PowerBook G4 12

Diskusjon rundt Apples Powerbook

PowerBook G4 12

Innleggav ddybing » man 29.11.2010 15:15

PowerBook G4 12 1,33Ghz

30 C til 80 C på under 2 minutter. Normalt?

Spiller SauerBraten på minimum grafikk instillinger og med vifteplate under.

Vifte på nesten 10 000 RPM. Normalt?

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav » man 29.11.2010 15:52

Min erfaring med samme modellen er at den fort blir varm dersom jeg kjører programmer og spill som krever litt, da pleier også viften å gå for fullt etter ganske kort tid.
medlem i 169 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav ddybing » man 29.11.2010 16:32

Hmm.. Er litt merkelig. Kan ikke åpne Safari en gang uten at viftene går for fullt og at den går i dvale :/

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav Mumle » man 29.11.2010 16:48

Åpne Aktivitetsmonitor og klikk på CPU. Da ser du om en prosess (et program eller en del av et program) har gått av skaftet og bruker mye prosessorkraft. Det kan hende, og da går maskinen varm. avslutt det som bruker mest CPU, og se om vifta går saktere da. Slik kan du finne ut om det er et program som er problemet, eller om det er vifteinnstillingene som er problemet.
medlem i 220 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav ddybing » man 29.11.2010 18:21

Mumle skrev:Avslutt det som bruker mest CPU, og se om vifta går saktere da.


Problemet ligger vel egentlig i at vifta ikke går i det hele tatt. Er helt tyst til maskinen runder 80 grader. Da går vifta alt den makter (10 000 RPM) i ca 20 sek før maskinen går i dvale.

Noen som også vet om det går ann å deaktivere oppvåkning fra dvalemodus ved å trykke på tastaturet?

Tastaturet mitt er litt bøyd, så når jeg lukker sammen skjermen trykker den ned en tast som får maskinen til å våkne, for å så gå i dvale, for å så våkne igjen osv osv osv osv i det uendelige.

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav Børhaug » man 29.11.2010 18:41

Virker som det da er noe feil i kjeden varmesensor->vifte. Er svært sjeldent at en dc-motor går dersom den ikke blir holdt fast av et eller annet, så det er større sannsynlighet for at feilen ligger lenger tilbake i kjeden. Det kan dreie seg om ledninger, kontakter, overganger ++. Kan også være at det er blitt så mye støv at viften sitter delvis fast, og da går en DC-motor på sekunder, dersom det er en motor med børster - noe jeg mener at det er.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: PowerBook G4 12

Innleggav ddybing » man 29.11.2010 18:58

Altså, viften går rundt. Men den starter liksom ikke før 20-15 sekunder før maskinen blir for varm og går i dvale (ca 85 C).

Vil gjerne at vifta skal starte en god del FØR 85 C :P

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Powerbook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]