Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Diskusjon rundt Apple TV

Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav fremgaard » ons 05.03.2014 12:57

Hei

Lurer på om det er mulig å streame filmer fra NAS til en ATV, gjerne via iPad eller lignende.

Hvis noen kan noe om dette er jeg takknemlig for svar.
medlem i 134 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav Hubro » ons 05.03.2014 13:16

Hei
Så sant du ikke har en Apple Time Capsule, så kan du ikke streame direkte mellom NAS og ATV – uten at du har JailBreaket ATVen.

Har selv en Synology NAS. Med den kan jeg streame ved hjelp av Mac, iPhone, iPod og iPad. Synology har egen iOS app som muliggjør dette. Andre fabrikater har sikkert det samme. Det er eventuelt bare å sjekke på NAS-fabrikatets hjemmeside og App Store.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav fremgaard » ons 05.03.2014 13:25

Hei og takk for svar.
Skal sjekke produsentenes hjemmeside.
Har en WD My Book Live Duo NAS, som jeg vil streame fra gjerne gjennom iPad, poenget er at jeg vil ikke ha på PC'en hver gang jeg skal se TV serier :)
Har forresten en ATV 3, så den kan ikke jailbreakes enda (etter hva jeg vet).

Så trenger tips på hvordan få filmene fra NAS til min ATV uten å slå på PC, men de kan gjerne gå gjennom iPhone, eller iPad.
medlem i 134 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.03.2014 16:35

Kort sagt: Apple TV er laget som en ren mottager for strømming fra Mac eller iPad, og alle løsninger jeg har prøvd for å utvide bruksområdet, har vært for dårlige til at jeg gidder å bry meg med dem (unntaket er de få appene som finnes for nettstrømming).

Men trådstarter sier at han har en iPad — og da blir saken straks en annen. Da blir iPad'en «spilleren». Alt man trenger er en app som finner disker og filer på nettverket. Selv bruker jeg FileBrowser. Den finner automatisk nettverksdisker, og man finner filer omtrent på samme måte som i Finder på Mac. Klikk på filen, og AirPlay ordner resten. Husk bare å velge Apple TV for visning istedenfor iPad.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav Hubro » ons 05.03.2014 17:20

Du kan laste ned WD My Cloud å sjekke om det er hva du tenkte deg.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav fremgaard » fre 07.03.2014 13:32

Hubro: JEg syntes ikke WD My Cloude fungerer godt. Det kan være bruker feil, men får ikke spilt filene min i den. Skal også innrømme jeg ikke har brukt mye tid på akkurat den App'n.

T.B.Hansen: Fungerer FileBrowser godt?
Jeg lastet ned ett program som heter AirPlayer, som fungerte veldig bra, helt til jeg skulle overføre (Les:Streame) filen til ATV, da kom kun lyden på TV'en, og bilde ble på iPad'n.
Noen som vet hva som kan være galt der?

Takker for gode svar :)
medlem i 134 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav T.B.Hansen » fre 07.03.2014 14:46

fremgaard skrev:Fungerer FileBrowser godt?

Prikkfritt hos meg.

Jag har satt fast IP-adresse på alle nettverksenheter. Mulig at det gjør det enklere. Men FileBrowser skal i prinsippet finne alle disker på nettverket automatisk.

Jeg lastet ned ett program som heter AirPlayer, som fungerte veldig bra, helt til jeg skulle overføre (Les:Streame) filen til ATV, da kom kun lyden på TV'en, og bilde ble på iPad'n.
Noen som vet hva som kan være galt der?

Kjenner ikke det programmet. Med FileBrowser er det den innebygde AirPlay-funksjonen som gjør jobben. Bare å velge mottager under det vanlige symbolet for denne tjenesten (samme symbol som i iTunes og i Lyd-menyen i Mac OS: Firkant/skjermsymbol med pil inn i).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav PaulusA » fre 07.03.2014 16:04

Heisan, som de andre sier her kan ingen NAS dele ut og leke iTunes server for ATV. Dessverre...

Min NAS har såkalt iTunes server, men denne fungerer kun mot iTunes på Mac/Pc, ikke ATV.

Jeg bruker selv en gammel utrangert laptop som deler ut iTunes biblioteket mitt til ATV og andre enheter. Det fungerer utmerket og kan da streame musikk eller film enten via airplay, remote (fra Winphone) eller å velge rett på ATV. Fungerer utmerket selv for 1080 50p filmer, så fremt de er litt komprimert.
medlem i 133 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav fremgaard » fre 07.03.2014 21:22

Prøvde filebrowser nå, men får ikke frem filmen. Finner filen, starter den, den går, men ikke bilde og ikke lyd. Skjermen har ett slags trådløs tegn når filmen går.
Den blir heller ikke overført til ATV.

Noen som kan hjelpe?

Edit:fikk spilt mp4 filer, men sliter med avi og mkv, er det mulig å spille avi filer i file browser??
medlem i 134 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav T.B.Hansen » fre 07.03.2014 21:53

Apple-utstyr støtter normalt ikke spesifikke Windows-formater, eller formater som er mest brukt til piratkopiering (det siste trolig en pris Apple måtte betale for å få rettigheter til å selge musikk og film iTunes Store)... Såvidt jeg vet finnes det en iPad-app for AVI, men jeg er mer usikker på MKV. Uansett går det ikke uten ekstra programvare.

Dersom du har for mange filmer i slike formater til at du orker å konvertere dem, er det ikke sikkert at Apple TV det rette alternativet for deg.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav fremgaard » fre 07.03.2014 22:18

Ja, skulle sikkert kjøpt noe annet, men har nå atv så håpte det kunne fungere uten pc.
Bruker Air Video på pc som server, og det fungerer smertefritt, men da via pc.
Var ute etter en løsning der jeg slipper å bruke pc.... :)

Hvis noen andre har en god løsning, så skrik ut :)
medlem i 134 måneder
 

Re: Streame fra NAS til ATV uten PC/MAC

Innleggav PaulusA » tir 11.03.2014 11:06

Hei,

Du kan bruke Handbrake til å tilpasse filmene dine til ATV format. Der kan du også legge de i en kø, så du slipper å bruke altfor mye tid.

Ellers kan det anbefales å sette opp en iTunes, eventuelt på en eldgammel maskin, som alt går ut ifra, da kan du bruke fjernkontrollen på ATV til å finne alle filmer, musikk og bilder. Funker fint det :-)
medlem i 133 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]