Backup oppsett inne/ute?

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav Rillto » søn 03.04.2016 17:30

TM har sine begrensninger. Det virker fint til å tilbakestille enkelte filer, mapper ol til tidligere versjoner. Det er derimot ikke noe å ta backup av til jottacloud ol.

Mange tror de har backup men når de trenger den oppdager de ofte at de ikke har likevel.

Å teste løsningene sine er veldig viktig.
medlem i 133 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav iRoger » søn 03.04.2016 19:31

Mange gode tips og poeng her nå. Dette med backup av TM var det jeg i all hovedsak var ute etter, for å sikre familiebilder og -videoer. Men hvis ikke det er så lurt å basere seg fullt og helt på, så hører jeg på det..

Men hva er best da for mitt formål, separat opplasting av Bilder og Filmer mappene mine til en skytjeneste? Det lille jeg har sett av Jottacloud til nå virker ikke å legge bildene i korrekte mapper/hendelser/album, kun alle bilder i en stor bolk sortert på dato(?) Dersom jeg skulle få behov for å hente de tilbake ønsker man jo en viss struktur som man har brukt tid på å dele de inn i? Hva tenker dere her, om dere blir nødt å hente tilbake 10.000 bilder?

Er kanskje litt treig her nå, men er jo også viktig å finne en løsning som virker bra og er robust nok ..

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav teknoguiden » man 04.04.2016 0:25

Kan du presisere litt mer hva du ønsker å backe opp. Er det et Bilder bildebibliotek (altså biblioteket som lages av Bilder-programmet som følger med OSX) eller er det en mappestruktur du lager manuelt selv i Finder? (for eksempel Bilder/2016/04/hyttetur3.jpg). Bruker du noe programvare for redigering/organisering?
medlem i 142 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav iRoger » lør 23.04.2016 18:09

teknoguiden skrev:Kan du presisere litt mer hva du ønsker å backe opp. Er det et Bilder bildebibliotek (altså biblioteket som lages av Bilder-programmet som følger med OSX) eller er det en mappestruktur du lager manuelt selv i Finder? (for eksempel Bilder/2016/04/hyttetur3.jpg). Bruker du noe programvare for redigering/organisering?


Ja, jeg bruker kun Apples eget Bilder-app på min iMac, til både organisering og redigering.

Jeg ønsker å ha en backupløsning hvor jeg ved tyveri eller brann kan kjøpe ny iMac og hente ned igjen alle bilder og filmer i samme mapper/album/hendelser osv slik de er på nåværende maskin. Kan ikke få ned 15.000 bilder i én stor mappe uten at de er sortert slik de skal være. Virker ikke å få dette via Jotta(?).

Tenkte derfor at hvis jeg da kan klone ny maskin med en TM-backup så måtte det være det beste, men forstår her at man ikke bør belage seg på det.. ?

Redigert: Når jeg tenker meg om, dette er kanskje løst sålenge man laster opp selve "Bilder-bibliotek" og "iMovie-bibliotek" mappene slik de ligger i Finder???

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Backup oppsett inne/ute?

Innleggav teknoguiden » søn 24.04.2016 13:37

Mitt forslag er at du baserer deg på en lokal og en ekstern backup. Som lokal backup foreslår jeg en USB-disk koblet til iMacen som du kjører Time Machine på. Grovt sett bør du hvertfall velge en harddisk med dobbel plass av datamengen du antar du vil nå på iMacen.

Som ekstern løsning tror jeg Jottacloud skal fungere fint hvis du ikke krysser av for å backe opp selve bilder-biblioteket, men derimot mappen som bilder-biblioteket ligger i. Ligger den under Bilder mappen er det altså den du skal backe opp.

Dersom dette mot formodning ikke fungerer (kjør en test der du laster ned igjen et bilder-bibliotek fra Jottacloud) har du muligheten til å bruke Apples iCloud Photo Library isteden. Den syncer bildene mellom alle Apple-dingser og legger en kopi i skyen.

Hvis du her merker at for at du vil lagre alle bildene i full størrelse lokalt på iMacen (noe som gjør at de også backes opp av Time Machine) bør det være en grei løsning.
medlem i 142 måneder
 

Forrige

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron