Airport verktøy og Time Capsule

Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav daneca » søn 10.04.2011 10:38

Jeg har fått nytt modem fra Telenor
http://www.telenor.no/privat/kundeservi ... yxel_p2812
Jeg har Time Capsule som kun benyttes til Back-up (Time Machine) av Imac.
Etter installasjon av nytt modem får jeg ikke kontakt med Time Capsule.
Når jeg setter inn kontakten i Time Capsule lyser den grønt i 1 sec, deretter gult, og så blinker den gult. Åpner Time Machine valgpanel-velg disk-konfigurer Time Capsule. Får melding "Airport-verktøy kunne ikke finne noen trådløs Airport-enheter.....
Noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det modemet jeg må gjøre noen endringer på?
medlem i 156 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav eriktar » fre 15.04.2011 15:09

Det er en feilkonfigurasjon i standard trådløs nettet på den nåværende utgaven av firmwaren til Zyxel 2812. Om ikke en direkte løsning så er dette en fungerende workaround fram til firmware med fiks kommer. (Samme løsning fungerer for en del printere med AirPrint, Airport Express, AppleTV /AirPlay)

Med å sette opp ESSID nummer to og koble til de trådløse klientene som bruker mDNS på det så ser dette ut til å fungere stabilt. For å sette opp en ESSID nr to: Network settings -> wireless -> More AP -> modify på et av aksesspunktene -> Gi et nettverksnavn, sett nettverkspassord.

Da må Time Capsule kobles til den nye ESSIDen.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav leikvik » fre 09.09.2011 10:28

Forsøkte oppskriften, men når jeg så forsøker å utvide det nyaktiverte, trådløse nettverket på Telenorruteren via en Airport Extreme, får jeg beskjed om at "Det valgte nettverket kan ikke utvides."

Har jeg gjort noe feil?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav eriktar » man 19.09.2011 10:00

Ser at jeg svarte litt på autopilot første gang. Det du egentlig ber om er http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System. Det er ikke støttet i 2812 pr nå. Skriver det på ønskelista over framtidige ting vi vil ha med.

Dvs du gjør ingenting feil. Det er rett og slett bare ikke støttet i routern pr nå.

Enkleste løsning for deg er å slå av trådløst i 2812 og bruke det trådløse i Time Capsule. I valgene du får når du setter opp TC, la 2812 fortsatt være den som deler ut IP til klienter. Slik at TC oppfører seg som et aksesspunkt, ikke router. Dersom router så vil det kunne være problemer med å nå enhetene som er direkte tilkoblet 2812 mot de som henger på TC.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav Haakon » man 19.09.2011 16:39

Jeg fikk nytt, tilsvarende modem fra Telenor i dag. Og jeg har ikke dette problemet. Min TC fungerer flott.
Men jeg har TC koblet mot modemet og bruker TC som router.

Edit: Nei, jeg HAR problemer, gitt...
Min trådløs nettverksprinter vil plutselig ikke virke. Er dette endal av samme greia/problemet? Må vente på oppdatering? Noen anelse om hvor lang tid det kan ta?
medlem i 237 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav leikvik » man 19.09.2011 21:29

Følgende oppsett er det eneste som fungerer hjemme hos oss:
2812 som router, koblet til AirportExtreme med kabel. AEen, eller TCen i ditt tilfelle, settes i bormodus og gis beskjed til å opprette et nytt, trådløst nettverk. Trådløse nettverksskrivere vil så finne dette trådløse nettverket. Du må sikkert skrive inn nettverksnavn og adgangskode til nettverket i skriverens infopanel.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav Haakon » man 19.09.2011 21:35

Oj, jøss, dette er videregående pensum for meg...
Får forsøke.
Men takk.

Men: det var en kar her på akkurat denne tråden som syntes som han var fra Telenor, som fortalte at de jobber med å lage en softwareoppdatering på denne. Synes som han har slettet innleggene sine.
Vet du hvem det var?
Om det stemmer, er det vel bare å sitte stille og vente...
medlem i 237 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav eriktar » ons 21.09.2011 22:27

Med mindre andre har vært innom og skrevet/slettet innlegg er nok jeg Telenor fyren. (Bortsett fra at jeg veldig skjelden sletter innlegg da... :-) )

BLN10 (software oppdatering til Zyxel 2812) som rulles ut i fra neste uke har fiks for mDNS. mDNS er typisk problemer med AirPrint, AirShareing, Remote appen på iPhone/iPad etc. Dvs service discovery over wlan.

WDS - Trådløse repeatere støtte er satt på ønskelista. Men det er ikke noen dato for når det kommer. Må sjekke ut om det trengs nye drivere i routeren, eller om det bare trengs å skrive litt kode.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav Haakon » ons 21.09.2011 22:39

@eriktar:
Jeg har en Lexmark-printer hvor scanner-funksjonen rett og slett ikke vil virke gjennom denne routeren. Fikk den for 3 dager siden, og da var scanningen slutt. Men den virket gjennom ZyXel 2602. Fint hvis dere kan se på det også....
medlem i 237 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav eriktar » tor 22.09.2011 7:07

Send meg en PM med brukernavn, sambandsnummer eller noe annet som jeg kan identifisiere linja di med. Så får vi se om oppgraderingen løser problemet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav Tellef@taragot.com » søn 02.10.2011 15:10

Betyr det at det foreløpig ikke er mulig å utvide et P2812-nettverk med f. eks min gamle Time Capsule?
medlem i 150 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav eriktar » man 03.10.2011 11:50

Stemmer.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav truls1502 » tir 27.03.2012 20:33

eriktar skrev:Stemmer.


Så er det fremdeles i dag ikke mulig å utvide P2812-nettverk med AirPort Base Station eller Time Capsule? Har dere noe planer til neste software oppdatering til P2812, når kommer den og eventuelt har dere noe offentlige notater om den neste oppdateringen?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Airport verktøy og Time Capsule

Innleggav namlehuu » tor 18.07.2013 10:41

Hei!

Etter par forsøk med forskjellige P2812 og Airport Express har jeg fått til en løsning.

Hvis du nullstiller AE.
Går inn på GUI --> Wireless --> More AP --> aktiver den øverste med kun WPA-PSK og lag en ny (e)SSID. Lagre.
Gå inn deretter igjen tilbake til Wiress --> WMM --> Huk -AV- nederste boksen (eller alle boksene). Lagre.
Gå inn på Airport verktøy --> Trådløst --> Koble til et nettverk --> velg nye ssiden og skriv inn wpa.

Har fungert for fler hos Telenor. Forutsett også at P2812 har BLN12 oppdatering.

Håper dette vil fungere :)
medlem i 129 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron