Gmail til å arkivere de mailene som lastes ned til maskina, noe som for meg fungerer veldig bra.

Men jeg må innrømme at jeg faktisk aldri har prøvd IMAP, men må vel gjøre det snart. Hvis Gmail har hatt IMAP-støtte ville jeg sannsynligvis brukt det nå.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 15.09.2005 21:20

Eneste "fordelen" jeg har hatt med IMAP er at den bruker mappene som benyttes av kontoen.

F.eks. Spam mappen, Inbox mappen, Sendt.drafts mappen, trash mappen, neomail.trash mappen etc.

Men mailen forblir fortsatt lagret på serveren.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 18.09.2005 15:21

Hver gang jeg sjekker mail på min IMAP-konto, kommer følgende melding i console.log
Kode: Merk alt
2005-09-18 15:18:27.929 Mail[595] Unhandled response to command SELECT: * NO [--EXTENSION-- (UIDNOTSTICKY, "")] Non-permanent unique identifiers: /home/brukernavn/mail/domene.com/thomas/.mailboxlist

("brukernavn" og "domene" er brukt som eksempel)

Noen som vet hva dette skyldes? Hvordan kan jeg få fikset dette?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav zand » man 03.10.2005 23:46

Noen som vet om greie webhotell som tilbyr IMAP? Bruker eget domene til email og den leverandøren jeg bruker i dag tilbyr ikke dette...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav zand » tir 04.10.2005 1:04

Fant et ålreit så det er ikke så viktig, men om noen har gode erfaringer er det bare å komme med dem... :)

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav TheRealChristoffer » ons 24.10.2007 16:34

Hei, nå som IMAP skal fungere på iphone mot gmail, vil dette gå på ipod touch da?

Jeg bruker nå pop3 på ipoden, men er det noen grunn til at jeg bør ta å bytte til IMAP?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Henrik Christiansen » ons 24.10.2007 16:37

Ja, du bør bytte til IMAP.

Med IMAP får du tilgang til mailen din fra maskinen hjemme, den på jobb, mobilen, iPoden, dataen til mordi og så og si alle maskiner med internetttilgang.

Når du leser en mail på iPoden blir den markert som lest på alle de andre maskinene dine, og du har den tilgjengelig overalt.

IMAP er genialt.
Har lenge videresendt alt fra Gmailene mine til en AIM-konto med IMAP, men nå er den tiden ferdig! :--D

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Widget » ons 24.10.2007 16:37

mac1bruker skrev:Hei, nå som IMAP skal fungere på iphone mot gmail, vil dette gå på ipod touch da?

Jeg bruker nå pop3 på ipoden, men er det noen grunn til at jeg bør ta å bytte til IMAP?

Først må Google gi ut tjenesten. Det er kun enkelte brukere som kan bruke IMAP og GMail. Men når Google har gjodt det skal den selvfølgelig fungere på iPod Touch.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav bohdi » man 21.06.2010 20:34

Litt gammal tråd, men er innanfor temaet.

Eg har sjuska litt over tid, og brukt IMAP på den berbare, men har tenkt å bruke mailen litt meir flittig på den stasjonære som har vansmekta litt.

Den er satt opp med dei samme kontoane, men i POP. Tenkte å gå inn i Mail og endre til IMAP, men ser at det ikkje er direkte enkelt. Kan ikkje endre i kontovalg, men kan slette dei "gamle" kontoane, og starte "nye" IMAP kontoar.

Men, ved å velgje - teiknet (slett), får eg advarsel om at dersom eg slettar kontoen, vil all mail som tilhøyrer kontoen verte sletta frå maskina. Dette vil eg absolutt ikkje. Korleis kan eg beholde den mailen som allereie er lasta ned? Og likevel aktivere IMAP for dei aktuelle gmail kontoane?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re:

Innleggav Nanaki » man 21.06.2010 21:45

Nooon skrev:Hvis jeg hadde fått lov å stemme her, så hadde jeg stemt IMAP.
Greit å mailen sin tilgjengelig uansett hvilken maskin man er på.

Gleder meg til Gmail får IMAP-støtte.


Gmail har imapstøtte: http://mail.google.com/support/bin/answ ... swer=78799

Og som svar på spørsmålet: IMAP er hekt klart å foretrekke.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav Staale » man 21.06.2010 23:05

Nanaki, joda, men gmail hadde ikke imap støtte i 2005 (som denne tråden er fra).

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: POP vs. IMAP?

Innleggav Nanaki » tir 22.06.2010 10:35

Staale skrev:Nanaki, joda, men gmail hadde ikke imap støtte i 2005 (som denne tråden er fra).


Ah sorry, fikk ikke med meg at dette var fra 2005. Vi får slutte på skrive på den slik at den forsvinner fra "Siste fra forum"-listen.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]