VPN-anbefaling?

VPN-anbefaling?

Innleggav Hilde Haa » ons 10.07.2013 21:32

Hei! Noen som kan anbefale en bra og rimelig VPN-løsning? :)

Jeg er ikke storpirat, men har lyst til å utøve min rett til å være anonym på nettet!

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

VPN-anbefaling?

Innleggav ipodtouchfever » tor 11.07.2013 0:39

Lurer på det samme!

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav DADDY » tor 11.07.2013 0:56

https://www.astrill.com

Anbefales, logger ikke - noe særlig. Seriøs leverandør.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav asbjotve » tor 11.07.2013 1:59

Selv har jeg VPN Tunnel (http://www.vpntunnel.com), de logger heller ikke. Har heller ikke opplevd noe tregere internetthastighet gjennom dem.

Vær OBS på at enkelte VPN-tilbydere gjerne kan påstå at de ikke logger, men at faktum er det motsatte.
medlem i 179 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav dhellvik » tor 11.07.2013 11:29

Jeg bruker Astrill VPN. Fungerer kjempebra! :)
medlem i 216 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav tiddylicious » tor 11.07.2013 18:00

Har tatt en runde og prøvd forskjellige aktører, landet til slutt på privatvpn. De fokuserer veldig på anonymitet, tilbyr mange servere rundt om i Europa samt USA, og gir ganske god hastighet. Sitter på 100/100 fiber, og fikk nettopp 80/60 på en svensk server 55/30 på new york server.

De gir forøvrig også mulighet til å prøve tjenesten om man kontakter den :)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav Hilde Haa » tor 11.07.2013 23:24

Takk for tips! :)

Astrill VPN blir ofte anbefalt, merker jeg - både i tråden her og andre steder. Jeg skal også sjekke ut PrivatVPN. Det er vel ingen som har prøvd begge og kan gi en kommentar?

Et beslektet spørsmål: Vi benytter UnblockUS for å maskere vår DNS så vi kan se amerkansk Netflix, finnes det VPN-tjenester som også kan gjøre dette i tillegg til å gi anonym IP?

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav tiddylicious » fre 12.07.2013 0:05

Hvis jeg forstod spm ditt riktig; du vil ikke trenge unblock.us om du kobler deg til en server i USA, fordi all trafikk vil bli routet gjennom serveren og DNS oppslaget vil bli gjort gjennom den serveren sin DNS liste (nb! Dette finnes det mange "unntak" fra, men slik det som oftest settes opp på "disse" tjenestene)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav Hilde Haa » fre 12.07.2013 1:58

Ja, spørsmålet var i grunnen om vi kan droppe unblockus dersom en VPN-tjeneste i tillegg til å gi oss anonym IP også kan gi amerikansk DNS (det er vel det den går etter Netflix sin regionvelger?)..

Jeg vet ikke helt hvordan VPN-tjenester vanligvis fungerer, men det er kanskje uheldig å måtte binde seg til oppkobling mot amerkanske VPN-servere for at det skal funke med amerikansk Netflix samtidig?

Kanskje det også vil gi ustabil og muligens treg Netflix-strømming siden datatrafikken i et slikt tilfelle vil tvinges gjennom VPN-tilbyderens server?

Mange spørsmål kjenner jeg, og kanskje stiller jeg feil spørsmål også! :rolls eyes: Kanskje er det greiest å abonnere på separate VPN- og DNS-rutingstjenester?

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav tiddylicious » fre 12.07.2013 19:53

Du kan fint droppe det, men som du selv sier, så vil det påvirke linjen til en viss grad. Selv har jeg ikke opplevd noen problemer med det, får full HD stream på netflix via VPN.

Når det gjelder VPN tjenestene, så får du som regel tilgang til en rekke servere når du kjøper tjenesten. Selv kan jeg velge mellom ca 15-16 stk, som jeg fritt kan velge meg å koble til mot. Når jeg skal se netflix kobler jeg meg til USA. Sport kobler jeg meg til Storbritannia, surfe anonymt så kobler jeg meg til Sverige. etc etc Mao, du betaler ikke for en og en server, alle er tilgjengelig når du kjøper tjenesten.

Spørsmålet blir vel om det er viktig for deg å være anonym på nettet eller kunne streame raskere. Dog er min anbefaling VPN, da du får løst alle "problemene" med en tjeneste

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav nordland70 » fre 12.07.2013 21:32

Mullvad.net

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav Gwog » fre 12.07.2013 22:06

PIA fungerer veldig fint. Er på 2. mnd. nå. Billig og bra.

https://www.privateinternetaccess.com/

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav Hilde Haa » fre 12.07.2013 22:56

Takk for gode tips og flere alternativer - skal sjekkes ut! :)

@tiddylicious: Jeg liker løsningen din. Mitt oppsett vil være en Apple TV "oppkoblet mot" Netflix og en dedikert sort MacBook for anonym surfing/nedlasting, mens en MacBook Pro og en MacBook Air vil benyttes uten det store anonym-behovet.

Kan jeg da med de vanlige VPN-løsninger som tilbys sette opp ATV'en fast mot en amerikansk VPN-server for å sikre amerikansk Netflix, mens den sorte MacBook'en kobles mer fleksibelt og etter behov mot andre servere hos VPN-leverandøren?

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav tiddylicious » lør 13.07.2013 19:44

Med Apple TV stiller saken seg litt annerledes fordi den ikke støtter VPN (vet ikke om du har jailbreaket den med muligheter for det?). Da ville jeg nok rett og slett bare brukt unblock-us for å gjøre dette enkelt med Apple TV, samt VPN fra de maskinene som trenger det avhengig av aktiviteten din

En annen mulighet er om du har koblet deg til med kabel, da kan du share VPN nettet ditt med Apple TV. Ulempen da er at maskinen du sharer VPN nettet fra, vil være koblet til Amerikansk server og vil gi deg litt tregere "surfing". -Og det er veldig få VPN tilbydere som ikke logger i USA. Leste en melding fra PrivatVPN om at de sluttet å logge i USA, men dette har de ikke oppdatert på hjemmesiden. Så da bør du nesten sende en liten mail for å bekrefte / avkrefte først.

En tredje mulighet er avhengig av routeren din. Hvis du har en router som støtter DD-WRT kan du koble deg til VPN via routeren. Dog vil du igjen ha ulempen med at all trafikk vil være routet via VPN. Så litt som forrige mulighet, evt kan du bytte server avhengig av om du skal se på Netflix eller annet.

Selv foreslår jeg #1, ikke mange $ for å slippe mye hodebry :)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: VPN-anbefaling?

Innleggav Coolflyer » lør 13.07.2013 21:23

Jeg bruker Overplay. Funker kjempefint med alt ifra iPad, iPhone, MB og AppleTV.
medlem i 175 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]