Hei, jeg er litt frustrert nå... Håper det finnes noen her inne som kan hjelpe meg.
Etter den siste oppdateringen av software for ATV. Jeg aner ikke hva den nye sw-versjonen heter, men det er den som kom samtidig som iOS8.
Problemene er nettverksrelatert:
Jeg har 2 stk ATV 3rd gen. (begge under 1 år gamle) Den ene står tilkoblet til 5ghz WiFi, og den andre er tilkoblet med ethernet-kabel.
Alt har fungert knirkefritt på begge ATV-ene frem til oppdateringen av sw.
Etter oppdateringen begynte den som har nettverk via ethernet å tulle med Airplay. Både fra iPad (3rd gen) og iPhone (4+5s). Den bruker lang tid på å koble til Airplay, og den er ikke alltid synlig i "Airplay-listen" fra andre enheter. Når Airplay-tilkobling endelig har kommet i stand, er den veldig ustabil, og detter ofte ut etter relativt kort tid. Det hender at det hjelper å restarte app-en som streamer til ATV. Noen ganger har jeg også vært nødt til å restarte hele iPad'en.
Dette gjelder både når jeg streamer fra eksterne kilder som f.eks Netflix (både via Airplay og via app i ATV) og når jeg spiller av filmer som er lagret lokalt på iPaden. Internettforbindelsen som sådan kan dermed utelukkes som feilkilde. Jeg trodde lenge at dette var iOS8-relatert, siden disse problemene (og mere annet iPad-snag) dukket opp samtidig som den releasen.
Men etter en stund stusset jeg på at det var problemer med nettverkstilkoblingen også når jeg streamet fra app'ene i ATV (bruker NRK- og Netflix-appene). Jeg var da nødt til å restarte ATV'en for å få ting til å spille. Men det er ikke alltid det har hjulpet heller.
I dag skjedde det noe helt nytt. Nå påstår ATV'en at den ikke har nettverkstilkobling i det hele tatt. Selv om kabelen vitterlig er plugget i, og andre enheter som er tilkoblet i samme switch har stabil nettverksforbindelse. Når jeg tar ut ethernet-kabelen, finner den WiFi-nettverket og klarer å koble seg til det. Men når jeg setter den inn igjen kommer påstanden om "ingen nettverk" tilbake. Etter et minutt eller to dukker nettverket opp, men etter bare noen sekunder er det borte igjen.
Om det er noen som har vært borti et slikt eller lignende problem, og kan hjelpe meg på vei eller peke meg i riktig retning vil jeg være veldig takknemlig.
Den som står tilkoblet til WiFi brukes veldig lite, så det er vanskelig å si hvorvidt den har en stabil tilkobling eller ikke. Men i og med at den er synlig i "Airplay-listen" på iPad og iPhone hele tiden er det tydeligvis ikke noe i veien med den. De gangene den har vært i bruk etter sw-oppdateringen har den i alle fall virket fint.
Bakgrunnsinfo:
Nettverk:
- Inteno multimodem fra NextGenTel. Satt opp i bromodus.
- Apple Timecapsule jobber som ruter.
- Powerline extendere fra CanalDigital.
- 1 stk Airport Extreme (via powerline) og 1 stk Airport express (via WiFi) er tilkoblet samme nettverk. Ingen av ATV-ene går via noen av disse.
ATV1: 3rd gen. (late 2013). Tilkobling: Ruter>Powerline>switch>ATV. Problemer med nettverket.
ATV2: 3rd gen. (early 2014). Tilkobling: 5ghz WiFi.
PS: Jeg er fullstendig klar over at dersom problemet er direkte relatert til ethernet-tilkoblingen i ATV-sw vil det hjelpe på problemet å la ATV-en bare være tilkoblet WiFi i stedet for ethernet.
Men i mine øyne er det en workaround, ikke en løsning..