3-skjermsløsning?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » man 16.01.2017 10:31

Hei,
Jeg har den simpleste av den siste utgaven av MBPR 15(mid 2015), altså uten eksternt skjermkort.
Jeg har nå kjøpt meg en LG Ultrafine 5K skjerm. Fra før har jeg to Dell skjermer(U2412M) med en oppløsning hver på 1920x1200.

Nå kjører jeg LG 5K (i følge appel med 4K-oppløsning) og en av Dell skjermene mot min «gamle» MBPR. Jeg får ikke liv i den tredje og siste Dell-skjermen, antagelig for at maskinen ikke klarer det.
Men skal etter hvert få meg den nye MBP med dedikert skjermkort og regner da med å kjøre alle tre på fulle oppløsning?

Finnes det er sted hvor jeg kan få en oversikt over hva slags oppløsning skjermene faktisk kjører på min maskin?

Å kan en justere ned oppløsningen på LG-skjermen slik at også den siste Dellskjermen kan fungere?(midlertid frem til jeg kjøper ny MBP )?
---------------
Edit:
Leste på apple (se link)at en kunne benytte to av thunderboltportene til eksterne skjermer. Kan det da bety at jeg har brukt opp «portene»(selv om den ene går på hdmi), og at dette er årsaken, snarere enn at maskinen ikke «orker det», slik at kanskje alle tre vil virke om jeg kobler de to Dell-skjermene sammen med en thunderbolt kabel?

https://support.apple.com/kb/PH22153?lo ... cale=no_NO
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Helge Hafstad » man 16.01.2017 22:59

Uansett kan du få den tredje opp på å gå ved hjelp av et USB-adapter. Fx dette fra HIS.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » tir 17.01.2017 10:42

Hei, og takk for tips!
Kan dette løses på en billigere måte?

Jeg prøvde i går kveld noe som tyder på at det interigrerte skjermmkortet burde klare å vise tre eksterne skjermer samtidig, selv om min maskin kun har innebygd skjermkort, Intel Iris Pro Graphics. Da var en Dell skjerm(1920x1200) tilkoblet, LG ultrafine 5K var tilkoblet, samtidig som skjermen på selve MBPR fungerte. Med tanke på at oppløsingen på retina skjermen er høyere enn på Dell-skjermene burde maskine klare dette, spesielt når skjermen på maskinen lukkes?
Så, som du Helge inderekte sier, så bør denne maskinen klare disse tre eksterne skjermene samtidig?

Å, hva er den «billigste» måten til å få dette til fungere? Eller må en kjøpe et dyrt adapter?
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Helge Hafstad » tir 17.01.2017 15:03

Der finnes flere slike adaptere, men noen har begrensninger i forhold til oppløsning. Rimeligere alternativ for å få opp flere skjermer finnes imidlertid neppe. Og dette er en løsning med begrensninger. Det egner seg best til alt annet enn «tunge» oppgaver på skjerm, så som video, spill m.m.

Hos DisplayLink kan du laste ned drivere samt finne mer informasjon om muligheter og adaptere. Det er ikke helt enkelt å finne adaptere her til lands, men Komplett har fortsatt noen fra Sunsway. Leteng har også noen alternativer - fra Lindy og Sunix.

MacOS har en begrensning på 4 skjermer over USB, da må man ha et adapter pr skjerm. Virker også via USB-HUB. For Windows støttes opp til 6 skjermer.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Valotunk » tir 17.01.2017 18:03

Som Helge er inne på så skal det nok noe til å finne billigere løsninger for flere skjermer.

Selv benytter jeg denne:

http://www.multicom.no/club-3d-club3d-e ... c/p7517769

på en Mac Mini hvor jeg kjører 3 stk Dell U2412 i 1920x1200 oppløsning på hver.

Det fungerer fint til det meste bortsett fra grafikktunge applikasjoner.

Clas Ohlson har også en:

http://www.clasohlson.com/no/USB-til-HD ... er/38-4614

Men det kommer ikke frem om det er USB2.0 eller 3.0.
medlem i 198 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » tir 17.01.2017 22:18

Hei igjen, og takk for svar begge to :-)

Da skjønner jeg litt mer, selv om ikke alt er like klart enda :-!

Nå er det på ingen måte slik at jeg trenger 3 skjermer, mer det at det er "kjekt å ha" da jeg allerede har de. Kanskje det vil være like lurt å selge de Dell U2412 skjermene og erstatte de med en annen god skjerm i 27", med bedre oppløsning og som kan stå bedre i stil med min nyannskaffede LG 5K :-) Så slipper jeg unna en del mikk, også kjører vel skjermene da problemfritt med tanke på grafikk?

Om jeg går for dette, kunne jeg tenke meg å få tak i en minst 4K på 27". Jeg driver mye med bildebehandling som hobby, så ha dette i bakhodet, selv om min LG 5K er kjøpt inn nettopp som hovedskjerm for bildebehandling.

Har dere noen gode tips til eventuelt en ny skjerm, da som gjerne koster en del mindre en den jeg nettopp har kjøpt?

(også fint om skjermen finnes på Expert med tanke på disse "supertilbudene" fra tid til annen)

?


Edit:
Fungerer 3-skjermsløsning med den nye MBP uten adaptere?


Edit 2:

Tror kanskje jeg foreløpig lander på å kjøre de tre skjermene jeg allerede har via adapter, da jeg innser at det neppe vil bli billig med enda en 4K skjerm :-!

Må jeg ha et slikt adapter pr. skjerm slik at jeg må ha 3 stk, eller trenger jeg kun 1?

Hva utgjør forskjellen på usb 2 og 3 i dette tilfellet? er det oppløsning?

Om jeg kjøper en med USB 3, vil jeg problemfritt se film, fotball etc, på skjermen ?
grafisk krevende ting som bildebehandling etc, vil naturlig foregå på LG skjermen.


Og, må en fortsatt ha adapter til de nye MBP, eller kan alle tre kobles direkte til maskinen på de?
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » ons 18.01.2017 23:20

Tenker å bestille en slik fra multicom som du @Valotunk linker til.
Den kan vise min dell i full oppløsning(1900x1200)?

Og vil den fungere å se på film, fotball etc på?
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Helge Hafstad » ons 18.01.2017 23:54

Mye av det du spør om ovenfor er allerede besvart. Fint om du ser litt mer nøye gjennom tråden din først...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » tor 19.01.2017 0:36

Hei igjen, og beklager om du oppfatter det som jeg ikke har lest igjennom tråden godt nok, mine spørsmål er like mye å få en bekreftelse på om jeg har forstått det riktig, før jeg setter i gang med noe. Ettersom jeg ikke er like teknisk begavet som mange andre her. Mange sitter med mye kunnskap på slike forum :-)

Men jeg skal prøve å oppsummere hva jeg tror å ha forstått:

Den tredje skjermen eller flere krever et adapter pr skjem.
Jeg tror usb2 vs usb3 har med oppløsningen å gjøre.
Håper jeg kan se film og fotball fra skjermen som er tilkoblet adapter, ettersom jeg antar at dette ikke er veldig grafisk krevende.
Usikker på om den Valotunk linket til kjører fullt ut 1900x1200, da Maksimal oppløsning er oppgitt til 2048 x 1152 piksler. Ettersom jeg ikke kan nok om det. 1152 er mindre enn 1200.
Eller skal en ta summen av de to faktorene og sammenligne:
2048*1152=2359296 VS 1900*1200=2280000
Om det er slik det sammenlignes dekker adaptere fullt ut oppløsningen, men usikker på hvordan slik skal tolkes.


aner ikke om den nye MBP kan kjøre tre skjermer uten adapter :-!
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Helge Hafstad » tor 19.01.2017 11:30

Den tredje skjermen eller flere krever et adapter pr skjem.


Vi snakker her om USB-skjermkort. Altså trenger du et skjermkort pr skjerm.

Jeg tror usb2 vs usb3 har med oppløsningen å gjøre.


Både og. Uansett så er USB3 mye raskere enn USB2.

Håper jeg kan se film og fotball fra skjermen som er tilkoblet adapter, ettersom jeg antar at dette ikke er veldig grafisk krevende.


Det går, men ikke ha de største forventningene.

Usikker på om den Valotunk linket til kjører fullt ut 1900x1200, da Maksimal oppløsning er oppgitt til 2048 x 1152 piksler. Ettersom jeg ikke kan nok om det. 1152 er mindre enn 1200. Eller skal en ta summen av de to faktorene og sammenligne:
2048*1152=2359296 VS 1900*1200=2280000
Om det er slik det sammenlignes dekker adaptere fullt ut oppløsningen, men usikker på hvordan slik skal tolkes.


Kjøp et adapter du er sikker på støtter de oppløsningene du ønsker.

aner ikke om den nye MBP kan kjøre tre skjermer uten adapter


MBP 15" støtter opptil 4 skjermer med oppløsning på 4096 x 2304 og 2 med oppløsning på 5120 x 2880 ved 60 Hz. MBP 13" klarer kun 2. Slike spesifikasjoner finner du på apple.com.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » tor 19.01.2017 12:50

Hei igjen, og takk for svar Helge og Morse :-)

Jeg har bestilt et slikt adapter Volutunk bruker, så satser på at det gjør en ok jobb.

Kjempebra at den nye MBP 15, klarer flere skjermer, så slipper en dette styret får å kunne bruke 3 stk.

Spennende lesing om eksternt GPU, det kan vise seg å være genialt :-)
Sist endret av mactiss den tor 19.01.2017 16:09, endret 1 gang
medlem i 128 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav Helge Hafstad » tor 19.01.2017 14:45

Der følger med drivere på noen av disse adapterne, men min erfaring er at det er driverne fra DisplayLink som gjelder. Pass på å velge riktig OS-versjon samt å sjekke innom der for oppdateringer.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 3-skjermsløsning?

Innleggav mactiss » tor 19.01.2017 23:03

ok, takk for godt tips :-)
medlem i 128 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere