Ekstern SSD som bootdisk, noen spørsmål

Ekstern SSD som bootdisk, noen spørsmål

Innleggav noeb » søn 24.08.2014 11:29

Hei,

jeg skal boote min Late 2012 iMac fra en ekstern SSD via Thunderbolt. Interndisken er en 2 TB snurredisk. 10.9 er installert på interndisken. Jeg vil ha en clean install, og kan godt reformatere både SSD og interndisk.

Q1: Jeg antar første steg er å formatere SSDen i Diskverltøy. Hvilket format?

Q2: Er det nødvendig å partisjonere SSDen? Det er en 500 Gb EVO. Jeg skal ikke kjøre Boot Camp.

Q3: Jeg antar jeg må laste ned installeren til HDDen, deretter installere til SSDen. Stemmer? Noe jeg bør vite om denne delen?

Q4: Jeg kommer til å bruke HDDen til musikkfiler etc. Bør jeg la denne disken være som den er pr. idag, eller reformatere den? I så fall hvilket format?

Q5: Bør jeg klone SSDen til HDDen med jevne mellomrom i fall SSDen skulle ryke, og jeg må boote fra HDDen? (Jeg har selvsagt Time Machine backup på en annen disk). Er dette egentlig nødvendig - kan jeg boote fra HDDen uansett vha. Recovery Mode eller noe? Hvis jeg bør klone: bør jeg partisjonere HDDen? Og hvilket program for kloning?

På forhånd tusen takk!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ekstern SSD som bootdisk, noen spørsmål

Innleggav LCD » søn 24.08.2014 13:58

Hei


1) Du formaterer SSD i formatet "Mac OS Extended ( journalført )"

2) Nei

3) Om du ønsker "clean install" så Innstaller du med det du måtte ha for hånden av DVD,
USB pinne eller over nettet av det som er ønskelig av system som du vill ha på SSD
Innstaller systemet du ønsker på ekstern SSD før du eventuellt sletter HD så har du en
oppegående maskin om det skulle krølle seg til, samt at du kan teste SSD og system
først ved en boot for å se om alt er OK og fungerer som forventet
Ellers så fungerer jo også en kloning/timemachin/overfløringsassistenten eller
superduper om du da ikke ønsker å bli kvitt noe grums ved å gjøre en ren innstallering

4) Formater den som Mac OS Extended ( journalført ) uten at det egentelig ikke er noe
mere nødvendig enn å slette filene som ligger på den om du kun skal lagre filer på den

5) Det å klone en boot disk er ikke dumt om noe uforusett skulle oppstå ved så som en feil
i operativsystemet eller fysiskt i disken
En disk vi før elle senere få en feil og stoppe
Man snakker om "når" ikke om "om"
Man kan da raskt bare boote opp "reserve" disken å være opp på nytt i løpet av
sekunder
Man kan også hjelpe seg selv mye bedre/enklere ved å repare eller sjekke
disken/systemet som har fått en feil når man kan starte opp med den andre disken
Ditt oppsett forvinner heller ikke om det skulle gå galt, du har en eksakt kopi
Men da bør du partisjonere HD om den er stor da en kloning tar hele disken sin
størrelse
Lag deg derfor en liten partisjon på HD som tilsvarer systemdisken din i størrelse for
kloningen og du kan bruke resten av disken til filer så som musikk
Time Machine er flott for det den er beregnet for, men du skal ikke ha så store behov
på backup siden før TimeMachine blir litt "knølen" og tung å bruke som en backup av
allt og alle når man får litt mere enn et par dokumenter
Hver måte, samt type backup har sine fordeler og ulemper
Uansett om man bruker Time Machine og/eller å kloner disken sin bør man alltid og
uansett ta backup av de viktigste filene så som dokumenter, bilder og filmer til flere
medier og steder og da blir TimeMachine mer eller ubrukelig
Så bruk gjerne TimeMachine for det det den er god til, men kjør en ordentelig backup
av filen utenom om de er viktig og av det man ønsker å ta vare på og ikke ønsker å
miste
.....................................
Jeg bruker kloning av systemdisk og vanlig backup av alle viktige filer/disker og ikke
TimeMachine
Systemdisken er klonet til en annen intern disk
Backup av alle interne disker og raid samt eksterne arbeidsdisker og raid...viktige file
og mapper skjer automatiskt
Her bruker jeg "ChronoSync" og all backup blir kjørt automatsikt, selv kloningen av
systemet til egen disk
Frekvensen på backup er styrt etter viktighet og bruk på vedkommende maskin
Disk som er klonet blir sjekket med en boot nå og da for å være sikker på at den funger
som den skal
Sist endret av LCD den søn 24.08.2014 14:54, endret 2 ganger.
medlem i 147 måneder
 

Re: Ekstern SSD som bootdisk, noen spørsmål

Innleggav jerry.c.bush » søn 24.08.2014 14:07

Enkelt forklart om Time Machine? Det er for de som ellers ikke hadde tatt backup i det hele tatt. "Time Machine er bedre enn ingen backup"

For de med avanserte ønsker, de som vil ha mer kontroll og muligheter så er andre løsninger bedre. Feks Carbon Copy Cloner som jeg selv bruker i TILLEGG til Time Machine og er meget fornøyd med. Eller som LCD bruker, ChronoSync, som jeg ikke har testet selv og kan dermed ikke uttale meg. Dog ser jeg at det er mange som bruker det.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]