iCloud og Apple ID på Mavericks Server

iCloud og Apple ID på Mavericks Server

Innleggav DarkAngel » søn 26.01.2014 16:49

Jeg skal sette opp et nettverk for en bedrift med 2-3 ansatte foreløpig bestående av 1 Mac Mini og 2 27" iMac, alt helt nytt.

Mac Minien skal stå å kjøre OSX Mavericks Server og ta seg av fildeling, mailserver, webserver, dns, nettverksbrukere, printer, Time Machine etc, mens de to iMacene skal kun være klienter med nettverkstilgang.

Jeg har begynt å sette opp Mac minien nå og laget en lokal adminbruker der. Hvordan bør jeg sette opp iCloud og Apple ID for bedriften. I første omgang skal jeg logge inn i App Store for å kjøpe OSX Server programmet men det kommer kanskje også flere programmer som skal kjøpes og innstalleres som felles for alle klienter.

Er det mulig å lage en slags bedrifts Apple ID, men at klientene (nettverkskontoene) kan bruke deres allerede eksisterende private Apple ID knyttet til deres kontoer?

Hvordan ville dere gjort ift kontoer?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iCloud og Apple ID på Mavericks Server

Innleggav svar » søn 26.01.2014 18:54

AppleID er pr i dag, med mindre det har kommer noen endringer de siste mnd, private.
i USA har det lenge vært mulig å kjøpe flere lisenser av 1AppStore app som man kan da pushe ut på klienter via div MDM løsninger.
Dette er så vidt jeg vet ikke tilgjengelig enda i Norge.

Når du har en privat AppleID, kan man bruke den på alle maskinene man eier uten å kjøpe appen flere ganger, dette er teknisk sett ikke lov for en bedrift, der skal man ha 1lisens pr maskin eller bruker, men det er ingen enkel måte å løse det på utenom å opprette flere kontoer.

Det jeg vet noen bedrifter gjør når det kommer til apps som jobben skal betale, er å la burkerene bruke sine private AppleID kontoer, men at jobben betaler gavekort som brukerene skal bruke til å kjøpe de app`ene jobben krever.
At brukerene beholder appen i sin konto vist de slutter må man nesten se på som en bonus. Hadde multilisens vært mulig i Norge, kunne man ha tilbakekalt de og muligens gjenbrukt de.

Server programmvare bør være på en egen appleID som eies av bedriften, altså en som mer står på en rolle i firma og ikke direkte en person/personlig epost.
Altså ikke "mittnavn@firma.no, men eks "ITsupport@firma.no"

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]