POP vs. IMAP?

Diverse programvare

Hva bør man velge?

POP
11
10%
IMAP
94
90%
 
Antall stemmer : 105

POP vs. IMAP?

Innleggav thomasb » tor 15.09.2005 12:08

Hva bør man velge ? Jeg har selv bare erfaring med POP. Er det noen her med erfaring med begge deler, som vil anbefale IMAP fremfor POP? Hvordan er det med spam når man bruker IMAP?

Jeg vet man bør velge IMAP om man reiser mye, men er det andre gode grunner for eller imot?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav admin » tor 15.09.2005 12:14

IMAP of course.. hvis du liker å ha all mail tilgjengelig fra uansett hvilken maskin du sjekker mailen fra. Litt kjipt at den viktige mailen du leter etter kun er lagret på maskinen din hjemme, med IMAP ligger alt på serveren.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav nemis » tor 15.09.2005 12:16

Eller bruk gmail. Da kan du beholde kopi på serveren selv om du bruker pop! Goooogle! :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav martin » tor 15.09.2005 12:21

admin skrev:IMAP of course.. hvis du liker å ha all mail tilgjengelig fra uansett hvilken maskin du sjekker mailen fra. Litt kjipt at den viktige mailen du leter etter kun er lagret på maskinen din hjemme, med IMAP ligger alt på serveren.


Men hva med spam?

thomasb skrev:Hvordan er det med spam når man bruker IMAP?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav audunr » tor 15.09.2005 12:22

Personleg nyttar eg IMAP når det er mogleg. Eg vil helst ha eposten min tilgjengeleg uansett kor eg er, og på jobb er det ikkje mogleg å koble til macen.

Du kan nytte ulike system for å slette spam. Du kan til dømes ha eit på epost-tenaren, og eit i epost-lesaren. Eg har berre det siste, så når eg les eposten på veven, så er det mykje spam som må slettast manuelt.

Audun
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Nooon » tor 15.09.2005 12:27

Hvis jeg hadde fått lov å stemme her, så hadde jeg stemt IMAP.
Greit å mailen sin tilgjengelig uansett hvilken maskin man er på.

Gleder meg til Gmail får IMAP-støtte.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav rebop » tor 15.09.2005 12:31

Spam har vel igrunn ganske lite med pop / imap å gjøre slik jeg ser det.

Den store forskjellen på imap og pop3 er at imap ikke er bygd for å laste ned eposter lokalt(håper ikke jeg tar feil her...). Med imap kan du opprette mapper på server. Imap er dermed lettere å bruke mot mange klientmaskiner og samme e-postkonto. En finner garantert igjen eposten på server, fordi den ikke blir lastet ned lokalt.

Pop3 blir normalt brukt slik at epost blir fjernet fra server, men kan jo også brukes slik at eposten ligger igjen på server.

Sikerheten i begge to er vel omtrent lik tror jeg. Begge støtter ssl og autentisering som kerberos, men også andre.

Når det kommer til spam så tror jeg det er helt andre ting som avgjør dette, enn valget av protokoll. Dette fordi jeg anser sannsynligheten til at eposter som du sender ikke blir fanget opp "på veien" til mottaker av spamroboter ol. Adressene blir heller plukket ut av roboter i forum ol, generelt på et hvilket som helst nettsted hvor det går an å hente ut en epostadresse. Om en får virus på maskinen kan den også sende ut eposter med alle kontaktene på maskinen og en kan dermed havne opp i spamlister pga av din windows-venn fikk virus og den sendte fra seg kontaktlistene sine til feil personer. Det var grunnen til at min forrige epostkonto etterhver svømte i spam.

Men en kan også få spam ved å oppgi epostadressen sin til å registrere seg i div sammenhenger på internett, fordi de selger videre epostadressene slik at de til slutt havner i gale hender.

Jeg bruker stort sett imap fordi jeg da er sikker på at jeg ikke mister min epost, og bruker tre forskjellige pcer til å sjekke epost lokalt. Imap settes normalt opp til å lagre sendte mailer på server, noe som er en klar fordel fremfor pop3.

Regner med at du vet endel av dette, men forhåpentligvis andre som også lurer på dette.

-Leif H

Edit: Var endel som var raskere enn meg her, gitt...
Sist endret av rebop den tor 15.09.2005 12:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 15.09.2005 12:33

Nooon skrev:Hvis jeg hadde fått lov å stemme her, så hadde jeg stemt IMAP.
Greit å mailen sin tilgjengelig uansett hvilken maskin man er på.

Gleder meg til Gmail får IMAP-støtte.

Nå kan alle registrerte brukere også stemme på polls i denne delen av forumet :). Beklager.

Takk for input. Går nok for IMAP 8)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav fmandal » tor 15.09.2005 12:35

Jeg har faktisk større tro på mac'en min enn på serveren, så jeg bruker pop. Ettersom dette er en noget tvilsom vurdering vurderer jeg å bytte til IMAP, men vil jeg da miste alle e-postene jeg har per i dag? Jeg må vel legge til en ny konto i mail.app, kan ikke endre en pop-konto til å bli imap?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav rebop » tor 15.09.2005 12:39

fmandal skrev:Jeg har faktisk større tro på mac'en min enn på serveren, så jeg bruker pop.


Det eneste en skal ha tro på det er maskiner som blir tatt backup av! Selv de kan svikte, men mye mindre sannsynlighet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 15.09.2005 12:43

rebop skrev:
fmandal skrev:Jeg har faktisk større tro på mac'en min enn på serveren, så jeg bruker pop.


Det eneste en skal ha tro på det er maskiner som blir tatt backup av! Selv de kan svikte, men mye mindre sannsynlighet.

Helt enig. Jeg stoler mer på å ha e-posten min liggende på et webhotell hvor det tas regelmessig og proff backup :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 15.09.2005 12:55

Fant en side som veldig greit lister opp fordeler og ulemper :)
http://www.cae.wisc.edu/site/public/?ti ... lprotocols

En fordel med POP er lagringsplass, men det er vel kanskje en av de få fordelene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav nemis » tor 15.09.2005 12:57

Hvorfor ikke bruke gmail og pop?
Du laster ned e-posten til maskinen din, i tillegg til at du har mailen din tilgjenglig på gmail sin server.

Go go google

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 15.09.2005 13:16

Om mailen slettes fra serveren har da ingenting med POP eller IMAP å gjøre?
Dette er jo en funksjon man huker av eller på under innstillingene til kontoen.

All min POP epost fra min egen server, GMail og jobbmailen forblir på serveren.

Spammen fjerner jeg ved å aktivere BoxTrapper, der mailen min sender ut en epost til senderen, som han må svare på for at han skal komme i hvitelista. Unngår automatsendte spammail.

Personsendte vil selvfølgelig komme gjennom, men da kan jeg svarteliste eposten manuelt.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 15.09.2005 15:02

Jeg går for IMAP, men tar selv backup av epost på egen maskin.
Utrolig hva man kan få bruk for av eldgamle mailer.

Er ganske lurt å sette seg litt inn i hvordan ting funker og holde tunga rett i munnen når du bytter fra POP til IMAP. Det er ikke så vanskelig å rote det til...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere