Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav cybervision_ » tir 13.06.2006 20:06

Men er dette en ting som kan unngås ved å investere i Apple Care?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav admin » tir 13.06.2006 20:09

Kjøper du Apple Care Protection Plan er du safe ja.. Da får du tre års garanti av Apple og de er vesentlig mer fleksible. I tillegg til dette har du jo også forbrukerkjøpsloven, for hva Apples tolkning av denne er verdt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav snubbel » tir 13.06.2006 20:48

Jeg jobber i en butikk som selger produkter både fra Nokia og fra Apple. Jeg har følgende kommentarer til det som er skrevet hittil i tråden:

1. Nokia har gått over til 2 års _garanti_ på sine mobiltelefoner. Dette betyr for oss som forbrukere at produksjonsfeil blir dekket kostnadsfritt i 2 år fra kjøpsdato. Det betyr ikke at et Nokia-produkt blir reparert gratis hvis du har tatt det med i dusjen.

2. Apple har nylig endret praksis, som flere poengterer her i tråden. Dette betyr for meg som forhandler av Apple-produkter at jeg ikke får reparert mine kunders produkter dersom produktene er utenfor garantitiden på 1 år. Det er ikke snakk om at jeg vil vri meg unna å hjelpe kunden, men Apple nekter faktisk å ta imot produktet fra meg - uansett. Min arbeidsplass er en del av en landsdekkende og stor kunde av Apple, og etter litt fram og tilbake er vi kommet til en midlertidig løsning der vi sender Apple-produkter som er utenfor garanti til et eget verksted. Der blir produktene sjekket for fabrikasjonsfeil og evt reparert/byttet hvis fabrikasjonsfeil blir avdekket. Riktignok må vi betale for frakt til og fra dette verkstedet og vi har ikke tatt stilling til om vi skal la kunden betale dette eller ikke.

3. Det er IKKE, IKKE, IKKE riktig at man kan velge å få en ny vare hvis selger ikke klarer å reparere varen på 2 uker. Den som skrev dette er virkelig feilinformert. Det står helt klart i forbrukerkjøpsloven at kunden kan kreve omlevering eller heving av kjøpet dersom dette ikke er en vesentlig utgift for selger, noe det alltid vil være. Hvor "reparere innen 2 uker" kommer fra, aner jeg ikke. Det som derimot står i loven, er at kunden har krav på et låneprodukt dersom varen vil bli borte for reparasjon i over en uke. Dette tolkes forskjellig i forskjellige butikker, noen gir ikke låneprodukt før det er gått 1 uke mens andre gir låneprodukt fra dag én.

I praksis vil kunden kun få adgang til omlevering eller heving av kjøpet dersom selgeren får trumfet gjennom ny salgspakning fra produsenten. Dette betyr at dersom produsenten kun gir en reparert vare eller en ny vare uten komplett salgpakning ("SWAP") til selgeren, vil selgeren med full rett kreve å få gi dette produktet videre til kunden i stedet for å gi kunden pengene tilbake.

Kun i ekstreme tilfeller vil kunden få lov til å heve kjøpet, det dreier seg da om saker der en vare har vært reparert for samme feil gjentatte ganger eller der varen har vært mer tid på verksted enn hos kunden - over en lengre periode.

Det er en hel del kunder som har tatt slike saker til retten men de har nesten aldri lykkes. Dette er nok også årsaken til at forbrukerombudet ikke tar en enkel iPod-sak til retten nå som Apple er blitt strenge på reklamasjons-prosedyrene. Forbrukerombudet er flinke til å snakke høyt i media, men de har tydeligvis ikke baller til å ta det for retten. Dette er forferdelig trist og vil blant annet føre til at flere forhandlere slutter å selge Apple-produkter. Jeg vet i hvert fall at konkurrerende produkter har fått et boost i salgstallene etter at Apple startet sin "interessante" tolkning av forbrukerkjøpsloven...

-snubbel
medlem i 229 måneder
 

Innleggav macPanther » tir 13.06.2006 21:43

Eg hadde en Airtunes som plutselig ble ødelagt ,den var nesten 2 år gammel.Kontaktet applesupport, fikk snakke med en nordmann. Han fortalte meg at det det var 2 år garanti på produkte siden jeg kjøpte det i norge, men han måtte gjøre om noe slik at apple fikk med seg at jeg hadde utvidet garanti på 2 år.Fikk ny i posten og sendte den gamle tilbake null stress. ( Er det bare på datamarskiner at de bare forholder seg til 1 år?)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 13.06.2006 22:42

Det er for bærbare macer og ipoder at Apple yter ekstra garanti på 2 år, såvidt jeg har fått med meg.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav therock » tir 13.06.2006 23:21

macPanther skrev:Eg hadde en Airtunes som plutselig ble ødelagt ,den var nesten 2 år gammel.Kontaktet applesupport, fikk snakke med en nordmann. Han fortalte meg at det det var 2 år garanti på produkte siden jeg kjøpte det i norge, men han måtte gjøre om noe slik at apple fikk med seg at jeg hadde utvidet garanti på 2 år.Fikk ny i posten og sendte den gamle tilbake null stress. ( Er det bare på datamarskiner at de bare forholder seg til 1 år?)


Når var dette?
medlem i 248 måneder
 

Innleggav inge » tor 15.06.2006 12:10

JEG ER SAA LEI, lei lei lei. Staar i skrivende stund i paa applestore london med min (norske) Power Book som er "doed" for andre gang. Har hatt den 2 1/2 aar, og maatte for 1/2 aar siden skifte ALT - hardisk og generelt alt i maskinen, saa den skulle teoretisk sett vaere god som ny. Da jeg ikke hadde tid til aa vente paa svar paa klager osv, betalte jeg dete for egen tregning! (ikke billig)....og naa staar jeg her igjen...

Spoersmaalet er vel om det ville loenne seg for meg aa tatt den med til Norge og Mac and Carry hvor jeg kjoepte deen og klagen iht den Norske Lov, hvis det er slik at disse maskinene skal ha en levetid paa 3 aar....

...det neste blir vel muligens kjoep av en PC....
medlem i 213 måneder
 

Innleggav torgbren » tor 15.06.2006 12:28

admin skrev:Apple driver med akkurat samme tolkning av forbrukerkjøpsloven som Nokia har bedrevet en god stund


Nokia endret faktisk sine garantivilkår 1. april i år. Alle som kjøper Nokia mobiltelefon får nå 2 års garanti på telefonen. Batteriet, ladere, deksler og kabler, som Nokia mener er slitasjedeler, har kun 6 mnd garanti. Alt annet ekstrautstyr har 1 års garanti.
medlem i 214 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Vassago » ons 01.10.2008 15:38

HD'en i min 1.5 år gamle iMac døde.

Ringte Apple (der jeg kjøpte den), fikk beskjed om å ta den med til InfoGrafikk.

Infografikk sjekker, finner HD-feil og inget tegn til misbruk.

5 dager senere, InfoGrafikk ringer, får ikke igjennom saken hos Apple. Ber meg ringe Apple. Jeg ringer Apple, må vente en halvtime med musikk, får INGEN informasjon, annet enn at det er InfoGrafikk som må ringe Apple. Sier dette til InfoGrafikk, og de ringer tilbake senere med beskjed om at det fortsatt ikke løser seg. Ingen reklamasjonssak.

Ringer Apple igjen, forklarer, venter 40 minutter før jeg for første gang får en nordmann, som forklarer meg at harddisker er slitasjedeler som ikke kan tas på reklamasjon. Jeg spør om mulige veier videre, svar: INGEN (hos Apple i alle fall).

For noen forbanna idioter.

Jeg får betale dette da, hva valg har jeg.. Det verste er at han første idioten hos Apple som gav meg saksnummer osv. sa at jeg hadde en "god sak" (gode muligheter for å få dekket dette), dersom InfoGrafikk fant HD-feil og ingen tegn til at jeg har gjort noe rart med maskinen.

Jeg har for øyeblikket 4 Mac'er, og har sikkert hatt 15 totalt, også gidder de ikke engang bytte en harddisk innen reklamasjonstiden..?
medlem i 219 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav macsociology » ons 01.10.2008 15:45

Sist jeg hadde en maskin inne for reparasjon hos Apple (harddisken som må byttes ut), så gjaldt reklamasjon for harddisker. Ta kontakt med forbrukerrådet, og be dem om å hjelpe deg.

Edit:

PS: Når du tar kontakt, forsøk å moderer språkbruken i forhold til innlegget her. Man kommer alltid lengst ved å være høflig.
medlem i 207 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Yoshi » tor 02.10.2008 17:06

En harddisk skal kunne fungere like lenge som maskinen. De kan ikke si at du har 5 år på datamaskinen, men bare 2 år på harddisken.

Siterer fra forbukerportalen.no:

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med land levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en land levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgere også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på opplysninger dersom det er deler av produktet som må påregnes å ha kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden."

Linken er her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... 3964913.16
Og her er mer om videospilleren:
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1100096414.89

"En konsekvens av dette er at selgeren må bære risikoen for svikt i komponenter som er avgjørende for at maskinen kan fungere som forutsatt, dersom svikten inntrer innen 5 år etter kjøpet."
medlem i 195 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav iTouch » tor 02.10.2008 17:50

Jeg fikk beskjed ved mitt tilfelle at Apple har strammet inn dette, tidligere dekket de også harddisk under reklamasjon, nå dekker de ingen utover garanti. Slitasjedel. Punktum. Må en rettsak til Apple til for å løsne opp i det så.. Rimeligste er å kjøpe selv på f.eks komplet og evt be verkstedet ta betalt for jobben..

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav sortebill » tor 02.10.2008 18:07

Kan flere med lignende problemer evt. gå sammen for å reise sak mot apple? Eller noe slikt? Vi kunne samlet inn penger her på forumet, alle hadde jo tjent på det til slutt..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav svar » tor 02.10.2008 18:19

snubbel: Det står noe om at vist en vare ikke har blitt reparert etter 3 forsøk på samme feil, har man krav på å få hevet kjøpet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav eilef » tor 02.10.2008 19:12

Du som kunde har reklamasjonsrett ovenfor selger som i dette tilfellet er Infografikk. Det skal ikke være ditt problem at de ikke får dette dekket av sin leverandør. Deres avtale med leverandør er ikke din avtale. Så lenge infografikk oppfyller sine forpliktelser til deg og du til dem, så skal det ikke være behov for deg å kontakte deres leverandør.. dette med mindre det er snakk om teletjenester som mobil-abonnement o.l. En harddisk på maskin bør kunne ventes å vare minst to år ved normalt privat bruk, forutsatt at den ikke har vært utsatt for fysiske støt eller overspenninger.

Forhold deg til en norsk fysisk butikk, da er du best sikret mot misforståelser og feiltolkninger. I alle tilfeller prøv å vær konkret, høfelig og imøtekommende.
medlem i 197 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]