Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Diverse programvare

Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Roqer » tor 10.03.2016 19:20

Bilder på min iMac lager egne tomme mapper, som har samme navn som enkelte bildefiler, når jeg importerer til Bilder. Veldig uryddig og irriterende.
Hvorfor, og finnes det en enkel løsning på dette?
medlem i 134 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Valotunk » tor 10.03.2016 20:34

Hvor blir disse mappene laget?
medlem i 199 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Roqer » tor 10.03.2016 20:51

Har laget mapper med datoer, der ligger f.eks filer fra påsker, jul, sommer, etc. har jeg en fil som heter IMG_4888.JPG, så heter mappen IMG_4888 og ligger ved tilsvarende bilde i samme mappe.
medlem i 134 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav jerry.c.bush » tor 10.03.2016 23:10

Inne i bilder appen eller i Finder?

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Roqer » tor 10.03.2016 23:25

Finder.
Bilde
medlem i 134 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav jerry.c.bush » tor 10.03.2016 23:52

Akkurat det tror jeg nok du bare må leve med. Jeg vet at om man tvangsåpner biblioteket så kan man finne filene i mapper osv. Men vil ikke anbefale å rote for mye der. Det er ikke det programmet er tiltenkt. Det er tiltenkt at du skal bruke programmet for å ordne bildene dine og ikke filene dine. Og er du skikkelig uheldig og gjør endringer inne i biblioteket/databasen, så er det ikke sikker programmet klarer lese databasen fordi trådene i den skal henvise til bilder og endringer gjort gjennom programmet.

Det finnes alternativer om det er noe som passer bedre til din bruk og dine behov. Lightroom er et eksempel. Finnes Google sitt Picasa fortsatt? Det var i alle fall et greit program som fant bildene dine uansett hvor du har lagt de på maskinen og viste de frem i et grensesnitt inne i selve appen.

Om du ønsker å fortsette bruke Bilder, så tror jeg du må belage deg på å gjøre alle endringer inne i selve appen og ikke i Finder og bare glemme hvordan det ser ut i mappestrukturen. Det er jo en grei oversikt der uansett. Du kan også lage mapper og album inne i programmet om du ønsker det. Det legger seg uansett etter dato og er lett å finne frem til de bilder du ønsker raskt og enkelt. Men du selv må velge.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Roqer » fre 11.03.2016 0:07

Ok, men jeg er typen som er ryddig. Sletter jeg mappene i Finder så har det ikke noe å si, men det er en kjedelig jobb.
medlem i 134 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav jerry.c.bush » fre 11.03.2016 17:26

Ok. Men la meg presisere: Du skal IKKE gå inn i mappene til bilder biblioteket!
Det er ikke det dette er laget for. Du skal gjøre alt via appen.
Som jeg nevnte ovenfor så finnes der alternativer som gjør at du har mer kontroll med selve mappene og filene. Kanskje du skulle se etter et program som passer bedre for deg som vil bruke mapper og filer i stedet for bilder? Andre programmer gir deg muligheten til å jobbe med mapper og filer i stedet for bare bilder. Lightroom er jo et eksempel som jeg viste til i forrige post.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bilder/Photos lager mapper i mapper!?

Innleggav Roqer » fre 11.03.2016 17:45

Jeg får se hva jeg gjør.
Sletter tomme mapper i Finder, men gjør ikke noe i Bilder.
Liker smartalbumfunkjonen. Og den ryddige oversikten. Picasa var ikke såpass synes jeg. Får sjekke Lightroom etterhvert.
medlem i 134 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]