Hardware error

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hardware error

Innleggav iWarrior » fre 07.10.2016 19:37

Kjørte en hardware test da jeg har problemer med skjermen på min 2011 mod. MBP 17"
Noen som vet hva denne meldingen forteller - 4mem/65/40000000: 0x86cb4d18
Ingen treff på google :-/

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Morse » fre 07.10.2016 23:11

En del 2011-modeller hadde problemer med skjerm/GPU, og etter en god del gråt og tenners gnidsel (og direkte UKVEMSORD!) fra uheldige kunder innrømmet Apple omsider feilen og instituerte et erstatningsprogram, som snart utløper. Råder deg til å gå hit og sjekke snarast råd er:

https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav iWarrior » lør 08.10.2016 12:36

Morse skrev:En del 2011-modeller hadde problemer med skjerm/GPU, og etter en god del gråt og tenners gnidsel (og direkte UKVEMSORD!) fra uheldige kunder innrømmet Apple omsider feilen og instituerte et erstatningsprogram, som snart utløper. Råder deg til å gå hit og sjekke snarast råd er:

https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/



Takk for råd!!! Skal kontakte Apple mandags morgen :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Johnny Gleden » lør 08.10.2016 14:54

Hei

Ikke for å henge meg på tråden. Men det høres ut som om du har en hukommelse feil. Noe som kan være en RAM brikke som det er feil på. Noe en "4mem/65/40000000" indikerer.
Om du søker på google så finner du noe info om det.

https://discussions.apple.com/thread/67 ... 0&tstart=0

http://www.letmegooglethat.com/?q=4mem%2F65%2F40000000
medlem i 120 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Morse » lør 08.10.2016 18:30

Takk, Johnny Gleden, men det er viktig at trådstarter først og fremst får klarert om han har en mulig garanti/reklamasjonssak på gang, siden tidsfristen på denslags er overhengende.

Mulige RAM-issues blir litt på siden av dette, men absolutt verd å forfølge.

Ellers: En god fårikålaften/elgsteikfest/vegetarkveld ønskes alle!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Johnny Gleden » søn 09.10.2016 11:30

Hei

Den er grei Morse.
Beklager så mye for det innlegget...Jeg holder meg unna.......
Jeg svarte bare på det trådstarter egentlig spurte om vedrørende meldingen han fikk opp betydde. Da ingen hadde gjort det. Hva meldingen han fikk opp med hardware testen indikerte for feil, uavhengig av en reklamasjon eller ikke.
medlem i 120 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Morse » søn 09.10.2016 12:30

Ikke hold deg unna, Johnny Gleden, her prøver vi alle å hjelpe så godt vi kan! :-) Og ingen her har greie på absolutt alt! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav iWarrior » søn 09.10.2016 16:58

Takk til begge - Morse og Johnny Gleden - for gode innspill!
Og ingen trenger å holde seg unna så lenge det er seriøse svar ;)

Mulig feilkoden jeg spurte først om ikke har noe med skjermen å gjør. Men har en stor mistanke om at det er noe galt med skjermkortet.
Nå vil ikke maskinen starte. Med en gang man slår den på, så kommer det opp hvite og grå striper (man ser Apple logoen i bakgrunn) og blir hengende.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Molekyl » søn 09.10.2016 18:07

Har selv hatt liknende problem med min MBP 15" Early 2011 modell. Plutselig ble det blå striper i skjermen og maskinen hang seg.

Kort fortalt: Feilen går ut på at for mye kjølepasta ble påsmurt GPUen, gjennom tid kan kjølepastaen ha truffet og kortsluttet kretser i hovedkortets komponenter. Feilen skal gjelde noen batcher av MBP Early 2011.

Løsningen for meg var at hovedkortet ble erstattet kostnadsfritt.

Feilen er tidligere nevnt her: viewtopic.php?f=147&t=294398

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav iWarrior » søn 09.10.2016 22:08

Ja dette gjelder en MBP 17" Early 2011, så håper jeg også får det fikset av Apple - kostnadsfritt!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav iWarrior » fre 14.10.2016 20:37

Morse skrev:En del 2011-modeller hadde problemer med skjerm/GPU, og etter en god del gråt og tenners gnidsel (og direkte UKVEMSORD!) fra uheldige kunder innrømmet Apple omsider feilen og instituerte et erstatningsprogram, som snart utløper. Råder deg til å gå hit og sjekke snarast råd er:

https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/


Takk igjen Morse for tipset!
Jeg får nytt hovedkort til MBPen via det nevnte erstatningsprogrammet til Apple.
Nytt kort ville ha kostet 8-9.000,- + arbeid, noe jeg selvfølgelig aldri hadde betalt. Da hadde heller maskinen gått på dynga.
Men nå har jeg den forhåpentlig i noen år til :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hardware error

Innleggav Helge Hafstad » fre 14.10.2016 21:33

Flott at du får byttet hovedkort, hadde samme modellen selv som jeg fikk byttet annen del på på reklamasjon. Solgte den nylig pga oppdatering som forventes nå i høst. Jeg tror det blir et stort sprang fremover denne gangen og eldre modeller som dette ville jeg solgt mens det ennå er mulig å oppnå en brukbar pris. 5 år er nå en gang mye innen dette området...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]