Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav G-Mac » tir 13.06.2006 14:44

Hei, ringte Apple Support Norge i dag pga. en iBook G4 som ikke vil starte (tror det er harddisken som er gått). Spør noen kontrollspørsmål og konstanterer til slutt at siden maskinen er over 1 år hadde ikke Apple annsvar. Sa til henne at i Norge har man 2 års garanti og så satte hun meg over til en annen avdelign.
Her snakket jeg med en Danske som sa at hvis maskinen var under 1 år kunne Apple ta den, hvis den var over det måtte jeg til et elektro-verksted å få undersøkt om dette var en feil fra Apple eller en slitasjefeil. Hvis det var en slitasjefeil hadde Apple ikke noe ansvar og så var samtalen slutt.

Har de lov til dette? Virker som om Apple prøver å vri seg unna alt ansvar.. Hva bør jeg si til de når jeg ringer de opp igjenn?
    :wizard: Moderert av Åsmund
    Endret overskriften.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav admin » tir 13.06.2006 14:55

Du bør lese Mac1s forbrukerguide - http://mac1.no/forbruker

Apple gir deg ikke to års garanti, og du har heller ikke to års garanti pga. forbrukerkjøpsloven. Du har minimum to års reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett og garanti er ikke det samme. Reklamasjonsretten er en lovfestet rett som er regulert i den norske forbrukerkjøpsloven. Garantier er rettigheter som er gitt deg av enten selger, men som oftest produsenten av gjenstanden. Garantier kan ikke innskrenke dine rettigheter iflg. forbrukerkjøpsloven. Garantien kan kun gi deg rettigheter i tillegg til loven.

Om Apple har forbrukerkjøpsloven på sin side i dette tilfellet vet jeg ikke, men om en harddisk er definert som en slitasjedel er det mulig de har det. Dersom et slitedel blir levert med en feil eller mangel, gjelder forbrukerkjøpsloven også disse. Dersom mangelen har oppstått på grunn av slitasje, som skylles vanlig bruk, dekkes dette ikke. Hvem sitt ansvar det er å finne ut om det er en slitasjefeil eller en produksjonsfeil vet jeg ikke.

Jeg ville uansett prøvd å få snakket med en nordmann på AppleSupport, da disse kjenner norske regler og lover.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 15:01

Dette er Apple sitt ansvar, og de opptrer på en ekstemt lite seriøs måte for tiden, desverre. Apple har lagt seg på linjen at "intill det blir avgjort i rettsak hva som er riktig, kan vi tolke loven akkurat som vi selv ønsker", og siden ingen gidder å reise rettsak slipper vi unna masse reklamasjoner.. jippi.

Utrolig lite hyggelig av Apple.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tir 13.06.2006 15:11

jeg mener å ha lært at også slitasjeskader er selgers ansvar dersom en, ved normal bruk, kan forvente at varen skal ha lengre levetid enn det som er tilfellet i den enkelte sak - f.eks en harddisk bør ventes å holde lengre enn ett år, med andre ord er den produsert for lite slitesterk i forhold til det som er normalt å forvente, da har den en mangel - som dekkes av f.kjøpsloven

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 15:13

Det er nok helt riktig forstått ch_knapp.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav therock » tir 13.06.2006 15:35

Åsmund skrev:Dette er Apple sitt ansvar, og de opptrer på en ekstemt lite seriøs måte for tiden, desverre. Apple har lagt seg på linjen at "intill det blir avgjort i rettsak hva som er riktig, kan vi tolke loven akkurat som vi selv ønsker", og siden ingen gidder å reise rettsak slipper vi unna masse reklamasjoner.. jippi.


Problemet er vel nettopp tolking av loven, noe Apple har alle rettigheter til å gjøre. Forbrukerkjøpsloven er dessverre skrevet altfor ullent, noe som åpner for tolkning. Om dette er useriøst eller ikke kan diskuteres i det vide og brede, men Apple ønsker å tjene så mye penger så mulig, og det gjør man ikke på reklamasjoner.

Det er heller ikke gitt i forbrukerkjøpsloven at dette er Apple sitt ansvar.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Jon » tir 13.06.2006 15:41

Så vidt jeg vet har apple to års garant på laptoper, i allefall på powerbooker. Jeg måtte bytte skjem på min 1,5 år gamle powerbook. Ringte inn til apple, de sa at systemet deres var laget for ett år, men i norge så fikk vi to, så de måtte si i fra til en eller annen avdeling som skulle utvide garantien min med ett år.

Gikk bort til eplehuset med powerbooken, men der fikk de ikke opp gyldig garanti på systemet sitt (som er hooka opp mot apple). Ringte inn igjen til applesupport. De sa de hadde problemer med systemet sitt, men jeg skulle få et csnr eplehuset kunne sjekke opp mot. Fikk nummeret, ga det til eplehuset som tasta det inn på systemet, fikk ny skjerm på garantien.

Har apple altså gått bort fra dette nå?

Tips til applesupport er å snakke med en nordmann. Ikke svensk, dansk eller irsk, men en nordmann. De andre kjenner ikke til våre lover like godt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav admin » tir 13.06.2006 15:46

Apple har aldri hatt to års garanti på bærbare, eller noen annen maskin. Det du har fått Jon er en CS kode (customer satisfaction), også omtalt som "Utvidet garanti".

Å snakke med norske supportfolk er ihvertfall et godt tips.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Jon » tir 13.06.2006 16:11

Han jeg snakket med sa til meg at apple hadde to-års garanti på bærbare i norge, men at systemet var lagt opp til ett år (som er den vanlige garantitiden i de fleste land) og at de derfor måtte utvide garantien manuelt.

Hvis det er ett års garanti på powerbooker, hvorfor fikk jeg da dekt en ny skjerm på en 1,5 år gammel powerbook på garantien. De har ikke meg bekjent noe spesielt garantiprogram for skjermproblemer på 12" powerbooker.

Hvis to års garanti ikke er tilfellet, så har jeg misledet folk i en del poster tidligere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav ask » tir 13.06.2006 16:24

Jon: Kanskje Apple ikke selv vet forskjell på garanti og reklamasjonsrett :P

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Bayas » tir 13.06.2006 16:28

Hvis min PB 12" skulle ryke etter 15 måneder er jeg gladelig førstemann som pu*** Apple i ræ** med et søksmål hvis de ikke innfrir mine rettigheter i forhold til kjøpsloven.

VISA:
En stevning: ca. kr. 3000,-
Å vinne: ubetalelig ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 16:33

therock skrev:(...)Det er heller ikke gitt i forbrukerkjøpsloven at dette er Apple sitt ansvar.


Når det ikke foreligger noen rettssak er man nødt til å se på lovforarbeidene, som viser politikerens intensjon med loven. Denne loven (forbrukerkjøpsloven) ble nylig oppdatert nettopp for å styrke forbrukerens rettigheter, og begrense bransjens muligheter til å snike seg unna! Det er ingen tvil om at politikerene har ment at Apple HAR et ansvar utover 1 år garanti, man kan tolke mye i loven, men akkurat dette kan man ikke løpe fra. I norge har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett, og dette har vært meningen fra lovgivers side hele tiden.

Når Apple stiller krav som er umulig for en forbruker å innfri, blir dette å regne som å nekte ansvar i flg. loven.

Det at Apple kan snike seg unnna fordi loven er ny og det ennå ikke er kjørt rettsaker, er direkte umoralsk. Apple ønsker rett og slett ikke å ha noe ansvar utover 1 års garanti, selv om man faktisk har lovfestete rettigheter i Norge.

Hvis dette er Apple sin nye linje, ville jeg kjøpt hos Eplehuset heretter. (:)
Sist endret av Åsmund den tir 13.06.2006 16:35, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav G-Mac » tir 13.06.2006 16:33

Ja, kommer ikke til å gi meg med det første.. Skal nok stå på mitt.. Takk for tilbakemeldinger..

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Har Apple lov til dette?

Innleggav AreKrishna » tir 13.06.2006 16:33

Admin har rett. Produsenten bestemmer hvor lang garanti de de tilbyr. Men Kjøpsloven gir deg uansett minst 2 års reklamasjonsrett, og den er ganske omfattende. Du kan velge å få produktet reparert, byttet til tilsvarende ny vare (hvis de ikke klarer reparere på 2 uker) eller oppheve kjøpet og få pengene tlbake. En harddisk skal helt klart vare mer enn 1 år.

Skjermen på min iBook G4 fikk bleke flekker ( kjent problem for en del iBooks), og jeg fikk ikke somlet meg til å unnvære den før det hadde gått nærmere to år. De byttet skjermen gratis uten å mukke (OfficeLine Oslo, på Ullevål Stadion). Forbrukerrådet regner TRE års reklamasjonsrett på "varige forbuksgoder", hvor de helt klart regner inn PCer (+kjølekspap, støvsugere, stereoanlegg og andre kapitalvarer).

Men forhandlerne prøver ofte å vri seg unna. Skriv ut Mac1's forbrukerguide, og ta den med i butikken. Evt. skrem med en klage til Forbrukerrådet

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav dr. Zzz » tir 13.06.2006 16:39

Datamaskiner har fem års reklamasjonsrett. Sammen med vaskemaskiner, biler og mobiltelefoner er de laget for å vare "betydelig lengre" enn andre varer.

Foreløpig er jeg avventende med å kjøpe meg ny Mac til jeg ser hva som skjer i denne saken. Men dersom min mac ryker (reklamasjonssak), er det f**n meg ikke spørsmål om at jeg kontakter advokat og stevner dem. Latterlig at ikke forbrukerombudet har gjort det enda. De tøyer jo loven så mye de kan fordi det ikke har kommet noen avgjørende dom på området.

Liker de ikke norske lover, får de enten produsere varer som faktisk holder en stund, eller ha seg til H vekk fra landet.


Man kan saktens spørre seg om Apple tror de tjener noe på å drive på slik... jeg tror de tror det, men tviler på at de gjør det i det lange løp :/
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron