Navngiving av disker i Linux (hdx/sdx)

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Navngiving av disker i Linux (hdx/sdx)

Innleggav Caralluna » tir 25.03.2008 0:02

Hei!

Lurer litt på hva som egentlig er logikken på når en disk kalles /dev/hdx og /dev/sdx. Etter det jeg har skjønt er hdx alltid PATA-enheter, mens sdx alltid er scsi/sata i de distroene der det skilles, mens andre distroer kalles alt sdx. Så vidt jeg har forstått har det sammenheng med hva slags driver som benyttes for kontrolleren.

I perfekt verden etter min mening er primary master PATA hda, slave er hdb, evt secondary master/slave er hdc/hdd osv. Sata og scsidisker er sdx, men det hadde vært veldig fint hvis det gikk an å få det til slik at disken tilkoblet den første sata-porten er sda alltid og sdb er alltid den som er koblet til port 2 osv. Dessverre virker det som om de får tildelt etter hvor mange disker det er tilkoblet, første disker er alltid sda, andre er alltid sdb osv, samme hvor de fysisk står tilkoblet. Hvis jeg da setter inn en disk på en "tidligere" kontroller så blir navnene på de bak forskjøvet.

Som dere sikkert skjønner, cluet for meg er å vite hvilket fysisk disk jeg til enhver tid jobber mot, siden jeg i perioder driver og ommøblerer en del på diskene på den maskinen.

Det er så vidt jeg har skjønt mulig, hvertfall på grub å bruke UUID-navn på diskene for å spesifisere mer, men hvor finner jeg disse navnene og hvordan legger jeg det i så fall inn i grub.conf? Dette hadde kanskje hjulpet, men tror ikke det blir slik jeg vil likevel.

Maskinen det her spesifikt er snakk om skal ha 12 disker tilkoblet, et salig virvar av PATA/SATA. Under siste forsøk av installasjon så ble bootdisken (Som fysisk er tilkoblet den første og eneste PATA-kontrolleren på hovedkortet (Gigabyte G33-DS3R, så kontrolleren er en JMicron-sak)) til /dev/hdi. Her har etter det jeg skjønner de to PCI Promise PATA-kontrollerne jeg har blitt aktivert først. Kan rekkefølgen her byttes på? Maskinen skal kjøre Gentoo. Fant noe sånt på Arch da jeg kjørte det, bytta bare om på rekkefølgen på driveren i en eller annen fil, husker ikke i farten hvilken. Vet noen om tilsvarende metode for Gentoo?

Tips mottaes med takk! :-)
medlem i 207 måneder
 

Re: Navngiving av disker i Linux (hdx/sdx)

Innleggav ditto » tir 25.03.2008 1:26

En løsning er å kompilere inn driveren for kontroller på mobo i kjernen, de andre som moduler... Det vil løse bootdisk "problemet", 'blkid' gir deg UUID for diskene, det burde løse resten for deg. =)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere