For eller mot Apple TV?

Diskusjon rundt Apple TV

For eller mot Apple TV?

Innleggav Moliten » tir 18.11.2014 14:51

Snart jul og jeg lurer på hvorfor jeg bør kjøpe Apple TV.

Noen som kan si litt om for og imot her.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva det er. :-!

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav jag » tir 18.11.2014 15:06

Dersom du ikke har bruk for det, så er det vel heller ingen vits i å kjøpe det?

Selv bruker jeg det til NRK nettv, og Sumo.
Samt en og annen youtube.
medlem i 185 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav Macini » tir 18.11.2014 15:08

Helt klart for!
Bruker TV hver dag enten mot NRK, Netflix, spiller musikk, serier og filmer, viser bilder eller som ekstra skjerm til Macen.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav Ttiger » tir 18.11.2014 15:24

Her også!
Geinalt til å vise filmer/bilder fra ipad/iphone.
Ser filmer, netflix, leie filmer, høre musikk via ipad/iphone.
Bare positivt!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav T.B.Hansen » tir 18.11.2014 15:26

Apple TV er en mottager for lyd og video over nettverk. Den kobles til TV med HDMI, og til forsterker med TOSlink (optisk digitalkabel) — har man ikke forsterker med optisk lydinngang, trenger man en DAC (digital til analog-omformer).

Apple TV mottar lyd- og videosignaler fra iTunes eller annen programvare (Beamer, Airfoil etc) på Mac eller PC, direkte fra Mac OS (man må ha en nyere Mac om man skal sende video rett fra OS) eller fra Apples iDingser.

Man trenger én Apple TV for hvert lyd- eller videoanlegg. Har man flere, kan man sende samme signal (musikk eller video) til alle enhetene, eller til én av dem. Vil man sende ulike signaler til ulike enheter, trenger man én kilde til hvert signal — altså f.eks. en Mac, en iPad og en iPhone.

Apple TV har også noen enkle innebygde funksjoner, for å hente musikk eller video fra nettverket — enten en datamaskin i huset, eller tjenester på Internett. Blant mulighetene idag er NRK Nett-TV, TV2 Sumo, Netflix og YouTube. Man kan også leie eller kjøpe film fra iTunes.

Fordelene ved Apple TV er forholdsvis lav pris for en kombinert lyd- og video-streamer, og stor fleksibilitet. Systemet er lett utvidbart, og er ikke avhengig av en fast lagringsenhet — man kan hente musikk og film fra mange ulike kilder. Folk som kommer på besøk kan ha med musikk og film på datamaskin, iPhone etc og spille den av uten å trenge annet enn passordet du har satt. I motsetning til streaming-systemene som brukes av BD-spillere, smart-TVer etc, er systemet svært enkelt i bruk.

En ulempe kan være at Apple TV ikke støtter filformatene som er mest brukt til piratkopiering. Har du likevel musikk og film i Apple-vennlige formater (AAC, ALAC, MP3, MP4), spiller ikke dette noen rolle. Noen synes også det er en ulempe at man er avhengig av eksterne kilder, og at Apple TV (med noen unntak) ikke i seg selv er en avspiller. Dette spiller heller ingen rolle om du bare har en Apple TV, eller har flere Apple-kilder (Mac — evt PC med iTunes; iPad; iPod Touch, iPhone).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav ahallan » tir 18.11.2014 15:36

Jeg byttet ut min PS3 for en ATV sist måned.
Kan anbefales om man har Ipad (eller iPhone/Macbook). Men jeg ser personlig ikke riktig verdien uten en iOS-enhet eller Mac som kan sende video/musikk via Airplay.

Har selv Plex Media Server kjørende på Macen, som spilles på ATV'n i stua med Airplay via iPaden.
Forsøkte også å installere PlexConnect (https://github.com/iBaa/PlexConnect/wiki/Install-Guide) på ATV'n, men gikk etterhvert bort fra det da det funket bedre med Airplay via iPad.

Også kurant med Youtube, Sumo og NRK. Men jeg bor i Danmark, så får kun utnytte av Youtube. Funker uansett bedre å sende sånn video med Airplay via iPad (– lettere å navigere synes jeg).

Jeg kan kun anbefale ATV, ene og alene grunnet Airplay-funksjonen.
PS. har man også en jailbreaket iOS-enhet, kan man også benytte Movie Box (ala Popcorn Time) via Airplay. Det skal visstnok fungere utmerket.
medlem i 189 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav T.B.Hansen » tir 18.11.2014 17:23

Utfra min egen erfaring vil jeg bare anbefale å bruke Apple TV til det den er laget for; altså med standard programvare. Funksjoner som krever «jail brake» er, i alle de tilfellene jeg har forsøkt, bare til plunder; selv for en som har mer enn gjennomsnitts Mac-kunnskaper og erfaring.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav Helge Hafstad » tir 18.11.2014 17:38

Litt i ytterkant av emnet, men noen som har erfaring med å installere Plex-klient på Apple TV3? Ligger en oppskrift bl.a. her:

http://www.iphoneincanada.ca/how-to/how ... lbreaking/

Edit: Sånn er det når man ikke gidder å lese innlegg med mye tekst... :-!
Sist endret av Helge Hafstad den tir 18.11.2014 18:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav T.B.Hansen » tir 18.11.2014 18:07

Som sagt, all min erfaring tilsier at jeg fraråder folk å bruke Apple TV til annet enn den er laget for...

Rent generelt fraråder jeg også folk uten svært store kunnskaper og svært mye erfaring å bruke programvare i evig betaversjon, slik Plex faktisk er. Bruk av slik programvare betyr i realiteten at man er frivillig tester for programvareutviklerne...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: For eller mot Apple TV?

Innleggav ahallan » tor 20.11.2014 21:33

T.B.Hansen skrev:Som sagt, all min erfaring tilsier at jeg fraråder folk å bruke Apple TV til annet enn den er laget for...

Rent generelt fraråder jeg også folk uten svært store kunnskaper og svært mye erfaring å bruke programvare i evig betaversjon, slik Plex faktisk er. Bruk av slik programvare betyr i realiteten at man er frivillig tester for programvareutviklerne...


Jeg er uenig med deg ift. jailbreak. Min mening er at det er med til å gi iOS den lille ekstra funksjonalitet, på de steder hvor operativsystemet stadig har mangler. Alle mine iOS-enheter er jailbreaket, og om det kom jailbreak til ATV3 i morgen ville den også blitt det.
medlem i 189 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere