RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » man 09.06.2014 14:16

Si i fra om hvordan hastigheter du får med ssd disken over usb3.
Bruk eks dette programmet for å måle:
https://itunes.apple.com/no/app/blackma ... 4550?mt=12

Det kan kansje også være interesangt å vite at vist du har planer om å aktivere trim med eks http://www.cindori.org/trim-enabler-3-0-released/
så tror jeg ikke det fungerer over usb.
Har hørt noe om at trim skal fungerer over esata, men eneste TB til esata overgang jeg vet om er denne fra lachie, og der har man bare 3Gbit (375MB/sec) igjennom, så det er jo litt bortkastet igjen med ssd.
https://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10574


lachie og g-raid har også nå TB2 (20Gbit) enheter i sortementet sitt, og det kom vell ikke som noen overaskelse at 1TB utgaven der bruker pci-e ssd kort.
https://www.lacie.com/no/more/?id=10149
Koster sjorta dog:
http://www.fotovideo.no/Data/Lagringsme ... 0000178644

Regner med at disse har sine egene interne trim systemer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav nicho » man 09.06.2014 15:08

Jeg tror samsungen har innebygget GC eller andre ting som gjør at den greier dette, jeg skal gi poste ytelsen her.

Forøvrig er dette hva den interne disken yter:
http://screencast.com/t/UZwvmivlR

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » man 09.06.2014 16:20

ggt667 skrev:
svar skrev:ggt667: Ja.....san hjemme, for det koster ikke litt vell mye.
SAN er ikke så ulikt en NAS som mange tror, forskjellen ligger normalt i at ett SAN kjøres enten over FiberChannel (koster sykt mye) eller 10Gigabit Ethernet. (iSCSI)
(Man kan fint kjøre SAN over eks 1Gbit linker med iSCSI, men det blir ikke så kjapt da)

I tillegg vist man skal ha ett ekte SAN, må man ha en kontroller som holder styr på lagringsenhetene og som samler disse og shares. I Mac verdenene er dette Xsan som, surprise surprise, bare støtter FiberChannel.

Så SAN kan man bare glemme for hjemmebruk.
Har kjørt SAN hjemme( EMC ca 2.5TB, trenger ikke noe XSAN, med mindre man skal bedrive videoredigering, eller andre Apple spesifikke optimaliseringer ) til Aperture arkivet mitt over 1 Gbit, oppkoblingen med iSCSI er vesentlig mer stabil enn NAS eller AFP/SMB share jeg noen gang har testet.

Bygger i disse dager om til Project-FIFO med Seagate Enterprise over Thunderbolt, noe som gjør at filene arkiveres i ZFS.

En ulempe med Thunderbolt, er at kablene blir varme, jeg vet ikke hvor varme, men er til tider ubehagelig å ta på.


Du sier ikke noe om hvordan SAN løsning du bruker.

Selv har jeg prøvd iSCSI med min synology box, fil-basert luns da jeg også bruker den som en NAS, og kobler jeg kabel rett i NAS, opplever jeg ikke noe mer hastihet enn en ca 50MB/sec hver vei, men får fint 100 over AFP.

Før jeg kjøpte meg Syno bygget jeg en maskin med FreeNAS og ZFS, brukte den både som NAS og over iSCSI, men selv om man bruker ett sånt oppsett via iSCSI til 1maskin, gjør dette ikke løsningen til noe SAN, det er da bare en DAS over iSCSI, men det kan jo diskuteres hva ordet betyr.
For noen er SAN ett SAN så lenge det kjøres over en SAN protokoll, som eks FiberChannel eller iSCSI.

Man må uansett ha ett eget filsystem på toppen som eks Xsan eller sanMP vist man skal ha flere enn 1 klient mot SAN`et.

Poenget er uansett at man ikke får noe spesielt hastihetsfordeler med mindre man kjører på noe kjappere enn 1Gbit link, men fordelen med at diskene dukker opp som en lokal disk får man jo.

Uansett, som sagt før, jeg ser ikke helt poenget med ett lite SAN hjemme kontra en god DAS, da:

1: Ett lite SAN blir uansett nesten like dyrt (Man må enten bygge en ZFS server eller kjøpe noe ferdig, +kjøpe iSCSI driver som ikke er innebygget i OSX)

2: Man får ikke noe mer enn max 1Gbit (110MB/sec) vist man ikke invisterer i enten 10Gbit LAN eller FC eller LinkAggregation, men skal man få utynyttet LA må man ha dette i begge ender og switcher som støtter det.
Og skal man da ha LA mot si en MacPro, må denne ha ett ekstra nettkort.
For iSCSI trafikk skal IKKE kjøres over vanlig LAN, da dette vill ha preformance kutt på enten LAN eller SAN.

iSCSI genererer mye trafikk, derfor det holdes i egene subnet.

Skal det samme gjøres på si en iMac må den brått ha 2ekstra nettkort.

Så ja, jeg ser ikke helt poenget, med mindre man er veldig glad i ZFS.
Selv så jeg mer nytte med Synology kontra en FreeNAS box, dette har mye med softwaren man får med DSM å gjøre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav ch_knapp » man 09.06.2014 16:25

Føler det @Mumle skrev må gjentas.

Nesten uansett hvor mye minne du stapper i maskinen vil OS X bruke alt sammen. Eksempelet med Safari sier seg selv at er urimelig, klart en Mac Pro med 12 GB RAM klarer å svelge unna et par tabs.

Tankegangen i OS X er: Dersom du har 12 GB RAM, hvorfor bruke masse energi på å holde dette tomt, når det i stedet kan brukes til å gjøre innlasting raskere? Derfor lastes inn programmer du sannsynligvis kommer til å starte og filer du nettopp har brukt-- og kanskje vil bruke igjen. Det koster ikke noe mer for maskinen å frigjøre inaktivt minne enn ledig minne.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » man 09.06.2014 16:27

Enig. Ram blir brukt "opp" uansett.
Men jeg synes 10.9 håndterer ram mye bedre enn 10.8 og nedover.

Det er vell også slik at vist man har flere "Page out"s enn "Page in" på virtuellt minne bør man ha mer fysisk ram.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav nicho » man 09.06.2014 16:35

Det var veldig oppklarende! Snow Leopard, eller Lion var siste OSX jeg brukte og det var jo minnegåndteringen litt anderledes.

Uansett så skal det bli digg med 64GB minne i tønna :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » tir 10.06.2014 2:58

Når vi snakker om lagring, så glemte vi å nevne WD TB Raptor
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=860

De er dyre, men leverer grei hastighet til å være snurredisker.
Lurer nesten på å prøve en slik selv.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav ggt667 » tir 10.06.2014 3:38

svar skrev:Poenget er uansett at man ikke får noe spesielt hastihetsfordeler med mindre man kjører på noe kjappere enn 1Gbit link, men fordelen med at diskene dukker opp som en lokal disk får man jo.
Poenget mitt er uansett høy stabilitet, god fart, og å benytte minst mulig tid på administrasjon.
svar skrev:iSCSI genererer mye trafikk, derfor det holdes i egene subnet.
Separat switch.
svar skrev:... jeg ser ikke helt poenget, med mindre man er veldig glad i ZFS.
For din del er det kanskje like greit med vfat?
For meg representerer ZFS samme forskjellen som C64 kassettspiller og ext4 på disk i et linuxsystem.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » tir 10.06.2014 13:30

Å hjelpes.
Spydigheter hjelper deg ikke spesielt mye.

Jeg er klar over hva ZFS kan gjøre, det er derfor jeg bygget selv en zfs maskin en gang i tiden. Som vi begge vet er det kansje det råeste filsystemet noen gang laget.

Unansett, med ett helt vanlig nettverk er ikke max 100MB/sec mye vist man skal jobbe direkte mot det, si med store bilder video ol, da må man ha 3-5ganger så mye fart begge veier.

Jeg er også skrekelig klar over at iSCSI er stabilt som fjell så lenge serveren i andre enden er stabil.

Men, som sagt, for alle andre som er intereserte i dette, er man avhengig av høy fart, vill en god DAS løsning gi mye mer igjen på kost/nytte og lavere TCO enn en SAN løsning, selv om det siste er langt mer lærerikt.

Og det er vell derfor mange velger mac i utgangspunket også, fordi mac blant annet har lavere TCO enn en windows pc, i mange tilfeller. (Total Cost of Overship)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav nicho » tir 10.06.2014 17:27

Tilbake til tråden!
Da har jeg fått 64 GB RAM i tønna og koblet til 1TiB SSD fra Samsung i USB3-kabinett. SKUFFA! 250ish MB/s les/skriv.... :(

Alternativer? Thunderbolt til SATA-greie?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » tir 10.06.2014 18:27

Hei
Hvilket kabinett kjøpe du? Og fra hvor?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav nicho » tir 10.06.2014 20:09


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » tir 10.06.2014 21:10

Akuratt.
Ser du på den ser du at den bare har sata 3Gbit, som gir max 300MB/sec.
Har du embalasjen på den, så kan du bruke komplett sin 30dagers returrett (du er vell innenfor 14dagers også) og prøvd den her https://www.komplett.no/icy-box-ib-121c ... !tab:extra

Den har Sata6Gbit i det minste.


Eller sånn sata til thunderbolt greie:
http://eshop.macsales.com/item/Highpoin ... es/RS5212/

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav nicho » tir 10.06.2014 21:57

Ja, der har du jaggu meg rett!
Den så jo fin ut, kan også sette i en 2 TB "vanlig" disk i den i tillegg og benytte som TimeMachine! Den tar jeg! Jeg beholder den jeg har nå, den car såpass rimelig og fin.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: RAM, anbefaling og synspunkter (Mac Pro 6,1)

Innleggav svar » ons 11.06.2014 2:10

Kansje også interesangt å vite om USB3 på nyeste MacPro
http://macperformanceguide.com/MacPro20 ... tions.html

Kort fortalt, de 4USB3 portene på MacPro deler 1 PCI-e 2.0 1x lane, noe som betyr at alle 4 portene ikke klarer mer enn 500MB/sec totalt, selv om USB3 teoretisk skal klare 625 (5Gbit)
Mao det er mer enn nok i praksis, men vill slite vist man bruker mange usb3 disker samtidig.

TB portene er en annen historie.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]