Googlesøk og epostreklame

Googlesøk og epostreklame

Innleggav Gelle » tor 29.05.2014 7:16

Jeg har lagt merke til en økende mengde spam på min epost i det siste. Det som bekymrer ytterligere er at når jeg googler etter bestemte artikler, så dukker det opp epost med reklame for nettopp disse tingene ikke så lenge etterpå. Hvordan plukkes eposten min opp av disse, og hvordan kan den koples til det jeg googler etter. Kan det være noen form for spionprogrmvare på maskinen? Eller er det andre måter å gjøre dette på? Driver ev Google med tvilsom videreformidling av epost?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav jag » tor 29.05.2014 20:32

Er du innlogget din googlekonto, når du søker?

Hvis ja, så kan google se hva du søker etter, og koble dette mot din epost, mange steder bruker google analytics, og da rgistreres også hvilke steder du er på, og kan kobles mot din innloggede bruker..

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav Gelle » tor 29.05.2014 22:28

Da er det kanskje det som skjer. Rart ar Google legger seg på et slikt lavmål og fungere som spamgenerator.

Takk for svar :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav jag » tor 29.05.2014 23:02

Google lever godt av reklame...

Pass på å logge deg ut av google kontoen, når du har leste epostkontoen.
Du kan og kjøre ccleaner, og se om det ligger noen "cookies", som kan spore deg, og medføre at du får epostreklame.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav Lars A. Gundersen » fre 30.05.2014 15:40

Gelle skrev:Da er det kanskje det som skjer. Rart ar Google legger seg på et slikt lavmål og fungere som spamgenerator.

Det er det som ER Google. Husk, hvis du ikke betaler noe for produktet, er DU produktet.

Googles kunder er de som reklamerer, og Google lever av å selge deg, eller den beste digitale representasjon av deg de kan konstruere ut fra hva du gjør online, til sine kunder. Hvis jeg var deg ville jeg løpt hylende så langt unna Google jeg kunne. Litt relatert, velskrevet lektyre om dagens internett, pesonvern og reklame: The Internet With a Human Face

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav Gelle » fre 30.05.2014 21:26

Det er det som ER Google. Husk, hvis du ikke betaler noe for produktet, er DU produktet.


Selvsagt lever de av reklame. Men det betyr ikke at ethvert påfunn er lønnsomt. Pushing av spam og salg av epostadresser er den type påfunn. Jeg tror ikke Google gjør det, det ville skapt store reaksjoner, og skadet deres anseelse. Så dum tror jeg ikke Google er. Jeg trorheller det er en cookie eller et eller annet.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav Valotunk » lør 31.05.2014 0:20

Google er internets demon.

Selv satt jeg på kontoret for en tid tilbake og googlet etter noen spesielle lyspærer til noen lamper vi har i taket.

I dagene etter dukket det opp merkverdig mye reklame og annonser for tilsvarende lyspærer på alt mulig av nettsider jeg var innom. Da snakker vi om lyspærer den mange generasjoner gamle lokale elektrikersjappa i nærheten anser som sjeldne og lite brukt.

Tilfeldig..? Neppe.
medlem i 198 måneder
 

Re: Googlesøk og epostreklame

Innleggav Gelle » lør 31.05.2014 6:05

Nei, det er selvsagt ikke tilfeldig. Annonser ligger på nettsidene allerede, det tjener eieren av nettsiden på. Og google "selger" adwordstjenester ol til disse. Noe langt annet er det å selge epostadresser til tredjepersoner. Det føler jeg meg ganske sikker på at de ikke gjør, da opererer de på samme avskyelige nivå som alminnelige spammere.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron