Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav barnemat » ons 06.01.2016 19:51

Mål: kunne spille av all musikken jeg har lagret på min gamle iMac 7,1 fra 2006 på den nye trådløse høyttaleren jeg har kjøpt, Sony SRS-X77 (kommuniserer på de fleste vis).

Vei: via relativt ny Apple Express (2 år gammel)

Må jeg oppdatere OS-et? Har nå 10.6.8

Har lest at det gikk an å dele lydfiler trådløst på den tiden også (AirTunes).

Det jeg har forsøkt så langt, er å få tilgang til Express via Airport-verktøy. Problemet er at dette programmet er foreldet og må oppdateres for å kunne konfigurere/få tilgang på den nye Expressen min, og det ser ikke ut til å la seg gjøre. Når jeg velger å oppdatere den, kommer jeg til standar oppdateringsvindu, og der går det ikke an å huke av ved siden av akkurat denne oppdateringen. Skjer ingenting når jeg prøver å trykke. (Etter å ha oppdatert en del andre programmer, kommer ikke engang dette alternativet opp under programvareoppdatering. Møter altså en vegg når jeg prøver å oppdatere Airport-verktøyet. Frustrerende.)

SOS :-)

På forhånd takk!

Til info har jeg en ca. to år gammel iMac 27" til vanlig bruk. Tenkte bare å ta i bruk denne oldgamle som en streamingkilde med mye god, gammel musikk i ganske høyoppløst format.

Og ja, jeg har Spotify og alt det der. :-)
medlem i 141 måneder
 

Re: Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav Valotunk » ons 06.01.2016 21:15

Bruk den nyere Mac'en din til å konfigurere Airporten via Airport Utility ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav barnemat » tor 07.01.2016 18:16

Det høres åpenbart ut når du sier det :-) og takk for tilbakemelding.

Men så er jo neste spm naturligvis selve konfigureringen. I Airport-verktøyet på den nye macen kan jeg under "AirPlay" velge å huke av for å aktivere dette (gjort). Ellers kan jeg skrive inn navn på airplayhøyttaler, airplayhøyttaler-passord og bekrefte dette passordet. Dette ser for meg ikke ut til å være rare mulighetene når målet er å få en gammel iMac til å kunne streame musikk til den nye Sony SRS-X77, som riktignok kan kommunisere med Airplay.

Mitt mål er for øvrig beskrevet i første innlegg, men det ser ikke ut til å være lett å oppnå.

Forresten viser det seg at Sony har en programvare som kanskje ikke er så dum, men den lar seg ikke installere på Snow Leopard. For at jeg skal kunne kjøpe og installere Lion, må jeg både øke mengden ram og altså kjøpe 10.7. Når jeg i tillegg vet hvordan eller om det vil virke, er jeg litt skeptisk til å gå den veien.

Kunne det kanskje være smartere å legge denne musikken som nå er på den gamle iMacen over på noe annet, og streame derfra?
medlem i 141 måneder
 

Re: Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav Valotunk » tor 07.01.2016 19:28

Dersom Sony saken din støtter Airplay trenger ikke du gjøre noe i forhold til Airport Extreme og oppsettet der.

Da er det Sonyen du må konfigurere til å koble seg opp på nettet ditt for å dukke opp i OSX som ein Airplay enhet. Vil tro brukerveiledningen til denne forklarer prosedyren.

Dersom den "ikke" støtter Airplay direkte kan du gå via en Airport Express ved å ta lyd fra 3.5mm utgangen på Airport Express til en tilsvarende inngang(evt RCA) på Sony høyttaleren.

Men som sagt, en høyttaler som er "Airplay kompatibel" skal du få opp å gå uten å gjøre noe endring i konfigurasjon på nettverket ditt.
medlem i 198 måneder
 

Re: Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav Sorry » fre 08.01.2016 11:14

Problemet er at AirTunes (det gamle systemet) ikke er det smame som Airplay. Dersom du kobler til en Airplaykopatibel enhet til nettverket, vil det automatisk være et valg i iTunes om å bruke denne som lydenhet. Dette vil ikke fungere med et gammelt system som har AurTunes.

Løsningen kan være å bruke lydutgangen på Expressen og koble til høyttaleren. Jeg er imidlertid også usikker på om denne er kompatibel med AirTunes?
medlem i 170 måneder
 

Re: Streame musikk fra iMac (2006) via nyere Express

Innleggav barnemat » fre 08.01.2016 12:48

Løsningen kom inn fra sidelinjen. Vi vekket den gamle iPad 2 fra dvalen, kobler denne til Sonyen med AirPlay samtidig som den deler itunesbiblioteket til macen. :-)

For øvrig flyttet jeg musikken fra den gamle iMacen over på den nye.
medlem i 141 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]