Norsk ordliste og stavekontroll?

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav nosey » tir 28.05.2013 17:17

Haha, da jeg skrev det innlegget der så passet jeg på å skrive alt korrekt, ettersom at jeg argumenterte mot stavekontroll/ordliste. Satt på bussen og skrev på iPhone-en, men likevel. Ser nå at det kanskje kan være nyttig, selv om det inne på et slikt forum ikke er noen krise med småfeil da... ;)

Jeg vil ikke laste ned Open Office. Kan jeg laste ned den som jerry.c.bush linket til?
Denne: viewtopic.php?f=117&t=262321&st=0&sk=t&sd=a
Isåfall, kan jeg da følge den oppskriften du skrev rett over her?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav Master_Gismo » tir 28.05.2013 19:03

Du kan laste ned bare de to filene også ja. Bare legge dem inn på rett plass. Også logge ut og inn, eller restarte maskinen om du føler for det. Det er skikkelig lettvint å legge inn.
Om flere skal bruke maskinen og ikke vill bruke samme ordliste kan du sette ordlista i biblioteket for hver bruker.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav nosey » tir 28.05.2013 23:12

Fint! Er det gode ordlister da?
Og må man legge inn ordlistene i hvert program? Som du sa; høyreklikke f.eks. i skrivefeltet når man skriver innlegg her inne, og velge ordliste. Må man gjøre dette i hvert program, eller blir ordlista i hele OS X når man legger inn/aktiverer i ett program?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav jerry.c.bush » tir 28.05.2013 23:43

Den vil fungere i hele OS X. Men om du bruker MS Office så vil den ikke fungere der.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav nosey » ons 29.05.2013 0:01

Supert! Bruker MS Office, men den har jo egen ordliste og stavekontroll :)
Vil det være en enkelt sak å evt. fjerne denne ordlista senere, hvis Apple skulle komme med en innebygd i OS X? Evt. kan den deaktiveres? Greit å vite på forhånd.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav jerry.c.bush » ons 29.05.2013 2:00

Det er ikke nødvendig fordi det er samme ordliste som Apple ville implementert likevel.
MS bruker en helt egen ordliste som ikke er opensource sånn som den Apple bruker, derfor må du ha en helt egen en bare for MS sin Office.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav nosey » ons 29.05.2013 10:54

Daså, trodde kanskje Apple lagde sin helt egen ordliste ;) Da er det jo egentlig rart de ikke har implementert den allerede, hvis det ikke er mer arbeid enn å legge inn en som er ferdig...

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav Milzit » man 02.12.2013 21:37

Jeg har gjort installasjonen slik som beskrevet her, men jeg får fortsatt ikke norsk stavekontroll når jeg skriver på norsk i pages. Bruker engelsk oppsett på OSX og ønsker å forsette med det.

Alle sider jeg googlet henviser til "inspector", men det virker som denne er fjernet i neste versjonen? Er det noen som har noen tips?
medlem i 183 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav Superhai » tir 09.06.2015 5:20

I "El Capitan" så har Apple endelig fått inn norsk (bokmål) ordliste for stavekontroll, og også en ordbok. Det står at denne er levert av Kunnskapsforlaget og sublisensiert via Oxford University Press.
medlem i 132 måneder
 

Re: Norsk ordliste og stavekontroll?

Innleggav Milzit » tir 09.06.2015 8:14

Superhai skrev:I "El Capitan" så har Apple endelig fått inn norsk (bokmål) ordliste for stavekontroll, og også en ordbok. Det står at denne er levert av Kunnskapsforlaget og sublisensiert via Oxford University Press.

Endelig, det er jo kjempebra!
medlem i 183 måneder
 

Forrige

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]