Optimalt parallells oppsett?

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Optimalt parallells oppsett?

Innleggav texans » søn 09.02.2014 23:07

Hei.
Jeg kjører windows 7 i parralells og har noen utfordringer..

Programmer jeg bruker i windows er Office, Outlook, Adobe reader, Visma CRM, Global og documentcenter.

Programmer jeg bruker i osx er Safari, mail, forhåndsviser hovedsakelig men også Inventor fusion, E-drawings og draftsight.

Dette kjører jeg på en MBPr 15" 2.0GHz, 8gb ram og 256gb ssd. nyeste versjon tilkoblet to eksterne skjermer. Jeg har tildelt 4gb ram og to kjerner til parallells.

Så til utfordringene.

Visma programmene er veldig trege, jeg logger meg på med en nettverkslisens og databasen ligger på en nettverks server, det er ikke noe galt med nettverket og serverhastigheten da mine kollegaer med windows pc ikke har samme problem.

I fra CRM genererer jeg kalkyler og tilbud som åpnes i Exel og Word, tilbudene som åpnes i word tar veldig lang tid før det er redigerbart, det starter med at det word åpnes og vindet er helt hvitt, så må jeg legge ned og åpne vindet flere ganger før jeg kan gjøre noe med tilbudet.
Kalkylene som åpnes i exel går som regel bra, hender jeg må legge ned og åpne vinduet en gang før det er redigerbart.

Når jeg ikke bruker Visma programmene på en stund mister de kontakt med serveren så jeg må starte programmene på nytt.

Når jeg åpner pdf i adobe reader må jeg lukke programmet for å klare å åpne andre programmer igjen, det låser seg på en måte til adobe reader..

Ingen av disse problemene oppstår på en vanlig windows pc så det har nok med parallells å gjøre.

Så da er set store spørsmålet mitt: er det noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan få løst/utbedret noen (helst alle) disse problemene. Bør jeg tildele fler kjerner og mer ram til windows? Kan jeg gjøre noe i fht nettverksinnstillinger? nå går vel nettet igjennom osx?

Har veldig lyst til å finne løsninger så jeg slipper å leege inn windows via bootcamp istede da det er veldig smidig å kunne jobbe i mange skrivebord og dra nyttene av programmene i osx.

På forhånd takk.
medlem i 171 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav kovacs » tir 11.02.2014 8:11

Hvor mye diskplass har Windows? Det kan nesten høres ut som om det er fullt på windows-disken.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav texans » tir 11.02.2014 8:38

Har brukt 37 av 63 gb, parallells utøker vel automatisk også?

Jeg har mere trua på at det har med nettverkstilkoblingen å gjøre men jeg er usikker på hvordan jeg kan løse det..


Hvor mange kjerner bør jeg tilde parallells? får jo opp 8 som maks, men det er vel bare 4 i denne prosessoren..
medlem i 171 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav kovacs » tir 11.02.2014 10:22

Jeg kan i alle fall være enig at det godt kan være et nettverksproblem - jeg sliter mye med Shared networking i Parallels 9 og Windows 8.1.

Hvilken versjon av Parallels kjører du?

64GB er lite for Windows - feks Office krever endel plass, både i minne, på HDD og i swap.

Men når det er sagt, så kjører jeg Windows 8.1 på kun 37GB så det er fullt mulig. Min brukes ikke til noe annet enn nettlesere.

Litt usikker på hva du mener med "Parallels utøker vel automatisk også"? Parallels forholder seg til den plassen den har fått tildelt akkurat som om det er en harddisk. Hvis du har på "Expanding disk" betyr det bare at den ikke tar mer plass på disken enn det den bruker akkurat nå, og kan vokse til maks-størrelsen du har definert.

Jeg gir Windows 1 av 4 kjerner på min MBA, 2 av 4 på MBP.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav njadve » tir 11.02.2014 11:18

texans skrev:Har brukt 37 av 63 gb, parallells utøker vel automatisk også?

Jeg har mere trua på at det har med nettverkstilkoblingen å gjøre men jeg er usikker på hvordan jeg kan løse det..


Hvor mange kjerner bør jeg tilde parallells? får jo opp 8 som maks, men det er vel bare 4 i denne prosessoren..


Grunnen til at du får opp 8 er vel at de nye prosessorene har hyperthreading, som veldig forenklet gjør at du "dobler" antall kjerner (sannhet med modifikasjoner).
http://www.makeuseof.com/tag/hyperthrea ... explained/

Hvis du vil bruke "halve" prosessoren til Parallells ville jeg derfor prøvd å doble til 4 av 8...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav Lurven » tir 11.02.2014 14:00

Angående nettverksinnstillinger har du to valg:
- Shared Network (her fungerer OSX/Parallels som en router)
- Bridged Network (her fungerer OSX/Parallels som en bro)

Du kan jo sjekke hastighet på nettverket ved å gå til http://test.telenor.net i Windows med de forskjellige alternativene for nettverkstilkobling.

Hos meg er det ingen forskjell når jeg tester med en MacBook Air (midten av 2013), OSX 10.9.1, Parallels 9.0.23350, Windows 7 m/SP1 og via trådløst til en Airport Extreme. Jeg får de forventede 100/10Mbit/s fra Canal Digital kabel TV forbindelse i Oslo uansett om jeg bruker det ene eller andre alternativet.

Edit: Oppgraderte Parallels til 9.0.24172 og det er fortsatt ingen forskjell på de forskjellige "nettverks opplevelsene c",.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Optimalt parallells oppsett?

Innleggav PaulusA » tir 11.02.2014 15:25

Hei, jeg bruker Parallells med følgende oppsett til Win7 (32bit)

Dette kjører på en MBPro, 13,3", i7, 2,7Ghz (dual), 8GB ram, syncron SSD (480 GB)

Du spurte om optimalt oppsett, og følgende funker godt for meg.

Jeg har tildelt kun 2560 Mb minne til Win7, savner ikke mer, selv ved bruk av Corel Draw, med SSD funker virtuelt minne kjapt. Jeg kjører Corel, SuperOffice CRM (kjøpt av Visma), Word, Excel, Outlook, Powerpoint.

Jeg har kun gitt en kjerne prosessor til Win7, tror det er viktig at Macen har bra med resurser på sin side (både minne, prosessor etc), ellers går det også sent på virtuell maskin

En ting jeg helt klart merker forskjell på, for mushåndtering, er om jeg kjører windows i et vindu (på ekstern skjerm) eller om jeg lar den ta hele skjermen (full screen), det går veldig mye bedre med full screen.

Har ikke trikset for mye med modality, men fra tidligere husker jeg utfordringer på hastigheten der.

Med mitt oppsett funker windows stort sett upåklagelig og får bra score fra Geekbench

Oppsett:
Optimering: Faster Virtual Machine, (no hypervisor), Tune Windows for speed, Power: Better performance

Sharing: No folders, no shared profile
Shared cloud and map mac volumes
Share windows folder to mac

Apps: No sharing of apps

Coherencee: Disable windows aero

Hardware, Video: 258 Mb video, 3D Direct X10 enabled vertical sync
Mouse & Keyboard: Do not optimise for games, enable smooth scrolling
Network: Type: Deafault adapter, Legacy

Kanskje du har tildelt for mye ram til Parallells og at Macen sliter med å kjøre Parallells skikkelig på Macen?

Sjekk også eventuelt antivirus og slikt, hva det holder på med (spesielt på Macen)

Håper dette hjelper.
medlem i 133 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron