Jottacloud - iPhoto

Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » ons 26.03.2014 23:23

Heisann.
Jeg har nå kommet over en utfordring.
HDDen min krasjet igår, så jeg måtte formatere den, det er jo greit nok men som mange andre så hadde jeg en god del Gb med bilder i iPhoto.
Jeg har tatt backup av iPhoto via Jottacloud så backup har jeg. Utfordringer kom etter at jeg har lastet ned iPhoto backupen. Når jeg åpner iPhoto så kommer det ikke opp noen bilder eller hendelser, men når jeg trykker vis info i finder på iPhoto så har den den rette mengden med Gb av bilder.
Der som jeg lager et nytt iPhoto bibliotek og importerer fra den gamle backupen så får jeg alle bildene frem, men problemet da blir at all sorteringen jeg har gjort i Hendelser og Album forsvinner og jeg får barre opp alle bildene samlet under samme Hendelse eller under bilder.
Håper noen har en hjelpende hånd her.
Hilsen
Bent
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Valotunk » tor 27.03.2014 0:27

Prøvd å holde nede "alt" tasten når du starter iPhoto for så å velge biblioteket derfra?
medlem i 199 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » tor 27.03.2014 8:28

Ja, ingen forandring. Glemte å si at Jottacloud gjør om navnet iPhoto-bibliotek "mappen" til iPhoto-libary. Så når jeg lastet den ned så byttet jeg tilbake til iPhoto-bibliotek, men dette skal jo ikke ha noen betydning på innholdet.
Er skikkelig frustrerende at alle hendelser osv er borte. Da er jo nesten meningen borte. Ikke mye stas å sortere tusenvis av bilder tilbake i nye hendelser igjen.
Tar imot alle forslag med takk..
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav el-nico » tor 27.03.2014 10:06

Har du sendt en mail til support hos Jotta?

Jeg brukte Jotta til mitt Aperture-bibliotek, men mener det ville oppstå krøll ved en evt nedlastning av hele biblioteket.
Mener å huske at det lagres litt annerledes i Jotta, at strukturen på iPhoto-biblioteket "ødelegges" ....

Send dem en mail :)
De er meget flinke og raske til å svare.
medlem i 178 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » tor 27.03.2014 10:15

Takker for svar. Da har jeg sendt en mail til Jotta så får vi se hva som skjer.

Da fikk jeg svar fra Jotta:

Programfiler er dessverre utelukket fra backup som standard, så dette får man ikke tatt backup av. Du må nok ta Backup av mappene som inneholder bildefilene dine, så må disse importeres til iPhoto igjen etter en eventuell kræsj.

Her har du en liste over fil og mappetyper Jottacloud ikke sikkerhetskopierer.
Mac OS X:
/Applications
/Library
/System
/Private
/etc
/tmp
/Network
/bin
/sbin
File names starting with “~” extetions starting with “~”
File names ending with “.tmp” and “-journal”

Så da ligger det en stor jobb foran meg å legge flere tusen bilder til nye Hendelser og Album. Og Jotta er minst en kunde fattigere..
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav bekiil » tor 27.03.2014 12:30

edit: my bad
Sist endret av bekiil den tor 27.03.2014 14:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » tor 27.03.2014 13:25

Ja, nettop det den gjør. Og jeg har tatt backup av iphoto-bibliotek "pakkenn" Mappen" "filen som ligger under Bilder. Alt som har noe med iPhoto ligger under denne. Jeg har tatt utallige kopier tidligere for andre i familien over til en ekstern HDD og kopiert den over på andre maskiner uten noen problem. Så nei er ikke magisk i det hele tatt, men noe har skjedd når den er lastet ned.
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav bekiil » tor 27.03.2014 14:31

aha... det var da som fan det da. Er dette opplyst om på sidene til jc?
Og blir det ikke sikkerhetskopiert selv om det legges til manuelt??

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » tor 27.03.2014 15:30

Kan ikke se at det står noen steder på JC sine sider nei. Men har lest litt og ser ut som at folk anbefaler velge hele Bilder mappen på maskinen når de tar backup til JC. Jeg har gjort dette på en annen maskin nå. Så skal jeg prøve å laste den ned på en annen maskin for å se hvordan det funger. Skal se om hele Hendelse og Album strukturen er som den skal.
Jeg gir tilbakemelding når jeg veit hvordan det går. Om det viser seg at resuktatet er likt så sier jeg opp JC og kjøper en NAS eller lignende.
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav bekiil » tor 27.03.2014 17:40

Supert!

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » søn 30.03.2014 21:48

Da ser det ut som at for å få en god og riktig backup av iPhoto i Jottacloud så må du ta backup av Bilder/Pictures mappen. Min tidligere backup var av iPhoto budelen og dette gav et korrupt bibliotek ved at alle Album og Hendelser var borte, men bildene var fortsatt der.
Så da vet dere det..
B
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Ugland » søn 30.03.2014 22:35

Å dæven....

Da skal jeg også endre dette sporenstreks...

Så om jeg velger at Jotta skal ta backup av "bilder" mappa så bør dette gå greit?
Har jeg forstått detta riktig da?
medlem i 125 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Coolflyer » søn 30.03.2014 22:43

Heisann
Ja, det var det jeg kom frem til. Jeg lot Jotta ta backup av Bilder mappen. Når dette var gjort så valgte jeg å laste ned iPhote bundelen fra Bilde mappe backupen. Jeg kopierte så iPhoto bundelen over på en ekstern HDD får så å prøve å åpne den på en anne maskin, dette gjore jeg for å forsikre meg på at Backupen var god.
Dette funket perfekt og alle Hendelser osv var som det skulle. Så etter jeg prøvde dette så er jeg så sikker som jeg kan bli på at dette er riktig måte å gjøre det på.
medlem i 176 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Ugland » søn 26.10.2014 21:02

Da har jeg også fått testet dette i praksis etter at harddisken min fant det for godt å ende sine dager uten forvarsel.

Jeg hadde heldigvis tatt backup av hele "bilder" mappen og under last ned på Jottacloud programmet fant jeg under denne mappa Iphoto biblioteket...
Lasta det ned og det funker akkurat slik det gjorde tidligere.

Konklusjonen min er enkel og grei at de hundrelappene jeg betaler hos Jottacloud pr år er peanuts ift verdien av å ha en backup som fungerer av 100GB bilder...
medlem i 125 måneder
 

Re: Jottacloud - iPhoto

Innleggav Hufse » ons 18.02.2015 19:40

Siden iPhoto synk går greit med Dropbox, må det da funke med Jotta.

Istedet for å be Jotta ta backup av iPhoto, så legg iPhoto biblioteket i Synk mappen.

Regner med at det da fungerer.
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]