Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Zocratez » man 09.11.2009 19:59

Er det noen som vet om man kan få kjøpt enkelttaster til et norsk tastatur på MBP unibody noe sted? Jeg har søkt ganske mange steder, men finner bare amerikanske/britiske enkelttaster.

Hvis man sammenligner det norske og amerikanske tastaturet er de relativt like, og dersom jeg fikk byttet ut knappen til venstre for 1, knappen 2 og knappene 6-0 og de to til høyre for null, komma, punktum, æøå og de tre knappene til venstre for p hadde jeg vært i mål. Da hadde tastaturet sett ut som og fungert som et norsk tastatur, med unntak av størrelsen på Enter og plasseringen av 2 knapper til.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav pølsa » man 09.11.2009 20:09

Jeg tror jeg ville beholdt tastaturet slik det er nå, og heller lært hvor de tastene som er forskjellige er plassert.

Har en Acer Aspire One kjøpt i Tyskland, her er også noen taster byttet om, men man venner seg fort til hva man skal trykke.

Som en liten hjelp kan du jo huke av for vis tastatur og tegnvisning under tastatur i systemvalg, dafår du et ikon i menylinjen hvor du kan vise tastaturet på skjermen. Etterhvert så skulle jeg tippe du ikke vil trenge det så mye.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Dozerbabar » man 09.11.2009 20:26

Du kan ikke bytte enkelttaster på unibody, dessverre.
medlem i 216 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Zocratez » man 09.11.2009 20:35

TIl Pølsa: Jeg har hatt amerikansk tastatur siden juni i fjor og det fungerer utmerket. Jeg vet hvor alle tastene er og alt er bra, men siden enkelttaster koster så lite kunne det vært en kjekk oppgradering å kjøpe noen få taster og så ha et tilsvarende norsk layout. Bare for syns skyld. Pluss at annenhåndsverdien av en slik mac sannsynligvis ville vært litt bedre!

Til Dozerbabar: Det er lett å bytte enkelttaster på unibody! Bare se her: http://www.irithm.com/Mac.uni.key.replacement.html

Jeg setter forøvrig pris på alle tilbakemeldinger, men det eneste jeg egentlig trenger svar på er om noen vet om et sted jeg kan få kjøpt norske enkelttaster. For eksempel en eller annen lokal macsjappe eller noe i den duren, da Humac mener at man må bytte hele topcaset.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Dozerbabar » man 09.11.2009 21:00

Beklager, så jo nå at jeg formulerte meg utrolig klønete! :rolls eyes:

Det jeg mente er at du i utgangspunktet ikke får tak i enkelttaster. Apple selger ikke det som "reservedel". Da må du evt høre om det er noen som har en ødelagt topcase de ikke bruker som du kan kjøpe eller få taster fra.
medlem i 216 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav leosgonewild » man 09.11.2009 22:00

dozer: hvorfor kan du ikke bytte knapper på unibopdy?
jeg har tatt de av og vasket dem. og da kan du vel sette på hva du vil etterpå:)
medlem i 190 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav morgoth » man 09.11.2009 23:55

@leosgonewild
Problemet her er ikke om det er mulig eller ikke...
Men heller hvor man kan få tak i/kjøpt disse enkelt tastene.
medlem i 203 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav grimmm » tir 10.11.2009 0:07

dersom du finner noen som reparerer maskiner, vil jeg anta de har noe liggende å slenge.
medlem i 183 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Zocratez » tir 10.11.2009 10:36

Da fikk jeg svar på mailen jeg sendte til Eplehuset Steen og Strøm:

"Hei Dette koster 30 kr per tast. Ha en fin dag."

Så da blir nok det løsningen for meg!

Takk for alle svar på dette noe spesielle spørsmålet!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Magnus Alu Andersen » fre 08.01.2010 13:01

Jeg er veldig interessert i løsninger folk har kommet frem til her. Har nylig byttet skjerm i en sort MB (early 2008) som jeg fikk billig, men haken med denne er at den har amerikanske taster. Jeg har også en hvit MB (late 2006), og jeg tenkte i utgangspunktet å bruke noen av tastene fra det tastaturet (som er norskt), men da tastene ikke er like i festemekanismen (de hvite knappene blir vridd 90 grader til høyre på den sorte MBen) falt den planen i grus.

Jeg er ikke villig til å betale 30 kroner per knapp, da jeg har planer om å bytte ut en del. Noen som vet om noen sider hvor man kan få kjøpt løse taster (og da norske), eller et sted man kan kjøpe brukte topcases? For et alternativ kan jo være om jeg får tak i et brukt norskt og sort topcase som jeg bare kan bytte med.

-magnus
medlem i 208 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav fashboy » lør 27.02.2010 11:18

Zocratez: Fikk du kjøpt og byttet tastene til din Unibody Macbook Pro, slik at du fikk æøå?
medlem i 212 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav pengu83 » ons 03.03.2010 17:16

Zocratez skrev:
Til Dozerbabar: Det er lett å bytte enkelttaster på unibody! Bare se her: http://www.irithm.com/Mac.uni.key.replacement.html

Jeg setter forøvrig pris på alle tilbakemeldinger, men det eneste jeg egentlig trenger svar på er om noen vet om et sted jeg kan få kjøpt norske enkelttaster. For eksempel en eller annen lokal macsjappe eller noe i den duren, da Humac mener at man må bytte hele topcaset.



Har hatt pil opp tasten som har vært treig og vanskelig.. etter denne guiden turte jeg å gjøre noe.. tok av knappen, vasket hengslet og monterte på igjenn... guiden var ikke helt super ,men om man bare ser litt på festene og lignende var det en lek.. tok meg 3 minutter.. forrnøyd nå.. har irritert meg mye over den tasten..
medlem i 184 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Zocratez » tir 09.03.2010 10:17

Hyggelig å høre at man kan hjelpe andre... Sånne knapper kan bli veldig irriterende etterhvert ja. :-)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav Incrediboy » tir 09.03.2010 10:34

Kjøpte knapper på eplehuset jeg. Der fikk jeg velge hvilke knapper jeg ønsket. Må bytte dem selv da men det er jo enkelt. Tror det var 20-25 kr per knapp.....

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Taster til norsk tastatur - Macbook Pro Unibody

Innleggav sigbjoha » tor 18.11.2010 23:17

Incrediboy skrev:Kjøpte knapper på eplehuset jeg. Der fikk jeg velge hvilke knapper jeg ønsket. Må bytte dem selv da men det er jo enkelt. Tror det var 20-25 kr per knapp.....


Hei,

Fikk du skiftet disse på en grei måte? Har akkurat kjøpt en 13" Pro i USA. Har sendt flere mailer til diverse eplehus, de sier at hele taocase og mere til må skiftes. Annen utfresning etc. Høres litt muffens ut?? Evt. Hvilket eplehus handet du på?

På forhånd takk:)
medlem i 161 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron