therock skrev:(...)Det er heller ikke gitt i forbrukerkjøpsloven at dette er Apple sitt ansvar.
Når det ikke foreligger noen rettssak er man nødt til å se på lovforarbeidene, som viser politikerens intensjon med loven. Denne loven (forbrukerkjøpsloven) ble nylig oppdatert nettopp for å styrke forbrukerens rettigheter, og begrense bransjens muligheter til å snike seg unna! Det er ingen tvil om at politikerene har ment at Apple HAR et ansvar utover 1 år garanti, man kan tolke mye i loven, men akkurat dette kan man ikke løpe fra. I norge har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett, og dette har vært meningen fra lovgivers side hele tiden.
Når Apple stiller krav som er umulig for en forbruker å innfri, blir dette å regne som å nekte ansvar i flg. loven.
Det at Apple kan snike seg unnna fordi loven er ny og det ennå ikke er kjørt rettsaker, er direkte umoralsk. Apple ønsker rett og slett ikke å ha noe ansvar utover 1 års garanti, selv om man faktisk har lovfestete rettigheter i Norge.
Hvis dette er Apple sin nye linje, ville jeg kjøpt hos Eplehuset heretter.