Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav ez » tir 13.04.2010 0:42

Har en gammel Macintosh Classic som jeg kjøpte i ca 1992. Brukte den et år eller to og siden har den stått i kjelleren. Tok den opp forleden, og voilá: den funker helt fint. Tastatur følger med også, men musa har blitt borte. Spørsmålet er da, hva skal jeg gjøre med den? Har hørt rykter om at Classic er ettertrakta blant samlere og at folk betaler endel for dem. Er det sant? Isåfall hadde jeg gjerne solgt den. Alternativt kan man jo ta ut innmaten og bygge den om til akvarium... Tips og råd tas imot med takk. Vil nødig at denne gamle vidundermaskinen går til spille.

Det er altså denne: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... lassic.jpg

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav Uluen » tir 13.04.2010 0:51

Jeg vet ikke om noen betaler endel for dem, et sted jeg jobbet hadde vi lagret mange av dem som ventet på å bli kjørt på fyllingen.
Det er verdt et forsøk så klart :)
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav gutilanen » tir 13.04.2010 2:36

Jeg hadde valgt å bruke den som akvarium! kan bli en stilig pyntegjenstand :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav Burrell » tir 13.04.2010 8:19

Som navnet tilsier, var Classic en gammel maskin selv i 1992, ihvertfall designmessig. Tror ikke du vil finne så mange entusiaster som vil betale over 1000-lappen for den.

SE/30 og maskinene lansert '84-'86 er i mine øyne "godbitene" av orginal Macene.

Mitt forslag: http://www.gearfuse.com/diy-mac-classic ... -mini-mod/

B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav Andrew Wiggin » tir 13.04.2010 9:18

Jeg vil anbefale en annonse i brukt1.no. Av sentimentale grunner kunne jeg tenkt meg en Classic selv. Den var min første.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav Svein_Jarle » tir 13.04.2010 14:05

Jeg stemmer for at du får tak i en mus, og leker litt med Mac OS 7 og HyperCard. Min barndom ble formet av en Mac Plus og HyperCard. Good times...

Eller så kan du oppdage noen av de gamle, gode spillene. Shufflepuck Café, Stunt Copter, osv. :)

...vent litt... Er det en ADB-mus? I så fall har jeg kanskje en liggende i en eske... Kan undersøke det ved neste mulighet...
medlem i 233 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav ez » tir 13.04.2010 14:13

Mange gode og morsomme svar her :)

Tar gjerne imot den musa svein jarle. det er adb jeg trenger.

ellers blir det kanskje akvarium

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav Svein_Jarle » tir 13.04.2010 14:16

Alltid gøy å leke med en gammel datamaskin før man gjør noe forhastet.
Hadde selv en Plus, som sagt, som er samme maskinen, basically. På den døde musa, og siden den brukte en svært spesiell standard kontakt fikk jeg aldri tak i ny. Hadde planer om å gjøre den til akvarium, men oppdaget fort at det var svært mye mer jobb enn først antatt.

Skal se etter musa til helga :)
medlem i 233 måneder
 

Re: Hva gjør man med en gammel Mac Classic?

Innleggav lars.flage » tir 13.04.2010 14:16

Jeg har en gammel 512ke (http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_512Ke), og denne er fra 1986. Funker fint ennå! Skulle gjerne visst hvor mye den kan være verdt...

L
medlem i 198 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere