Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav robot1 » lør 08.03.2014 11:51

Hei,

Veldig takknemlig om noen kan hjelpe...

Har en 15´ MBP ca 3-4 år gammel, som kom levert med Lion (tror jeg..), og gjorde nå systemoppgradering til Mavericks. Etter oppdateringen har den blitt ubeskrivelig treig, bl-a funker ikke DVD spilleren - og enkle funksjoner som å boote, starte Safari osv kan ta flere minutter.

Via Systeminformasjon kan jeg se at den er utstyrt med 2x2 GB DDR3 og 500 gb harddisk (340 ledig). Har ikke noe 3de part software installert utover Office.

Har forsøkt å re-installere Mavericks, som tok mange timer å få utført.. men uten at det ble noe bedre.

Føre var gjorde jeg en vellykket backup på TimeMachine like før systemoppgraderingen, så hvis ikke annet funker går jeg gjerne tilbake til Lion (som funket helt plettfritt).

Noen smarte hoder der ute som vet hva jeg skal gjøre for å fikse dette?
Sist endret av robot1 den lør 08.03.2014 12:56, endret 1 gang
medlem i 121 måneder
 

Re: Treg PC etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav freddjoh » lør 08.03.2014 12:36

Høres veldig rart ut.

Noen vil snart komme til å si at du må ha mer RAM og SSD istedet for harddisk. Ikke hør på dem! Maskinen din er mer enn sterk nok til at den skal fungere helt fint med Mavericks. Har lignende maskin selv, og den er rask og fin som bare det.

Her er det noe annet som er feil. Du har ikke lastet ned mackeeper eller noe slikt?

Etter at du har installer OSX er det bare 340 GB ledig av 500 GB? Det høres rart ut, for du burde ha 430+ GB ledig. Er Harddisken skadet?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Treg PC etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav robot1 » lør 08.03.2014 12:54

Takk for svar.

Det eneste jeg har av software som ikke kom med operativsystemet er Spotify og Office.

Rart om det er noen skader noe sted også, det har vært null problemer og topp ytelse de siste 3-4 årene - i god Mac-ånd.

En annen ting er at iPhoto ikke ble oppdatert gjennom Mavericks oppdateringen.. Får beskjed om jeg har iPhoto 9.2.1 som ikke kan brukes med Mavericks. Mulig det kan være en bug på den versjonen av Mavericks som ligger på Appstore p.t?

Ref harddisken, har rundt 100 GB med bilder og filmer.
medlem i 121 måneder
 

Re: Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav njadve » lør 08.03.2014 13:03

Jeg ville prøvd å ta en clean install. For å gjøre det enkelt i tilfelle det ikke hjelper så er det smart å klone disken først...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav robot1 » lør 08.03.2014 13:14

njadve skrev:Jeg ville prøvd å ta en clean install. For å gjøre det enkelt i tilfelle det ikke hjelper så er det smart å klone disken først...


Takk, det er et aktuelt forslag. Det eneste av verdi er bilder og filmer, og det har jeg på Time Machine + på en annen og nyere MBPretina, så jeg er ikke redd for å scratche harddisken.

Som nevnt har jeg backup på Time Machine av det gamle oppsettet (Lion). Kan jeg evt gjenopprette fra den hvis det ikke hjelper å clean installere Mavericks?
medlem i 121 måneder
 

Re: Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav Fiskepudding » lør 08.03.2014 20:26

Opprett en admin bruker til og prøv om det er det samme der. Har sett at enkelte oppdateringer fra Snow Leopard har det skjedd at alt blir usigelig treigt, og det samme kan jo også skje fra Lion.
Feilen ligger i brukerens bibliotek -har ikke fått testet hvilke filer det er snakk om, men forsøk iallefall det først. ER den raske med annen bruker er det bare å begynne å lete i det gamle biblioteket :-) og aktivitetsvisning med den treige brukeren

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav robot1 » lør 08.03.2014 21:30

Fiskepudding skrev:Opprett en admin bruker til og prøv om det er det samme der. Har sett at enkelte oppdateringer fra Snow Leopard har det skjedd at alt blir usigelig treigt, og det samme kan jo også skje fra Lion.
Feilen ligger i brukerens bibliotek -har ikke fått testet hvilke filer det er snakk om, men forsøk iallefall det først. ER den raske med annen bruker er det bare å begynne å lete i det gamle biblioteket :-) og aktivitetsvisning med den treige brukeren


Takk for tipset. Prøvde, men desverre like tregt. :-|
medlem i 121 måneder
 

Re: Treg MBP etter Mavericks oppdatering - tips?

Innleggav robot1 » fre 14.03.2014 18:52

Endte opp med å gjenopprette til Lion fra en backup på time capsule. Macén er nå tilbake på full speed, og skal få leve resten av sitt liv på gammelt OS.

Hvorfor oppgraderingen til Mavericks ikke fungerte er imidlertid fortsatt en gåte.

Takk for hjelpen dere som hadde tips.
medlem i 121 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere