Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav McUser » tor 17.09.2009 19:36

Hei,

Jeg har et merkelig problem som jeg lurer på om noen kan hjelpe med. Han googlet litt, finner andre med samme problem, men ingen løsning.. Jeg streamer lyd fra en MacBook trådløst til anlegget via en Airport Express. Jeg bruker så en TOSlink kabel mellom Airport Express og en Cambridge DAC. Dersom jeg bruker iTunes/Airtunes funker dette glimrende. Men dersom jeg bruker Spotify og Airfoil får jeg små brudd i forbindelsen, helt uregelmessigt. Bruddene høres, men jeg kan også se at DAC´en mister lyden et lite sekund. Dersom jeg kjører TOSlink fra MacBooken til DAC´en og streamer med spotify går det helt fint.

Slik jeg ser dette så har jeg eliminert problemer med Internett forbindelsen. Da ville jeg også hatt brudd når jeg bare streamet spotify direkte med TOSlink kabel til DAC´en. Det kan ikke være rekkevidde/kapasitet på det interne trådløse nettet, da burde jeg også hatt brudd når jeg brukte iTunes/Airtunes.

Det er noe som oppstår med Cambridge DACen eller DACen i Airport Express når jeg bruker Airfoil. Er det noen som kan hjelpe meg med et løsningsforslag?

Her er forresten en med samme problem, kanskje han er bedre å forklare enn meg :)
http://www.computeraudiophile.com/conte ... s-DacMagic
medlem i 175 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav BjornE » tor 17.09.2009 20:52

Hei!

Har akkurat samme løsningen, en MacBook, en AirPort Express som er tilkoblet en Abrahamsen DAC via den optiske utgangen på AE.

1. Har du oppdatert all firmware? MacBook og AE?
2. Hvor gammel er AE, versjon nummer.

Mitt system fungerer utmerket med 320Kb/s spotify. Henter data fra AE trådløst, sender tilbake trådløst, lyden er bortenfor fantastisk uten noen form for glitch.

Som sagt, prøv oppdateringer.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav g3v » tor 17.09.2009 21:11

Kan jeg spørre deg om lydkvaliteten blir påfallende bedre ved bruk av Cambridge Dac i forhold til kun Airport'en? Altså kun RCA ledning direkte fra Airport til Stereoen?

Takk for svar

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Haukevinge » tor 17.09.2009 21:45

Airfoil ser ut til å koble ut av og til, blir stille i 3-4 sekunder i ny og ne.. Litt iriterende..

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav McUser » fre 18.09.2009 7:23

Hei.

Dersom du har et anlegg som svarer til prisen ved å gjøre dette, vil jeg absolutt anbefale en dac ja!

Jeg har nyeste versjon på AE og jeg finner ingen tilgjengelige oppdateringer til MacBooken min. Men jeg skal trippeksjekke senere i dag. Takk for svar.

BjornE: det kan være at Abrahamsen DAC'en din takler bedre oppsettet, men tanke på at det også er en DAC i AE. La merke til at dette ble nevnt på noen andre forum når jeg googlet litt. Jeg ser at når jeg bruker iTunes så sjekker Cambridgen for hver låt hvilken sampling som kommer. Det virker som det er dette den også gjør når jeg bruker Spotify og Airfoil, bare med hyppigere mellomrom...
medlem i 175 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav BjornE » fre 18.09.2009 8:50

1)
Ja Abrahamsen er en DAC og jeg henter optisk digitallyd ut i fra AE. Muligens at Abrahamsen håndterer AE bedre, vet ikke. Kan være noe i det du sier at din DAC er ute og sjekker bitstrømmen med jevne mellomrom og at dette er hørbart.

2)
Forskjellen i fra DAC i AE til Abrahamsen DAC med optisk digitallyd inn fra AE er enorm. Forskjellen er ok hodetelefonlyd direkte fra AE til HighEnd lyd fra Abrahamsen. Altså stor forbedring.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » søn 20.09.2009 19:07

Dette sliter jeg og med. Utrolig irriterende.

Airport utility sier det ikke finnes oppdateringer til AEen.

Skjer både ved bruk av airfoil i windows og i OS X.
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav henrixn » tir 10.11.2009 13:55

Hei,opplever de samme probleme som er nevnt her,med "drop outs" mellom airfoil- AE.Dette startet da jeg kjøpte Spotify premium og økte "bit rate",når jeg kjører m lavere "bit rate" går det fint.
Noen som vet om det finnes løsninger borsett fra å bruke kabler..? Skulle jo gjerne kjørt med full BR

Hilsen Stig :-!

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » tir 10.11.2009 14:08

Dette høres ut som et programvareproblem. Det er nok i Spotify og evt Airfoil du bør begynne å lete. Sjekk at du har siste versjon, og at alle innstillinger er korrekte.

Har ellers blandede erfaringer med Spotify selv; det er et system på forsøksstadiet, og man må regne med bugs.

DAC'en bryr seg i alle fall ikke det døyt om hva som skjer med signalet før det når inngangen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav henrixn » tir 10.11.2009 14:25

Tror det er AE som ikke henger helt med i svingene,som sagt; når jeg senker bit rate i Spotify går det fint,men for stor bitrate ned og tilbake via AE blir litt strevsomt for den bruker kabel fra AE til HI-FI anlegget.

Hilsen Stig

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » tir 10.11.2009 21:23

Høres ikke logisk ut for meg.

AirPort Express sender det den blir tilført fra programvaren — iTunes eller Airfoil. Formater som ikke støttes, blir ikke sendt. Det skulle være enten/eller.

Bitrates er ikke min sterke side — men jeg kan liksom ikke se at 160 kbps fra Spotify skulle være en større belastning på nettverket enn 2000+ på Apple Lossless fra iTunes.

TILLEGG:

Ble litt nysgjerrig på dette, så jeg har spilt Spotify Premium utover kvelden — med hodetelefoner rett i Mac'en.

Og ja: Tydelige «drop-outs» fra tid til annen.

Så dette er åpenbart enda en av de mange barnesykdommene Spotify lider av. Og hverken et Airfoil- eller AirPort-problem.
Sist endret av svar den ons 11.11.2009 23:42, endret 1 gang
Grunn: Unødvendig bruk av sitering, §2.8

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav henrixn » ons 11.11.2009 11:54

Du har rett..!

S

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » ons 11.11.2009 12:56

Det er ikke tilfellet for min del ihvertfall.

Har kjørt kabel rett fra pcen og i anlegget, ikke hatt en drop out siden jeg skrev sist post her. Prøvde fort med airporten igjen istad for å se om ting hadde bedret seg, men nei.

Da ble det dropouts igjen.

Såvidt meg bekjent har ikke bitraten fra spotify noen betydning, det kodes på nytt før det sendes over nettverket, så om det er lossles eller 64kbit skal det ikke ha noen nevneverdig betydning. Det blir transcodet til apple lossless før det sendes til airporten uansett.

Tror problemet herhos meg rett og slett er at signalet blir nedprioritert i forhold til nettraffikken i kombinasjon med flere trådløse nett rundt som forstyrrer. Mens når man streamer rett fra iTunes virker det som trafikken blir prioritert fremfor annen nettrafikk (samboer som surfer osv.). Så fort jeg kjører igang et par torrents begynner lyden å hakke gjennom airfoil, dette selvom jeg spiller musikk som er lagret lokalt.

Løsningen for min del blir nok å kjøpe meg en N-kompatibel airport express, for å få litt mer å gå på.
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » ons 11.11.2009 22:49

daggis85 skrev:Løsningen for min del blir nok å kjøpe meg en N-kompatibel airport express, for å få litt mer å gå på.

Jeg får altså hakking på Spotify Premium, også med hodetelefoner rett i Mac'en. Hvordan du kan påstå så skråsikkert at dette ikke forekommer, har jeg litt vanskelig for å se....

Du vil ikke angre på å skaffe deg en raskere AirPort Express — men du kan altså ikke forvente at det gir deg hakkefri Spotify.

Forstyrrelser på nettet vil det heller ikke gjøre slutt på. Slike skyldes andre nett i området, elektriske apparater i huset, eller til og med bygningstekniske forhold. Som regel fikses det lett ved å stille nettet til en ubrukt kanal, og/eller flytte litt på utstyret.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » ons 11.11.2009 22:55

T.B.Hansen skrev:
daggis85 skrev:Løsningen for min del blir nok å kjøpe meg en N-kompatibel airport express, for å få litt mer å gå på.

Jeg får altså hakking på Spotify Premium, også med hodetelefoner rett i Mac'en. Hvordan du kan påstå så skråsikkert at dette ikke forekommer, har jeg litt vanskelig for å se....



Jeg har ikke sagt et ord om at det ikke forekommer hos deg, jeg har bare snakket for min egen del, på min maskin og med min spotify konto. Hva som skjer på din har jeg naturlig nok intet grunnlag for å uttale meg om :)

Hos meg hakker altså ikke spotify med hodetelefoner eller optisk kabel rett inn i macen.

Det er riktig at en ny n-kompatibel AE ikke vil gjøre slutt på forstyrrelser,men N-standarden er for det første mer resistent mot forstyrrelser, i tilleg kan man jo kjøre på 5ghz, en relativt ubrukt bånd. Bytting av kanal har jeg prøvd uten hell, både til 1, 6 og 11 :)

Men igjen, jeg snakket altså om min egen maskin.

Hvis det dropper ut hos deg med spotify og hodetelefoner rett i macen ville jeg tatt en telefon til nettleverandøren min.


EDIT:
Kom på idet jeg skrev at A-standarden jo er på 5ghz, lurer på om jeg skal ta og prøve det her :) Må bare sjekke om AEen og macbooken støtter det :)

EDIT2:
AEen støtter ikke 802.11a, så da må jeg altså ha en n-kompatibel en for å komme meg over på 5ghz :(
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron