sette fast IP Apple TV

Diskusjon rundt Apple TV

sette fast IP Apple TV

Innleggav hjelm » man 24.02.2014 10:28

Opplever at apple TV faller ut når jeg spiller musikk enkelte ganger. En kompis har fortalt meg at om jeg setter en fast IP til Apple TV vil det sanssyligvis gjøre alt mer stabilt.

Har googlet litt, men har ikke klart å finne ut av hvordan jeg får satt en fast IP på apple tv'en. Er det noen som har en løsning på problemet ( øke stabiliteten) , evt vet hvordan jeg får satt en fast IP?
medlem i 164 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav jaknudsen » man 24.02.2014 10:48

AirPlay kan være ustabil med enkelt rutere. Hvilken ruter har du?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav T.B.Hansen » man 24.02.2014 14:48

Du setter fast IP i innstillingene til ruteren. Veldig enkelt med AirPort: ikke nødvendigvis like enkelt med andre rutere.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav hjelm » man 24.02.2014 14:52

routeren min er fra asus. ganske sikker på at det er denne:

https://www.komplett.no/asus-rt-n56u-du ... ter/746258
medlem i 164 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav jaknudsen » man 24.02.2014 16:25

Mange treff på Google om den ruteren og AirPlay. Sjekk f.eks. denne: https://discussions.apple.com/thread/4554393?tstart=0

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav PaulusA » man 24.02.2014 17:01

Hei,

Jeg har selv hatt en del hickups med Apple TV, både lags og også litt dropouts..
Løste problemet hos meg med kabel... (via lokal switch og homenet)

Det er lett å sette opp manuell IP adresse i Apple TV, velg konfigurer IP, velg manuell, og der er du igang

Du trenger ikke låse det på routeren din

Lykke til!
medlem i 133 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav hjelm » ons 26.02.2014 16:22

Har liten erfaring med iP-adresser, for meg er det bare et tall.

Hvordan velger jeg hvilen ip-adresse (hvilket tall) jeg skal låse den til? Er det noen "tall" som er bedre å bruke enn andre? Tanken min er at det kanskje er bedre å velge en ip-adresse som ikke så mange andre devicer prøver å benytte seg av. Altså en som er "langt oppe i registeret" av IP-adresser en kan velge mellom.

Vet ikke om jeg er helt på bærtur med denne påstanden, men det kan kanskje noen av dere her inne svare på?
medlem i 164 måneder
 

sette fast IP Apple TV

Innleggav Superhai » tor 27.02.2014 4:27

hjelm skrev:Har liten erfaring med iP-adresser, for meg er det bare et tall.

Det er strengt bare tall. Jeg regner med at du har en router som du bruker for å koble ditt interne nett til Internett.
Hvis du lar routeren dele ut IP-adresser (DHCP) så må du enten låse en IP til utstyret du vil ha fast IP på (gjøres på routeren), eller så velger du en adresse på utstyret utenfor rekken av IP-adresser som routeren deler ut.
Interne private nett bruker seriene 192.* 10.* og 172.*
Du må også se på nettmasken som avgrenser nettet ditt og som oftest så vil den være 255.255.255.0
Det betyr at du bruker rekken fra f.eks. 192.1.1.1 til 192.1.1.255 hvis nettet ditt er 192.1.1.0

Nå tror jeg ikke fast IP vil hjelpe så mye, det kan også være hjelp i å endre "lease time" som routeren din bruker for å "låne" ut IP-adresser til de forskjellige utstyret du har koblet til. På et privat nett for bruk hjemme bør det være på over ett døgn siden sannsynligvis går du ikke tom for adresser.
medlem i 131 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav hjelm » tor 27.02.2014 12:56

@superhai

takk for innspill. Hvordan stiller jeg på "leasetime"?
medlem i 164 måneder
 

sette fast IP Apple TV

Innleggav Superhai » fre 28.02.2014 9:02

hjelm skrev:@superhai

takk for innspill. Hvordan stiller jeg på "leasetime"?

Det må gjøres på routeren, og det varierer fra modell til modell.
medlem i 131 måneder
 

Re: sette fast IP Apple TV

Innleggav PaulusA » fre 28.02.2014 12:40

Hei igjen

Tror nok det er lettere for hjelm å sette fast IP på Apple TV :-)

Hvis du går inn på nettverk der, så står den på automatisk. Så vidt jeg husker står det der hvilke innstillinger den får via DHCP (tildelt av router). Du kan skrive ned dette, gå inn på manuelt og skrive inn det samme der, tada, og det funker! :-)

Lykke til
medlem i 133 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron