Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav oberonic » fre 12.08.2011 12:51

Nå har jeg undersøkt dette med både forbrukerrådet, forbrukerombudet, samt en rekke norske uavhengige leverandører av b.l.a Apple produkter. Jeg har snakket med bekjente brukere av Apple produkter, og deres signaler er stort sett klinkende klare og entydige: "Apple følger ikke norske forbruker rettigheter, i forhold til hva som er praksis og "tradisjon".
Ikke nødvendigvis snakk om ja/nei rett/galt, men det litt allright å ikke møte motstand når man klager- fører en reklamasjon på et produkt. Dette gir ikke akkurat en stimulert positiv kundeopplevelse. Er det noe Apple har forstått, så er det jo at kundene får en stimulert positiv produktopplevelse, med sine fantastiske produkter. Det er stor etterspørsel etter deres produkter, og det er selvsagt Apple klar over.

Kjøpsloven er som andre har poengtert her inne, diffus, og mangelfull. Den spesifiserer ikke stort, og er gjenstand for tolkning. Kompromitterende for lovgiver?

Det er noe som heter "kunden har alltid rett". Selvsagt har ikke kunden det, men det er noe i dette gamle utsagnet som sier at vi har noe som heter markedskrefter. Dvs. at ingen ønsker seg misfornøyde kunder. De er de som er ryggrad i Apples bruttomargin. Når jeg selv har en følelse av at jeg nærmest må sitte med et "oscilloscop", for å kunne dokumentere defekt innmat i en Mac, som åpenbart ikke skyldes uvettig bruk fra min side, etter å ha bestilt på apple.no, så er det noe som skurrer i forhold til min tillitsfølelse.
Dette betyr at jeg ikke tør å bestille fra apple.no. Jeg bestiller fra andre forhandlere, fordi jeg ”føler” at mine rettigheter blir bedre ivaretatt. Dette synes jeg er et ærlig standpunkt fra min side. Det er altså ikke kun snakk om hva som er beviselig/ikke beviselig, men en følelse av å bli tatt vare på, som kunde. Som igjen vil stimulere til kontinuitet i kundeforhold. Den dagen jeg opplever at apple gir signaler på en mer moderat linje overfor reklamasjonsspørsmål, så har de også meg som kunde. Helt klart.
medlem i 153 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Strek » tir 30.08.2011 22:55

tørnåver skrev:Det er også bare vandrehistorier.

Alle kjøp som gjøres på Apples norske nettbutikk (som har adressen com/no) er dekket av Forbrukerkjøpsloven som alle andre privatkjøp. Apple er vesentlig flinkere på å følge Forbrukerkjøpsloven enn mange andre produsenter jeg har vært borti.

Kan du dokumentere dette? Jeg finner det nemlig ingen steder på apple sine nettsider.
medlem i 175 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Bobla » tir 30.08.2011 23:14

Jeg har akkurat fått utmerket service fra Apple/Humac på min iMac 20" tidlig 2006. Den ble forsøkt reparert i 2006, fungerte fint til 2011 hvor Logic board feilet igjen. Etter litt argumentering med Humac/Apple reparerte de den igjen: byttet logic board og strømforsyningen uten kostnad for meg. Topp kundebehandling igjen!! De byttet også et trådløst tastatur som feilet. Har bare hatt positiv erfaring med Humac/Apple vedrørende reklamasjon.
medlem i 197 måneder
 


Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav hanharal » tor 01.09.2011 17:21

Strek skrev:Kan du dokumentere dette? Jeg finner det nemlig ingen steder på apple sine nettsider.


Punkt 10.3 i Apples kjøpsbetingelser:
"10.3. Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år."
medlem i 159 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]