Problemer med Google Calendar

Problemer med Google Calendar

Innleggav ameja » lør 12.04.2014 13:30

Hei folkens! Noen som kan hjelpe meg her - jeg har mistet Google Calendar i OSX Calendar. Problemet oppstod etter at jeg skiftet passord på min Gmail-konto og slo på såkalt "2-step verification".

Når jeg åpner Calendar i Mavericks så får jeg, siden jeg endret passordet, som forventet opp et vindu som ber meg logge meg inn på Google Calendar:

Calendar can't connect to Google account "Google". Enter password for user "xxx@gmail.com"

Men når jeg skriver inn passordet så kommer feilmeldingen: The server responded with an error.

Jeg har sjekket og dobbelsjekket at jeg plugger inn rett passord, men det hjelper ikke. Jeg kommer meg fint inn på Gmail og også Google Calendar via browser med det nye passordet. Hva kan være problemet her?


Svært takknemlig for råd! :)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Problemer med Google Calendar

Innleggav ameja » søn 13.04.2014 20:40

LØST: For de som måtte være interessert, eller komme ut for samme problem selv :)

Problemet oppsto da jeg satte 2-step verification på min Google-konto. Første gangen du logger inn med en ny enhet eller app, etter at 2-step verification er satt, så må du skrive inn en verifiseringskode som Google genererer.

Dette gikk fint da jeg logget inn via Safari på min MacBook, fordi browseren kan gi beskjed til Google om å sende verifiseringskoden på mobilen. App'er har tydeligvis ikke samme meldingsprotokoll, og kan ikke gi den type beskjed. Løsningen for slikt som OSX Calendar eller iOS-app'er du vil skal logge seg inn på din Google-konto, er derfor at du må logge deg inn kun med verifiseringskode - IKKE ditt Google passord.

Og verifiseringskoden får du ved å gå inn på dine Google-settings i en browser, og deretter navigere deg fram til Security. Der finner du et App Passwords-valg og kan generere en verifiseringskode for f.eks. OSX Calendar. Denne koden er en engangskode som du bare trenger å plugge inn første gang du får opp Google påloggingsvindu i app'en.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]