Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav DADDY » lør 18.01.2014 20:45

Handbrake guruer - hjelp.

Skal gjøre klart tv-serier som skal sees på jorden rundt tur nå til våren. Mye fly og greit med Ipad.

Jeg ønsker at 1 DVD blir 1 fil - normalt blir det 6 eller 8 filer siden Handbrake tar 1 og 1 episode. Men dette gjelder ikke alle.

Noen som aner hvordan jeg kan ordne dette?

"Sveise" filene sammen om dere skjønner.

Takk.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Kurtis » lør 18.01.2014 22:13

Hei
En løsning er å åpne første episode i quicktime, og så legge inn en og en i kronologisk rekkefølge inn i quicktimevinduet (evt flytte spillehodet bakerst først) og deretter lagre/eksportere det til det filformatet/størrelsen du vil ha det i.
Lykke til ;)
medlem i 201 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Hopalong » lør 18.01.2014 23:05

Hei,

Det enkleste er å bruke cat kommandoen i terminal:

1. Opprett en mappe med navn f.eks. "sveis"
2. Opprett en undermappe med navn f.eks. "sveisefiler"
3. Legg alle filene fra Handbrake du vil sveise sammen i undermappen "sveisefiler"
4. Start Terminal og naviger til mappen i punkt 1
5. Skriv inn følgende kommando:
Kode: Merk alt
cat sveisefiler/* > storfil.mp4


Lykke til!
medlem i 202 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav svar » søn 19.01.2014 0:14

Jeg bruker primært 3 programmer til ripping,
MakeMKV for å rippe fra DVD/BD til MKV, dette programmet spiser det meste. Det spytter ut spor som MKV, men man kan velge om man vil ha med alle lydspor, undertekster osv

Neste er å eventulet bruke mkvtoolnix for å dele opp de filene der en serie ligger i 1spor, men det er jo ikke det du ønsker. Programmet kan også brukes til å smelte sammen flere spor til ett, har ikke prøvd så mye på det, men det skal være mulig.

Til slutt sendes det igjennom Handbreak for å komprimere litt. Normalt legger jeg på ett urørt lydspor og ett i MP4 stereo.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Grubasek » søn 19.01.2014 14:24

@Hopalong:
Er du sikker på at koden du oppgir er korrekt?
Jeg har 20 episoder i mappen "Sveisefiler" som tilsammen er mer enn 10 timer spilletid. Resultatet av koden din er én fil som er like stor som alle episodene tilsammen, men med kun én episode´s spilletid (litt over en time).
Hva kan være feil?

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav olavl » søn 19.01.2014 15:56

Prøv dette. Redirect med append om fila eksisterer.

Kode: Merk alt
cat sveisefiler/* >> storfil.mp4


mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Grubasek » søn 19.01.2014 17:10

@olavl:

Sorry, funket ikke det heller. :-(
Det samme skjer; én fil som riktig størrelse, men allikevel bare viser den første episoden i serien (som er på 1 time og 9 minutter).

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav olavl » søn 19.01.2014 20:04

Det var vel eigentleg det eg forventa. Slike filer er satt opp av ein container og innhold. Når fila leses i starten, så vil den informere om kva innhold som låg i første opprinnelige fil. Øvrig innhold vil bli ignorert.

Det som trengs er eit program som henter ut innhold i dei enkelte filene og setter dette inn i ein ny container. Der har svar eit forslag.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Grubasek » søn 19.01.2014 21:05

Takk for svar. Har lastet ned 'mkvtoolnix' og skal prøve det. :-)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav DADDY » tor 06.02.2014 21:05

Da har jeg testet, takk til @svar. Synd at det ikke er en kø-funksjon for å lage .mkv-filer.

Skulle gjerne fått løsningen til @Hopalong å fungere, fikk noen det til? Jeg har ikke testet.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Stan » tor 06.02.2014 22:10

DADDY skrev:Handbrake guruer - hjelp.
"Sveise" filene sammen om dere skjønner.
Takk.


Åpne alle filene sekvensielt i Quicktime og bruk Export
medlem i 173 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav DADDY » fre 07.02.2014 2:17

@Stan, quicktime player fixer ikke dette. Filene åpnes i forskjellige vinduer.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Stan » fre 07.02.2014 3:42

Ok.

1. Åpne QuickTime
2. Åpne fil nr. 1
3. Dra fil nr. 2 fra finder til Quicktime
4. Repeter pt. 3 med fil nr. 3, 4, 5 osv. osv. så du får en sekvens med filer
5. Eksporter

Akkurat som "Kurtis" svarte 18. januar på orginalposten.

Du kan også importere alle filene inn i iMovie og ekportere derfra. Men det vil ta lengre tid å gjøre denne jobben etter som den ikke er like "dra og dropp" fra Finder.

Som "Hopalong" og "Olavl" beskriver med "cat" vil _ikke_; som "Olavl" senere forklarer; fungere. En videofil er bare en "container" eller en "boks" om du vil med forskjellige bilde- og lydfiler pakket pent inn (veldig enkelt fortalt). Dette forklarer også hvorfor eksempelvis en .m4v fil kan ha flere lydspor.

Eksempel:

Fil 1: Bilde H.264, lyd AAC * 3
Fil 2: Bilde VP6, lyd AAC * 1
Fil 3: Bilde DivX Pro, lyd AAC * 2
Fil 4: Bilde DivX Pro, lyd AAC * 5

For ordens skyld: En .m4v fil er en inneholdscontainer for H.264, AAC, og Dolby Digital og eksempelet over er altså ikke mulig for .m4v uansett hvordan du måtte forsøke å få det til.

Den grunnleggende tankegangen er at _en_ videocontainer skal ha _ett_ videoformat, og ett "likt antall lydspor" i hele filens "lengde". Dette er ikke rakettvitenskap, men det er litt å sette seg inn i dersom du vil få det helt rett.

En "cat * >> storfil.mp4" vil da helt riktig gi deg en "stor fil", men den vil være ubrukelig da en videospiller ikke vil klare å endre videocodec midtveis i filen. Du kan like gjerne ha en videofil, tre musikkfiler, og to tekstfiler og gjøre det samme. Resultatet vil bli at du får en stor fil med "alt innhold", men at det ikke finnes ett program som kan bruke filen. Altså _bare_ en stor fil; og en fil du kan kaste.

Det kan være VLC eller noe klarer å spille av en slik fil dersom (og _bare_ dersom) alle filene har samme video- og lydcodec. Men headeren på filen vil bli feil med tanke på innhold, lengder, størrelser, bitrate, osv. osv. og det er altså ikke en "gyldig" videofil.

Eksempel 2:

Du har filene ...
video.m4v
tekst.txt

Du gjør en "cat video.m4v > storfil.m4v && cat tekst.txt >> storfil.m4v".

Da vil du få én fil som heter "storfil.m4v" med all headerinformasjon som en m4v fil behøver. Men etter som inneholdet i filen _ikke_ er "m4v" så vil dette feile. På samme måtte som hvis du har flere videofiler.

Mye teori. Sorry. Nå ... gå å gjør dette i praksis ;-)
medlem i 173 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav DADDY » lør 08.02.2014 10:59

@Stan, 1000-takk for laaangt og kjedelig svar! ;) ;) ;)

Men det fungerer, takk igjen.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Handbrake - tv-serie/episoder - 1 fil?

Innleggav Stan » søn 09.02.2014 22:31

Dumt at du fant det kjedelig å lese hvorfor det _ikke_ fungerte, men det er fnt at forklaringen gjorde at det fungerte uansett. Jeg skrev det litt langt så andre kan finne ut av det samme spørsmålet- og samtidig ha en forklaring på hvorfor det er som det er.

Noen av oss liker faktisk å vite hvorfor- og ikke bare hvordan. Men jeg skal ikke kjede deg med å svare dersom det er mer du lurer på.
medlem i 173 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron