Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav mac-guten » ons 08.01.2014 0:19

Saken er at jeg brukt nå Time Machine de siste årene.Denne står og rusler i bakgrunn hele tiden pga dette er en jobbmaskin. Som alle vet så tar den backup av nye filer som hele tiden blir lagt inn eller laget.

Spørsmålet mitt er:
Hvor langt tilabke skal en ta vare på dette?

Finnes det noen måte å kunne hente ut alt som er av datafiler som jeg har samlet på igjennom tidene slik at jeg kan føre de på egen disk slik at jeg kan frigjøre harddiskene til nye Time Machine…
For ha sagt det dette er jobbmaskina mi jeg snakker om. Og da er det litt dumt å slette noe som en har brukt tid på å lage som en evt kan få bruk for igjen.
Dette dreier seg om foto, grafikk, animasjoner, musikk og ikke minst videofiler.

Hva ville du gjort?
medlem i 154 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav tiddylicious » ons 08.01.2014 5:28

Saken er at jeg brukt nå Time Machine de siste årene.Denne står og rusler i bakgrunn hele tiden pga dette er en jobbmaskin. Som alle vet så tar den backup av nye filer som hele tiden blir lagt inn eller laget.


Først, Time Machine sletter den eldste backupen for å gi rom til den nyeste, så noen "evighetsbackup" har du ikke / har du aldri hatt.

Hvor langt tilabke skal en ta vare på dette?


Hvor mye plass har du ? Hvor mye plass er du villig til å gi? og det i forhold til det du har av ting som skal bli tatt backup av

Finnes det noen måte å kunne hente ut alt som er av datafiler som jeg har samlet på igjennom tidene slik at jeg kan føre de på egen disk slik at jeg kan frigjøre harddiskene til nye Time Machine…
For ha sagt det dette er jobbmaskina mi jeg snakker om. Og da er det litt dumt å slette noe som en har brukt tid på å lage som en evt kan få bruk for igjen.
Dette dreier seg om foto, grafikk, animasjoner, musikk og ikke minst videofiler.


Jeg tviler på at foto, grafikk og animasjoner benyttes uten noen form for bibliotek og programmer som holder styr på de forskjellige versjonene. Derfor ville jeg heller benyttet løsninger som periodisk tok backups av både bibliotek og kildeversjonene, uavhengig av resten av systemet (i tillegg til at man godt kan ta TM backups). I en arbeidssituasjon er det vel viktigere med dataene enn systemet? Det jeg vil frem til her er at du bør ha en løsning for dataene i tillegg til TM

Hva ville du gjort?


Det er helt avhengig av dine prioriteringer, potensiale til å bruke penger etc. Jeg tror du bør tenke over hva som er viktigst, og finne en stabil løsning for det. Først da ville jeg begynt å tenke på hele systemet.

(men nå er jeg kanskje supersær på akkuratt sånne ting)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav Freddan. » man 17.02.2014 10:13

Kan man stille inn timemachine til kun og ta backup av de valgte filer du ønsker?
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav schnellpanzer » man 17.02.2014 13:36

Her finnes endel opplysninger:
http://support.apple.com/kb/HT1427
medlem i 144 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav Nikolay » man 17.02.2014 13:49

mac-guten skrev:For ha sagt det dette er jobbmaskina mi jeg snakker om. Og da er det litt dumt å slette noe som en har brukt tid på å lage som en evt kan få bruk for igjen
Dette er overhodet ikke Time Machines tiltenkte funksjon. Du skal ikke slette noe fordi du har det på TM-disken. TM er til for å hente noe du ikke finner igjen, enten ved at du har slettet/overskrevet det ved et uhell eller fordi du rett og slett har mistet filen(e).
Å slette originalen fordi du har en versjon liggende på backupdisk er direkte ulurt. Da har du ikke backup.
Freddan. skrev:Kan man stille inn timemachine til kun og ta backup av de valgte filer du ønsker?
Du kan definere mapper TM ikke skal ta med i backup. Om du bare vil ha dokumentermappen, velger du da altså alle mapper på harddisken utenom "brukere", og alle mapper i brukermappen din utenom "dokumenter".

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav Mumle » man 17.02.2014 16:29

Backup betyr minst to fysisk adskilte eksemplarer av hver fil.

Hvis du har ting du vil arkivere, bør du legge dem på et eget arkivmedium: En egen harddisk, DVD-er el.l. Disse bør du ha backup av i tillegg.
SElv har jeg dette opplegget:
Harddisken i maskinen
En ekstern harddisk med TM-backup og en partisjon med en fullstendig klon av harddisken i maskinen.
En harddisk som veksler mellom hjem og jobb med kopi av alle viktige dokumenter (kan erstattes av skylagring hvis du har stabil leverandør og ikke er terroristmistenkt)
Dropbox til daglig bruk
Dvd-er på hytta med epostarkiv, bilder og annet som ikke bør bli borte ved brann.

Dette kan du forenkle litt med skylagring.
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav Freddan. » fre 21.02.2014 20:26

Må fortsatt spørre om det med å velge lagring på time capsule.

Første gangen den tok backup av imacen var den på ca ca 90 GB.
På ingen av mine backuper finner jeg noe annet enn bilder, filmer, musikk, dokumenter, tidligere nedlastninger, skrivebord.

altså er system, programer og bibliotek ikke tatt med. Jeg ihvertfall ikke 90 GB av det nevnt over. kanskje litt over halvparten så maskinen er ikke så full.

Men så. Jeg har sett etter hvordan man stiller inn på det å velge hva man skal ha backup av, det finner jeg ikke ut av!? Det er bare timemachine on/off eller +/- for og velge disk.
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav jerry.c.bush » fre 21.02.2014 21:13

Joda... Alt blir tatt backup av sånn at du kan gjenopprette fra backupen om du ønsker det. Den eneste måten noe ikke blir med på er om du velger det bort. Det gjør du ved å trykke på Options som du finner i innstillingene til TM. (Se bilde) Da kan du velge bort mapper og filer om du vil det ved å klikke på + tegnet og velge det du ikke vil ha med på backupen.

Edit: Glemte ta med bilde:

Bilde
Sist endret av jerry.c.bush den lør 22.02.2014 7:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav Freddan. » fre 21.02.2014 21:48

Ja nå skjønnte jeg det:-)
medlem i 123 måneder
 

Re: Hvor lenge tilbake skal en ta vare på...

Innleggav jerry.c.bush » lør 22.02.2014 9:23

Denne videoen går litt inn i TM og hvordan det fungerer:

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere