Hvordan sletter jeg og fjerner virus...eller andre ting

Hvordan sletter jeg og fjerner virus...eller andre ting

Innleggav Knasen » søn 04.05.2014 10:27

Hei, min twitter konto har blitt hacket. Jeg lurer på om det er fordi jeg lastet ned et program og da kom det også et annet program som jeg ikke skulle ha. Det har jeg slettet, men jeg tror ikke jeg gjorde det på riktig måte. Hvor finner jeg filer som gjelder programmer? Og fins det noe virus program jeg kan ha?
medlem i 175 måneder
 

Re: Hvordan sletter jeg og fjerner virus...eller andre ting

Innleggav T.B.Hansen » søn 04.05.2014 12:58

Twitter-kontoen og Mac'en din er to ulike saker. Jeg bruker ikke Twitter, og kan ikke hjelpe deg der.

Når det gjelder Mac, finnes det ikke virus. Virus er programvare som installerer segselv uten at du vet det. De eneste skadeprogrammene som finnes på Mac, må man selv installere — typisk fordi man tror det er noe annet. Mange av dem utgir seg for å være programvare som beskytter mot virus, eller forbedrer ytelsen på Mac'en. Hold deg langt unna slike programmer!

Generelle sikkerhetsrutiner på Mac:

I Systemvalg > Sikkerhet og personvern > Generelt krysser du av for «Tillat programmer lastet ned fra Mac App Store». Om du skulle ha behov for å installere programmer som ikke sleges gjennom App Store, hold deg til kjente utviklere (som Adobe og Microsoft — men også disse utviklerne har tilleggsprogrammer som kan erstatte vanlige Mac-funksjoner, så følg nøye med under installeringen og ikke klikk OK ukritisk). Ikke endre sikkerhetsinnstillingene permanent. Ikke installer programvare fra andre kilder selv om det er programmer anbefalt på Mac1 eller i andre diskusjonsfora. Mange programmer som anbefales her, forutsetter faktisk bedre IT/Mac-kunnskaper enn gjennomsnittet. Du bør vite nøyaktig hva et program gjør og hvordan det virker, og være sikker på at du trenger det, om du skal installere noe du ikke finner på App Store.

Har du installert uønsket programvare, må du avinstallere den. Bruk et program som AppCleaner eller AppZapper (husker ikke navnet på alle alternativer); disse fjerner også filer programmene legger inn i systemet. Noen skadeprogrammer er laget slik at de er vanskelige å finne; gjerne med filnavn som ikke stemmer overens med programnavnet. Da må du finne ut hva programfilen heter. Google programnavnet, så finner du som regel en diskusjon om saken...

Men først og fremst, altså, gjelder det å unngå å installere skadelig programvare. Apple har gjort dette enkelt, med App Store der all programvare er godkjent og kvalitetssikret, og med sikkerhetsinnstillingene i Systemvalg.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron