Hente ut innhold fra harddisk

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Hente ut innhold fra harddisk

Innleggav endreos » ons 09.11.2016 22:50

Hello

Har en gammel macbook pro mid 2009 som er gåen, og kjøpte derfor en ny (air). Problemet med den gamle er (bland 1000 andre ting) at skjermen kun virker i noen posisjoner, dvs jeg bruker 5 min for å få skjermen til å lyse, også mørkner den igjen av et lite vinddrag.. Det som jeg egentlig vil frem til er at jeg lurer på hva som er enklest og billigst måte for å få ut innhold fra gamle macen? I og med det er så uendelig mye trøbbel med skjerm osv, får jeg ikke til å hente ut innholdet via ekstern harddisk.

Noen tips og råd for hva jeg kan gjøre? :)
medlem i 138 måneder
 

Re: Hente ut innhold fra harddisk

Innleggav Helge Hafstad » ons 09.11.2016 23:23

Start din gamle maskin i diskmodus og koble den til din nye som en ekstern disk. Du starter da 2009-modellen med T-tasten nede og om du får et glimt av skjermen så skal det være et FireWire-symbol som beveger seg rund på denne. Da kan du bruke en FireWire 800-kabel og et adapter med Thunderbolt mot MacBook Air. Disken i din gamle maskin vil da komme opp som et disksymbol på MacBook Air. Så sant du har krysset av for å vise eksterne disker i Finder/Valg.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hente ut innhold fra harddisk

Innleggav Morse » fre 11.11.2016 21:13

Alternativt, har du en bootbar ekstern disk/usb som du kan starte fra?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Hente ut innhold fra harddisk

Innleggav Helge Hafstad » fre 11.11.2016 22:30

Slik jeg forstår det så er det først og fremst skjermen her som gjør det vanskelig. Men det kan selvsagt være et alternativ å starte fra en ekstern disk så lenge han kan koble til en ekstern skjerm også. Tungvint i forhold til diskmodus, spør du meg...:-/

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hente ut innhold fra harddisk

Innleggav Morse » lør 12.11.2016 1:24

Nok en enkel muliget: Skru ut disken og putt en i et SATA/USB-kabinett:
https://www.komplett.no/product/760841/ ... d-kabinett

Selv om disken er gammel og formelt godt inne i pensjonsalderen og vel så det, er det kanskje mulig å tyne litt ekstra levetid ut av den hvis den ikke har vært i altfor jevnlig bruk? Og hvis hovedkort/topcase/vifter etc. er intakte, kan du helt sikkert få noen kroner som delemaskin?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]