Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Diskusjon rundt Apple TV

Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav torstein_78 » tor 02.10.2014 23:21

Hei, jeg er litt frustrert nå... Håper det finnes noen her inne som kan hjelpe meg.

Etter den siste oppdateringen av software for ATV. Jeg aner ikke hva den nye sw-versjonen heter, men det er den som kom samtidig som iOS8.

Problemene er nettverksrelatert:
Jeg har 2 stk ATV 3rd gen. (begge under 1 år gamle) Den ene står tilkoblet til 5ghz WiFi, og den andre er tilkoblet med ethernet-kabel.

Alt har fungert knirkefritt på begge ATV-ene frem til oppdateringen av sw.

Etter oppdateringen begynte den som har nettverk via ethernet å tulle med Airplay. Både fra iPad (3rd gen) og iPhone (4+5s). Den bruker lang tid på å koble til Airplay, og den er ikke alltid synlig i "Airplay-listen" fra andre enheter. Når Airplay-tilkobling endelig har kommet i stand, er den veldig ustabil, og detter ofte ut etter relativt kort tid. Det hender at det hjelper å restarte app-en som streamer til ATV. Noen ganger har jeg også vært nødt til å restarte hele iPad'en.
Dette gjelder både når jeg streamer fra eksterne kilder som f.eks Netflix (både via Airplay og via app i ATV) og når jeg spiller av filmer som er lagret lokalt på iPaden. Internettforbindelsen som sådan kan dermed utelukkes som feilkilde. Jeg trodde lenge at dette var iOS8-relatert, siden disse problemene (og mere annet iPad-snag) dukket opp samtidig som den releasen.

Men etter en stund stusset jeg på at det var problemer med nettverkstilkoblingen også når jeg streamet fra app'ene i ATV (bruker NRK- og Netflix-appene). Jeg var da nødt til å restarte ATV'en for å få ting til å spille. Men det er ikke alltid det har hjulpet heller.

I dag skjedde det noe helt nytt. Nå påstår ATV'en at den ikke har nettverkstilkobling i det hele tatt. Selv om kabelen vitterlig er plugget i, og andre enheter som er tilkoblet i samme switch har stabil nettverksforbindelse. Når jeg tar ut ethernet-kabelen, finner den WiFi-nettverket og klarer å koble seg til det. Men når jeg setter den inn igjen kommer påstanden om "ingen nettverk" tilbake. Etter et minutt eller to dukker nettverket opp, men etter bare noen sekunder er det borte igjen.

Om det er noen som har vært borti et slikt eller lignende problem, og kan hjelpe meg på vei eller peke meg i riktig retning vil jeg være veldig takknemlig. :-)

Den som står tilkoblet til WiFi brukes veldig lite, så det er vanskelig å si hvorvidt den har en stabil tilkobling eller ikke. Men i og med at den er synlig i "Airplay-listen" på iPad og iPhone hele tiden er det tydeligvis ikke noe i veien med den. De gangene den har vært i bruk etter sw-oppdateringen har den i alle fall virket fint.

Bakgrunnsinfo:
Nettverk:
- Inteno multimodem fra NextGenTel. Satt opp i bromodus.
- Apple Timecapsule jobber som ruter.
- Powerline extendere fra CanalDigital.
- 1 stk Airport Extreme (via powerline) og 1 stk Airport express (via WiFi) er tilkoblet samme nettverk. Ingen av ATV-ene går via noen av disse.

ATV1: 3rd gen. (late 2013). Tilkobling: Ruter>Powerline>switch>ATV. Problemer med nettverket.
ATV2: 3rd gen. (early 2014). Tilkobling: 5ghz WiFi.

PS: Jeg er fullstendig klar over at dersom problemet er direkte relatert til ethernet-tilkoblingen i ATV-sw vil det hjelpe på problemet å la ATV-en bare være tilkoblet WiFi i stedet for ethernet.
Men i mine øyne er det en workaround, ikke en løsning.. ;)
medlem i 182 måneder
 

Re: Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav Johnny Gleden » lør 04.10.2014 17:06

Hei

Uten at det løser ditt problem.....
Har du prøvd å bytte plass på de 2 Apple TV du har for så å se om du har en forskjell mellom boksene når de er tilkoblet kabel på samme stedet
Om den andre Apple TV oppfører seg eksemplarisk med kabel på samme stedet som den andre så vet du at det er Apple TV som fusker
medlem i 119 måneder
 

Re: Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav Rillto » lør 04.10.2014 19:23

Jeg har samme problemet med min Ipad mini. Etter IOS8 slutter nettverket plutselig å virke av og til. Starter jeg nettverksverktøyet får jeg beskjed om at min ruter ikke er på nettet lengre. Så plutselig virker alt igjen en times tid. Dette skjedde aldri før jeg oppdaterte til IOS8 og det skjer aldri på min Macbook Pro så feilen ligger nok i IOS oppdateringen og det er ikke noe du kan gjøre før Apple fikser problemet!
medlem i 133 måneder
 

Re: Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav Bchika » søn 05.10.2014 19:27

Litt i samme gaten: I går hang ATV 3. gen. seg og var umulig å resterte med remote eller strøm av. Den ble stående med eple-logoen på skjermen. Enenste mulighet for å få den i gang, var å resette via iTunes ved å koble den til Mac-en med USB/micro-USB-kabel.

Når den så starter opp får jeg beskjed om at "nettverkstid" ikke er tildelt og at den ikke er aktivert. Jeg får da heller ikke logget meg på iTunes-konto eller hjemmedeling. De eneste symbolene som vises på "startsiden" er hjemmedelingsikonet og "oppsett".

Trådløs tilkobling som ser ut til å fungere, IP-adresse er tildelt (router restartet for sikkerhets skyld).

Har dette med siste SW-versjon å gjøre? Flere med trøbbel etter oppdateringen?

Oppdatert info:
ATV-en hang ved oppstart etter oppdatering/resetting når tid og dato skulle hentes. Etter anbefaling på nettet, koblet jeg til annet nett (mobildata), oppstart gikk da uproblematisk og alt var som det skulle være også etter å ha skiftet til opprinnelig trådløst nett igjen.
medlem i 150 måneder
 

Re: Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav Fredsen » søn 19.10.2014 23:43

Hei

Opplever de samme symptomer som torstein_78 beskriver. Airplaysymbolet vises ikke på enhetene jeg vil speile via ATV. Plutselig kan det dukke opp, kun for å forsvinne igjen. Problem oppsto etter oppdatering til siste utgave av iOS på iPhone, samt oppdatering av programvare på Apple TV 3 gen. Hører gjerne hvis noen finner løsningen.
medlem i 138 måneder
 

Re: Problemer med Apple TV 3rd gen. etter oppdatering av sw

Innleggav ameja » søn 26.10.2014 10:23

Vi har en ATV2 som er jailbreaket, og den oppfører seg også kjempemerkelig etter iOS 8 og Yosemite:

-AirPlay fra iPad nekter ofte å starte, faller ut, mister lyd (HBO, Netflix, og andre streaming-app'er)

-AirPlay fra MacBook Pro eller MacBook Air "hi-jacker ATV'en" og låser AirPlay, slik at når vi etter en AirPlay-session ønsker å spiller Spotify, WIMP, YouTube o.l., så får vi ingen lyd på hodetelefonutgangen (har lyd på MB og MB Air-høyttalerne). Og årsaken er at når hodetelefoner plugges inn, så går lyden automatisk via AirPlay til ATV'en! Og det er ofte ikke særlig bra lyd heller (hakkete, skrøpelig og forvrengt, eller av og til bare en slags brumming med antydning til musikken i bakgrunnen).

Jeg har prøvd å restarte MB'ene, drepe coreaudio-prosessen, svitsje bort fra AirPlay til ATV'en i audiopanelet, slå av og på wifi på maskinene, restarte ATV'en, osv, men ingen ting hjelper. Musikken spiller fint helt til vi plugger inn hodetelefonene, og da svitsjes den tvungent over den til ATV'en.

Etter masse prakk og tull (og tid?) så fungerer det plutselig med lyd i hodetelefonutgangen igjen, uten at det er klart hva som egentlig fikset det, men da skal det bare en vanlig session med AirPlay til ATV'en til, så er det på'n igjen med lydproblemene!

Veldig irriterende, og sikkert bare nok et tegn på at AirPlay mot ATV inntil videre er fucket opp med Yosemite og iOS 8.. :-(

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]