Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Mocca83 » ons 14.11.2012 14:04

Hei

Da jeg idag skulle åpne noen av dokumentene mine i Word og Excel på min macbook, var plutselig noen av dokumentene skrivebeskyttet! Jeg har ikke lagt inn dette, og det har ikke vært sånn før. Skjønner ikke hva som har skjedd..

Hva kan jeg gjøre for å få bort dette? Og for at de nye dokumentene jeg lagrer ikke skal bli skrivebeskyttet?
medlem i 136 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Master_Gismo » tor 15.11.2012 0:29

Du må skru av skrivebeskyttelse på ny dokumenter. Det finner du i innstillinger i programmet.

    Det er flere måter å ta bort skrivebeskyttelsen, etter du har stilt om det over.
  • Gå inn i egenskaper for dokumentet og ta bort skrivebeskyttelsen der.
  • Kan kopiere dokumentet og lime det inn i et nytt dokument.
Den første måten skal fungere selv om du ikke har slått av skrivebeskyttelsen.
    Si fra om det ikke skulle virke, og hvordan resultatet ble.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Mocca83 » søn 18.11.2012 18:33

Problemet er at skrivebeskyttelse ikke er skrudd på! Så det går ikke ann å skru av!

Hvorfor kommer dette da? Får beskjed om at "fordelingen "_______________" redigeres av en annen bruker", også får jeg tilbud om å åpne dokumentet som skrivebeskyttet utgave..

Skjønner ikke noe jeg..
medlem i 136 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Hubro » søn 18.11.2012 19:33

Kan det være at du har fått noe tull med rettighetene. Gjør en om start. Hvis det ikke hjelper kan du kjøre Onyx, og se om får ting på plass igjen.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav bohdi » søn 18.11.2012 23:03

Det er gjerne ikkje dette, men det du skriver minner meg om eit skikkeleg "Windows-moment" eg hadde på jobb for ei stund sidan.

Eg brukte utforskar for å navigere til ein Word- dokument eg ville redigere, og klikka på dette (type dobbel) - og fekk liknande melding.

Litt lang historie kort, etter å ha vist fram opplegget til ein par stk, sa ein at "du har sånn der forhåndsvisning på i utforskar, kan det vere grunnen?".

Og det var det. Genial windofs-feature.

Kan du sjekke om du har noko slikt opplegg gåande? Dvs forhåndsvisning av innhold (trur neppe Mac-gjengen nokongong har lagt inn slik feature, men kan vel vere verdt å sjekke ut)?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Mocca83 » tor 22.11.2012 13:12

Takk for svar.

Det ser ut til at dette problemet har forsvunnet like plutselig som det kom.
Tror det hjalp å restarte macen et par ganger.

Satser på at det ikke kommer tilbake igjen. :-)
medlem i 136 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Caritas » fre 25.10.2013 13:35

Jeg fikk også plutselig dette problemet, men ble ikke kvitt det på noen måte. Jeg kopierte og limte inn i ny arbeidsbok og lagret denne. Det fungerte fint, men da jeg endret navnet på den nye til det jeg hadde på den gamle, ble det den og skrivebeskyttet.
Jeg fjernet da en skråstrek jeg hadde i tittelen, og vips ble skrivebeskyttelsen borte!

Det hadde altså noe med tegnene i tittelen å gjøre.
medlem i 125 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav jordall » ons 19.11.2014 1:00

Noen som har en fix? Har samme problem! Har ikke gjort noe aktivt for å skrivebeskytte filene. I samme mappe ligger også tilsvarende filer som ikke har blitt skrivebeskyttet og fungerer fint...
medlem i 187 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Morse » ons 19.11.2014 2:52

Har du sjekket om det er makroer ute og går her? Velkjent pest og plage i Windows-verdenen. Og, ja, skråstreker i navnet er ikke noe av det Word eller Excel liker best, nei...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Solberg » man 26.10.2015 14:36

Det hjalp meg også og fjerne skråstreken i filnavnet.
medlem i 144 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Morse » man 26.10.2015 23:11

Så nå er alle problemer løst, og tråden kan parkeres?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Ove » tir 27.10.2015 3:58

Jeg har hatt dette for lenge siden (bruker ikke Word til egen skriving, men får tilsendt Word-dokumenter til korrekturlesing).

Mener jeg løste det ved å markere dokumentet i Finder, tok "Vis info" og fjernet haken i rubrikken for "Låst" under "Generelt".
medlem i 230 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav lazor » man 29.02.2016 23:35

Jep opplever lignede problemer som er beskrevet over her. Jeg har akkurat begynnt i ny jobb, og ble på tvingt en windows pc (æsh), jeg tenkte jeg skulle være smart. Så jeg laga meg OneDrive på begge maskinene og opprettet word/excel dokumenter og lot de lagre seg der. Det fungerte smertefritt fra windows til iphone, men når jeg blanda mac`n inn i dette da fikk jeg en feil melding på pc`n "FILEN ER I BRUK Denne filen er låst for redigering av en annen bruker." Nå har jeg restara mac`n, iphone og pc`n flere ganger, prøvd å slå på en og en for å kjøre excel bare på en enhet uten hell. Har også sjekket at de ikke er skrivebord beskyttet i noen form på mac å pc. Finner rett og slett ikke ut hvilken forbaska bruker som er inne å fucker opp. Noen tips til hva jeg kan prøve?
medlem i 181 måneder
 

Re: Dokumenter plutselig skrivebeskyttet

Innleggav Morse » tir 01.03.2016 3:09

Ah, the wonderful world of Windows... Hvilket WinOS bruker du, og hvilken versjon av Office? Bruker dere Sharepoint?

https://community.spiceworks.com/topic/ ... r-user-who

http://superuser.com/questions/795285/h ... ing-in-use

https://support.microsoft.com/en-us/kb/313472

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere