Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Diskusjon rundt Apple TV

Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Innleggav King-Nothing » lør 26.04.2014 20:46

Jeg skal selge et stereoanlegg og testet derfor å kjøre litt musikk fra Spotify/YouTube på min iPad og via AppleTV til stereoanlegget for å teste litt til noen evt kjøpere kommer å vil høre.

Men jeg må si at jeg ble litt skuffet over kvaliteten. Jeg kjører AppleTV via en optisk kabel inn til forsterkeren, så den biten burde være grei, men kan det være noe kvalitetstap fra iPaden og til AppleTV? Det virker spesielt som at de dype tonene ikke blir helt som de burde og at sub`en ikke yter i nærheten av hva den gjør når vi ser på film f.eks.

Ofte har vi sub`en på 6-7 av 10, men da jeg testet kjørte jeg den på maks og den var fortsatt ikke så mye bass som det pleier å være.

Noen som vet?
medlem i 189 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Innleggav jerry.c.bush » lør 26.04.2014 21:35

Hva er kvaliteten på musikken du streamer fra Spotify da? Har du satt den på Extreme så du får den beste kvaliteten?

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Innleggav King-Nothing » lør 26.04.2014 21:51

Den står på High ser jeg. Kan en så liten forskjell ha såpass mye å si? At man går fra å ha 7/10 på sub vanligvis og må opp til 10/10 som gir mindre bass?
medlem i 189 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Innleggav T.B.Hansen » lør 26.04.2014 21:55

Digital overføring hele veien. Ikke noe kvalitetstap. Det er i praksis det innspilte materialet og måten det er behandlet på i studio som avgjør lydbilde og -kvalitet — men noe musikk i «lossy» komprimeringsformater kan ha mistet kvalitet gjennom komprimeringsprosessen, dersom denne ikke er fagmessig utført.

Lydkvaliteten på YouTube er svært skiftende. Spotify bruker noe under CD-kvalitet, men med beste kvalitetssetting skal det ikke så mye dårligere at det burde være hørbart ved vanlig lytting. Eventuelle forskjeller høres bedre med hodetelefoner, enn med høyttalere i et rom.

Basslyd er komplisert. Mye bass er ikke det samme som god lyd. Mye basslyd er heller ikke det samme som dype toner. Bassen i musikk ligger stort sett ganske høyt i frekvens. Musikkinnspillinger har sjelden mye lyd under ca 80 Hz; noe de aller fleste høyttalere takler fint.

Dype toner krever mye kraft for å gjengis rent. De fleste forsterkere er faktisk for svake til annet enn popmusikk med lav dynamikk (dynamikk: Forskjellen mellom svakeste hørbare, og sterkeste lydnivå på innspillingen), og basslyden blir fort svært forvrengt. Dårlige høyttalerelementer, og høyttalere som er plassert nær vegger gjengir også dype toner mindre presist; noe mange oppfatter som «mer» eller «dypere» bass. Vinylplater har mye bakgrunnsstøy digitale utgivelser mangler, og mekanisk avspilling gir mye forvrengning — derfor oppfatter mange det også som om vinyl gir «mer» eller «bedre» bass enn digitale utgivelser, selv om bassen gjerne er begrenset på vinylutgivelser for å unngå problemer.

Filmlyd går dypere enn musikk; her kan en sub være nødvendig for å gjengi lyden slik den skal være. Men fortsatt gjelder regelen om at «mer bass» ofte betyr forvrengning.

YouTube er altså en usikker musikkilde. Spotify i høyeste kvalitet ligger tett opp mot det best mulige. CD gjengir det menneskeøret kan høre, med god margin. Tapsfrie, komprimerte filformater som FLAC og ALAC (Apple Lossless) gjengir dette helt uten tap. AAC fra iTunes eller MP3 fra seriøse salgssteder gir bare i ekstreme tilfeller hørbare forskjeller fra CD-kvalitet — og da helst med hodetelefoner.

PS:

En svært viktig faktor for hvordan vi oppfatter lyd, er lydnivået (volumet). Hørselen er mindre følsom for frekvenser i ytterkant av det hørbare; derfor vil vi oppfatte det som om dype og svært lyse toner (bass og diskant) dempes mye mer enn mellomtonene, når lydnivået senkes. Lyden høres derfor «flatere» og kjedeligere ut ved lavere volum.

Rommet spiller også inn på lyden — faktisk mye mer enn noen annen faktor. Om man hører et lydanlegg i et annet rom enn man pleier, vil lyden være annerledes. Ja, bare små forandringer i plasseringen av høyttalere eller lytter gir målbare utslag i lydbildet (selv om vi ikke alltid vil høre dem).

Når man sammenligner lyd må man også huske på, at vi ikke har noen eksakt hukommelse for lyd. Det er bare svært store ulikheter vi kan oppfatte, uten å sammenligne lyden direkte. Dessuten hører vi det vi «vil høre»: Rent ubevisst fokuserer vi på det vi liker (eventuelt misliker), og ignorerer det som forstyrrer hovedinntrykket.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPad -> AppleTV

Innleggav ch_knapp » søn 27.04.2014 17:32

+1

Demonstrer med Wimp HiFi og gratis prøveabonnement. Dårlig lyd inn gir dårlig lyd ut.
Youtube for å teste lyd er håpløst.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron