SKal formatere, men trenger hjelp!

SKal formatere, men trenger hjelp!

Innleggav RapidAndre » ons 24.09.2014 6:42

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle "rydde" litt på Maccen min, å stille den tilbake til fabrikkinnstillingene (slik den er når du kjøper den).
Husker ikke helt hvilket OS som var på den når den blei kjøpt, men info sier at denne maskinen er "Late2012". Etter dette har jeg innstallert Mavericks, noe som jeg helst
vil beholde. Er dette mulig? Eller må jeg bare slette alt, reinstallere OS som kom med
maskinen når jeg kjøpte den, og laste ned Mavericks fra Appstore på nytt? Eller er det mulig å fjerne OS som var på Maccen fra før, og kjøre bare Mavericks?

Er kjempenoob på alt PC/MAC, så jeg setter stor pris på svarene jeg får :bitchin:
medlem i 115 måneder
 

Re: SKal formatere, men trenger hjelp!

Innleggav Lost » ons 24.09.2014 7:23

Din maskin kom med Mac OS X 10.8 (Mountain Lion) og vil installere dette ved å gå tilbake til fabrikkinnstillinger. Du kan selvsagt installere Maverics eller Yosemite etterpå.
medlem i 216 måneder
 

Re: SKal formatere, men trenger hjelp!

Innleggav RapidAndre » ons 24.09.2014 7:29

Oki :) Da vil det mest logiske være å vente til Yosemite. Takk for hjelpen!
medlem i 115 måneder
 

Re: SKal formatere, men trenger hjelp!

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.09.2014 11:47

Tenk først over hva det er du vil oppnå. Formatering betyr å slette hele harddisken. Da mister du alle dokumenter du ikke har lagret andre steder, all programvare som fulgte med eldre versjoner av Mac OS, og all programvare du ikke har installasjonsdisk og lisensnummer til, eller ikke husker Apple IDen det ble kjøpt/lastet ned med. Sjansen for å miste noe du egentlig ønsker å beholde, er temmelig stor; spesielt saker som er lagret gjennom programmer som iTunes, iPhoto etc.

Operasjonen tar dessuten lang tid, da all programvare må installeres og settes opp på nytt. Om du gjenoppretter fra backup, kopierer du tilbake «rot» du ønsket å bli kvitt. Du rydder raskere opp om du går gjennom Programmer-mappen og nederste linje i Systemvalg og fjerner alt du ikke trenger. Bruk App Zap eller lignende (fra Mac App Store); den fjerner også filer programmene har lagt i Systemet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: SKal formatere, men trenger hjelp!

Innleggav Helge Hafstad » ons 24.09.2014 15:22

Anbefaler deg å følge instrukene fra Apple ang hvordan du selger en brukt maskin og hva som kan følge med den. Da slipper du problemer med installert system lenket opp mot din Apple ID osv. Her har du lenke til samme:

http://support.apple.com/kb/HT201065?vi ... cale=en_US

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]