Oppdatere mac fra 2009

Oppdatere mac fra 2009

Innleggav lenewv » fre 23.05.2014 9:25

Hei!
Jeg har en mac kjøpt høsten 2009. Macbook Pro 5,5. Har aldri oppdatert den, og ser at det begrenser hva jeg kan laste ned. Tengte å oppgradere den, men må jeg da oppgradere mange trinn før jeg kan få den nyeste versjonen? Jeg skjønner veldig lite av det der. Er det noen som kan hjelp? Hvilke programmer? og er den for gammel? Får heller ikke brukt appstore. Java fungerer heller ikke lenger, og dermed ikke nettbank.
medlem i 123 måneder
 

Re: Oppdatere mac fra 2009

Innleggav Dorkfish » fre 23.05.2014 14:16

Dette kommer helt an på hvilken versjon av OSX som er installert på den nå.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Oppdatere mac fra 2009

Innleggav njadve » fre 23.05.2014 14:23

Hvis du aldri har oppgradert så har du vel Snow Leopard. Du kan sjekke ved å klikke på >Om denne maskinen i menylinjen. Snow Leopard er versjon 10.6. Da bør det vel være mulig å oppgradere direkte, mener jeg gjorde det med min forrige MBP fra -09.

Men, hvis jeg forstår det riktig så er det mye "rusk" på maskinen nå. Da ville jeg kanskje vurdert å ta en fullstendig backup først og deretter en clean install. Hva som er enkleste måte å gjøre det på kan kanskje variere litt. Hvis det er ett eller annet, annet enn pålogging, som skaper problemer for AppStore så er det sannsynligvis enklest å finne frem installasjonsplaten som fulgte med maskinen og ta en clean install fra den, og deretter oppgradere gjennom AppStore.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Oppdatere mac fra 2009

Innleggav lenewv » fre 23.05.2014 17:04

Takk for svar! :)
Mac OS X 10.5.8 har jeg. Hva det vil si skjønner jeg ikke helt, annet enn at jeg forstår den er gammel.

En rens hadde nok helt klart vært det lureste. Er mye rot og nedlastinger jeg ikke trenger på den. Nok å bare ta backup av bilder, musikk, word-filer osv? eller børe man også ta av programmer for å ikke miste dem?
Hvis jeg gjør det: hvordan oppgrader jeg etterpå? må jeg gjennom flere trinn? Ikke bare nyeste versjon?
medlem i 123 måneder
 

Re: Oppdatere mac fra 2009

Innleggav jerry.c.bush » fre 23.05.2014 17:09

Ta backup av alle filer (bilder, musikk, dokumenter osv som du ønsker å ta vare på). Om du bruker iTunes og har all musikken inne i biblioteket til iTunes så kan ud ta backup av hele mappen og legge den inn i en ny bruker.

Lag en ny bruker på maskinen (under innstillinger og evt brukere/brukerkontoer), logg ut av den gamle brukeren og logg inn på den nye.
Om du er sikker på at du har backup av alt du vil ha backup av så kan du slette den gamle brukeren. Alle programmer vil fortsatt være installert på maskinen. Du må kanskje legge inn på nytt lisenskoder om det kreves av noen programmer.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]