Bildesorteringsprogram

Diverse programvare

Bildesorteringsprogram

Innleggav Miamaria » tir 22.11.2016 22:38

Hei

Har kjøpt ny maskin, og her var det mye nytt. En del tilbakeskritt var jeg jo klar over at det ville bli, men her var det noen flere enn håpet. Dette Bilder-programmet er jo ubrukelig til sortering av bilder, jeg kan ikke lage mapper på nytt for ti år tilbake.

Jeg har bildene sortert i mapper i Finder, et helt umerket opplegg som jeg finner godt fram i. Bilder-programmet sauser alt ihop, og jeg har heller ikke tid til å bla gjennom ALT hver gang jeg skal lete opp et bilde.

Jeg har brukt Aperture, som var aldeles utmerket på dette, men etter hva jeg forstår så finnes ikke det lenger å få tak i. Men det blir jo forbannet tungvint å måtte tilbake på maskinen med rosa og grønn skjerm hver gang jeg skal lete fram bilder. Så jeg håper noen vet om et alternativt program som sorterer som man vil, der man f.eks. kan importere mapper i struktur, sånn som i Aperture?

Hvordan er det i Lightroom, gjør den som Aperture eller Bilder?
Sist endret av Miamaria den tir 22.11.2016 23:06, endret 1 gang
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Valotunk » tir 22.11.2016 23:04

Du trenger ikke legge alle bildene i Bilder biblioteket.

Du kan fint bare beholde de i de mappene du har laget selv.

Les litt her:

http://www.dinside.no/data/slik-fungere ... p/61073246
medlem i 198 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Miamaria » tir 22.11.2016 23:14

Selvfølgelig beholder jeg mappestrukturen i Finder uansett og kan pælme dette Bilder-programmet til helvete (noe jeg sikkert også gjør straks).

Men jeg er ute etter et program der jeg kan se gjennom og bla i bildene, men ikke fucker opp sorteringen min fordi en eller annen idiot har bestemt at folk skal ha det sortert etter bildedato.
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Grubasek » ons 23.11.2016 11:49

Jeg bruker Picasa for Mac 3.9.137, og det fungerer akkurat slik som du etterlyser. Det oppdateres ikke av Google, men det fungerer allikevel. Jeg har Sierra Public Beta 3.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Miamaria » ons 23.11.2016 12:08

Takk for tipset, jeg var ikke klar over at det var et program. :) Da skal jeg sjekke den også nærmere ut. Men jeg regner uansett med å måtte ha Photoshop, og såvidt jeg skjønner nå så henger da Lightroom med på lasset. I så fall kan det være at det ordner seg av seg sjøl. :)

Er det forresten mulig å KJØPE Photoshop og Lightroom? Jeg ser de har masse knapper med kjøp på sidene sine, men jeg finner kun til leie. Det er jeg egentlig ikke så interessert i. Noen sier at det fremdeles går an, men jeg klarer foreløpig ikke å finne det.
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav rungrona » tor 24.11.2016 9:32

Du kan kjøpe Lightroom her: https://www.adobe.com/products/catalog/ ... pular.html, men ikke Photoshop.
medlem i 176 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav nils.j » tor 24.11.2016 15:05

Jeg synes Bilder er et glimrende program. For det første kan du se alle bildene dine fortløpende, og for det andre kan du trykke slik at du ser alle bildene lagt i riktig tidsrekkefølge, og samtidig få en geografisk plassering.
Redigeringsmulighetene er på Aperture-nivå.
Det å lage albumer er såre enkelt. For øvrig har Bilder også tatt vare på alle iPhoto-albumene du i sin tid opprett. Åpne sidepanelet (alt/cmd/S) så finner du det.
Apple famlet voldsomt til å begynne med, men i Sierra synes jeg det er helt suverent for oss vanlige folk.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Johnny Gleden. » tor 24.11.2016 23:09

Hei


Om du ikke ønsker Photoshop men trenger noe lignende så ta en titt på Affinity Photo
Den kan trygt anbefales....
Synd at Apple sluttet med Aperture da jeg er helt enig med deg vedrørende bilder appen.. Det var en gedigen software tabbe Apple gjorde ved å fjerne Aperture og erstatte den med noe som er et leketøy i forhold. De burde absolutt hatt to tanke i hodet samtidig.
Jeg bruker Aperture enda sammen med over 40 000 biler og kommer til å bruke det til krampa tar meg.
Når krampa har tatt meg går jeg over til Lightroom da Lightroom en grei arvtager for Aperture.
Jeg bruker også SmugMug på nettet for å ha bildene mine for visning over nettet på iPhone, iPad og Mac uansett hvor jeg er. SmugMug har også fri lagring og bruk så jeg har alle mine over 40 000 bilder og filmer sorter der i egne albumer og serier. SmugMug har egen iPhone/iPad app....Nå har de også fått en kjempegrei AppleTV4 app.
Det eneste minuset med SmugMug er at de ikke støtter 4K filmer og Raw filer.
medlem i 89 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Miamaria » fre 25.11.2016 0:13

Jeg har ti år med bilder sortert i mapper som jeg finner fram i, jeg er på ingen måte interessert i en ny sortering. Jeg vil gjerne ha noe som fungerer for meg, det hjelper meg lite at andre får Bilder-systemet til å fungere. Å sortere ti år med bilder i mapper på nytt i et program er bare helt uaktuelt, da sier det seg selv at jeg heller bruker den gamle maskinen til sortering – tungvint ja, men betydelig lettere enn å begynne helt på nytt. Jeg foretrekker å ha bilder sortert på faktisk dato, ikke datoen som maskinen TROR bildet er tatt. Og jeg gidder ikke gå gjennom og rette metadata på tusenvis med bilder.

Men når jeg nå tester å laste inn i Lightroom, så ser det ut for meg som at den gjør akkurat det samme. Min sortering i Finder beholdes ikke. Er det noen som vet om dette kan gjøres i Lightroom, eller leter jeg fortsatt etter et program som klarer samme sorteringsmåte som jeg hadde?
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Snire » fre 25.11.2016 21:47

Prøv Acdsee: http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-3-mac
Mener at den bare blar i mappestrukturen uten å endre på den. :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Fiskepudding » fre 25.11.2016 23:57

En litt kjekk funksjon i bilder er muligheten til å endre metadata på mange bilder samtidig. Dersom mange bilder er lagret med feil dato kan du endre alle bildene og sette offsett på tid. (Bilde ->Endre tidspunkt) her går det også an å legge inn geoposisjon manuelt.
Importeres litt om gangen går det greit å få rettet datoer.

Dersom du ikke markrer "kopier til bibliotek" i innstillingene endres heller ikke plassering.
Og det er ikke problem å opprette album - savner den gamle hendelser, men lager heller disse manuelt med nye album.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav rungrona » lør 26.11.2016 16:09

I lightroom kan du ved import velge "Add" i stedet for "Copy" - da legges bildene til uten at mappe-struktur endres.

Eller legge til den eksisterende mappen i Lightroom, og kjøre "Synchronize Folder" - da scannes og importeres bilder, og du kan neste gang du skal importere bilder til mappen velge mappestruktur bildene skal legges i.
medlem i 176 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Jonas.J » lør 26.11.2016 18:02

Adobe Bridge, "følgesvennen" til Photoshop lar deg lagre bildene slik som du ha gjort.
Og i Lightroom kan du kopiere hele mapper slik at ingen ting endrer seg.
medlem i 152 måneder
 

Re: Bildesorteringsprogram

Innleggav Miamaria » søn 27.11.2016 19:51

Fiskepudding skrev:En litt kjekk funksjon i bilder er muligheten til å endre metadata på mange bilder samtidig. Dersom mange bilder er lagret med feil dato kan du endre alle bildene og sette offsett på tid. (Bilde ->Endre tidspunkt)


Takk for tips, da har jeg jo noe å bruke det programmet til, den dagen jeg får veldig mye tid til overs. :) Det er såpass mye det er snakk om at det blir litt av en jobb.

Nå tror jeg faktisk at jeg har fått Lightroom til å funke sånn som jeg ønsker. Først fikk jeg til å endre sorteringen til min mappestruktur. Men oppdaget etter hvert at da la den en kopi av bildene mine i bildemappen, det var jo upraktisk. Så fant jeg ut hvordan jeg fikk den til å slutte med det – da sluttet den istedenfor å vise bilder i undermappene. Men nå tror jeg altså at jeg har fått den til å gjøre det, og da er jeg i mål med bildevisningen, og da kan jeg satse på Lightroom til dette. :) Det er kjekt, for det blir jeg nok å bruke en del til bildebehandling også. :)
medlem i 157 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]