Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddisk

Diverse programvare

Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddisk

Innleggav siglid » lør 26.11.2016 9:20

Alle mine bilde-filer er lagra i "Bilder" på min iMac.
Finnes det ein måte å sikkerhetskopiere originalfilene (mest raw og litt JPEG) av mine bilder og lagre dei på ein extern harddisk slik at eg kan få opna filene på ein annan PC.
Eg har backup regelmessig (Timemachine til ein ext disk), men då er eg låst til å opne filene på ein Mac. Ville følt meg meir komfortabel med eit sett originalfiler som kunne opnast på kva slags maskin (Mac/PC) etter eige ynskje.
medlem i 88 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav arntss » søn 27.11.2016 19:16

Marker bildene du vil legge til ekstern disk, velg eksporter fra menylinjen og velg deretter eksporter originalfiler. Du vil deretter bli spurt om hvor du vil eksportere filene.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav siglid » søn 27.11.2016 20:12

Takk for svar - det var jo såre enkelt :-)
medlem i 88 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav arntss » søn 27.11.2016 20:58

Når man vet, så er det meste enkelt. :-P

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » søn 27.11.2016 23:30

Gjelder dette uansett? Jeg har mine bilder på backup på en ekstern harddisk, og trodde det skulle være en smal sak. Men da den ble koblet til en PC for å hente ut bilder, så gikk ikke det, selv med kommunens dataeksperts hjelp. Maskinen så harddisken, men ikke filene som lå på den. Er det noe man må huske når man legger over, eller har det vært noe helt spesielt med min?
medlem i 157 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Grubasek » man 28.11.2016 0:08

Miamaria:

Hvordan er eksterndisken formatert?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 0:43

Har ikke peiling. Det er formatering som må til for å få bukt med problemet da, kanskje? Hva er det man må passe på da, i tilfelle?
medlem i 157 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Grubasek » man 28.11.2016 11:26

@Miamaria:

Du kan se hvordan disken er formatert hvis du høyreklikker på disken og velger Vis info.

For at en Windows-maskin skal kunne lese en "Mac-disk" må den være formatert med ett av tre mulige formater:

1. FAT32 - som bare kan ha maks filstørrelse 4 GB, og maks disk-størrelse 2TB.
2. ExFAT - som kan ha veeeldig stor filstørrelse (petabyte). Microsoft har patent på dette filsystemet. MacOS kan formatere disker til ExFAT-formatet.
3. NTFS - som også kan ha veeeldig stor filstørrelse, men for å bruke dette i MacOS må det installeres et tilleggsprogram (f.eks. NTFS for Mac, men dette er ikke gratis).

Du må ikke passe på annet enn at ALT må kopieres over på disken pånytt (backup er tingen) etter formatering (disken blir jo tømt fullstendig).

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 12:35

Ok, så i praksis er det kun ExFAT som er aktuelt for å få brukt både på Mac og PC da. Er det samme sak med Minnekort og USB-penner da? Minnekortene formateres jo ofte i kameraene.

Litt rart for jeg kan ikke huske at jeg har formatert noe disk, jeg aner jo ikke hvordan man gjør det. Men det får man kanskje spørsmål om når den er ny, og så har jeg bare klikket på noe og (trodd at jeg har) fått det til å virke som det skulle. :) Da får jeg begynne på nytt, da. :)
medlem i 157 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Grubasek » man 28.11.2016 12:48

@Miamaria:

Det er greiest å bruke ExFAT, ja. Særlig hvis du f.eks. har videofiler (som ofte er større enn 4 GB). Kameraer formaterer vanligvis bare i FAT32.

For å formatere en disk i Mac kan du bruke Diskverktøy som ligger i Verktøy-mappen.

Her er en guide om formatering av en disk som skal brukes både i MacOS og Windows:

http://www.laptopmag.com/articles/forma ... ws-and-mac

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 18:32

Her står det format, Mac OS extended? Det stemmer vel bra da at jeg ikke ser den på PC?
medlem i 157 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Grubasek » man 28.11.2016 18:42

Det er helt korrekt; den må omformateres til f.eks. ExFAT.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 18:55

Jeg tror jeg skjønner bruksanvisningen, men etter der jeg velger ExFat så får jeg opp et valg som heter Oppsett. Her kan jeg velge mellom GUID partisjonskart, Master boot record og Apple-partisjonskart. Det ser jeg ikke på oppskriften i den linken, skal jeg da bare la det stå på GUID-partisjonskart, som var det opprinnelige valget?
medlem i 157 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Grubasek » man 28.11.2016 18:58

Nei, du skal velge Master Boot Record.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Exportere raw-filer frå "Bilder" til f.eks extern harddi

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 19:20

Yes! Nå står det ExFAT på format! :-D Da gjelder det bare å finne en PC å få sjekket om det virkelig funker på. :)
medlem i 157 måneder
 

Neste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]