Nevn fem apper som en må ha på macen

Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav mac-guten » ons 05.03.2014 0:59

Hvilke fem apper må en ha på macen?
Dette kan være nytteprogram som en kan bruke til daglig. For nå skal det ryddes opp på maskina mi.
medlem i 154 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav jerry.c.bush » ons 05.03.2014 3:40

Det spørs jo helt hva du vil at disse programmene skal gjøre. Det blir litt opp til hver enkelt. Vanskelig å si noe før man vet hva du egentlig er ute etter.
I utgangspunktet skal jo det meste du trenger være der allerede, men som sagt: har man andre behov så kan det være at man må finne noen programmer, eller apps da. :D
Kan ta et eksempel:
Skal surfe og se på youtube: Safari ligger der allerede, men kanskje man kan laste ned Adobe Flashplayer for å utnytte alle videoer på den siden. Skal man se på NRK eller TV2 så kan det være at man må laste ned Silverlight. Noe mer trenger man da ikke.

Så kom med noen behov så kan man hjelpe litt mer.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav ameja » ons 05.03.2014 4:28

Som Jerry sier så kan det variere ganske mye etter hva slags Mac-bruker du er, men for å starte et sted så slenger jeg fram 5 viktige standard-applikasjoner som etter mitt syn er veldig bra:

-Caffeine (For å holde skjermen våken!)
-Bean (Enkelt tekstbehandlingsprogram for de dagligdagse oppgaver)
-VLC (En genial mediaspiller som tar enormt mange format)
-Pocket (Lar deg bl.a. lagre websider for senere lesing. Synker også på iOS-enheter)
-Onyx (Bra for systemvedlikehold og bidrar til å holde Mac'en ren og kjapp)

Alle disse er gratisprogrammer og benyttes av de aller fleste Mac-folk. Pocket og Caffeine kan lastes ned fra App Store, mens de andre finner du f.eks. på CNET sine download-sider.

Der har du noe å starte med i alle fall :)
Sist endret av ameja den ons 05.03.2014 14:48, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav jerry.c.bush » ons 05.03.2014 4:34

Selv bruker jeg ikke noen av de appene som Ameja viser til. Og det forsterker bare hva jeg ville frem til i mitt forrige innlegg om at vi er alle forskjellige og har forskjellige behov.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav njadve » ons 05.03.2014 11:24

Det kommer helt an på behov som det sies. Jeg er iallefall helt avhengig av følgende fem på laptopen.

- Office-pakken (Word spesielt)
- Fidelia
- Lightroom
- Dropbox
- Bartender

Til sammenligning er behovet helt annerledes på Minien som er mediasenter.

- Plex
- Spotify
- Radium
- Transmission
- TeamViewer

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav Superhai » ons 05.03.2014 15:15

Bortsett fra Dropbox har jeg ingen av de overnevnte "appene" installert, ei heller Flash eller silverlight. Nå har jeg installert mange flere enn fem og kan ikke si hvem jeg synes er viktigst heller. Men de jeg vel bruker en del er Pages, Aperture, Newsbar, Sketch, Pixelmator, Xcode.
Hvis du absolutt skal ha en "ryddet" Mac kan du vel fjerne alt, evt. installere OS X på nytt og så installere programmene etterhvert som behovet melder seg.
medlem i 132 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav njadve » ons 05.03.2014 16:04

En jeg glemte, som trolig er den jeg bruker mest, er Quicksilver...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.03.2014 16:27

Enig i at dette avhenger av hva man gjør.

Inntil nylig ville jeg ha sagt at Onyx er et must uansett — men med OS 10.9 virker det som om Mac OS fikser det meste av vedlikehold og problemløsning på egenhånd.

Ellers vil jeg mene at de fleste vil ha nytte av Pages — som fint kan erstatte Word, selv for ganske avanserte brukere.

Java kommer man dessverre som regel ikke unna om man bruker nettbank eller offentlige tjenester på Nett. Og selv om Firefox er en traktor lite egnet for daglig bruk, er det nyttig til nettsteder som bruker BuyPass, som Safari har stadige problemer med.

Programmer og programtillegg for videovisning kommer man heller ikke unna — mange nettsteder bruker fortsatt Flash eller Microsoft-greier. VLC har jeg ikke brukt på mange år — det er sikkert mest aktuelt for folk som laster ned piratkopier. Men med en fire år gammel Mac uten AirPlay for video, bruker jeg Beamer en del — svært begrenset funksjonalitet oppveies av lettbrukthet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav monken » tor 06.03.2014 11:23

Et must for alle macs er jo "Alfred" som er en programkjører
Ellers bruker jeg "Istat menus" for overvåking av resursbruk av macen
"Growl" for notifikasjoner for di programmene som ikke kommer i notification center
"textwrangler" til å lese enkle tekstfiler istedenfor textedit
Og som gammel windows bruker har jeg "Ccleaner"
medlem i 178 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav jaknudsen » tor 06.03.2014 16:49

Jeg er avhengig av JumpCut.

Tekst- og regnearkbehandling gjør jeg i Google Docs, trenger ikke å installere noen programmer.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Nevn fem apper som en må ha på macen

Innleggav Voodoosurf » tor 06.03.2014 18:05

Et must er helt klart "alfred" som jeg bruker dagelig, en genial app for å finne/starte ting og tang. Den er jeg helt avhengig av, mye bedre enn den innebygde "spotlight" som jeg aldri bruker.
"Tinker tool og "mountain tweaks" har endel fine tweaks for personlige innstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron