Fjerne nettsteddata i Safari

Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav jana » tir 07.10.2014 14:40

Hei,
jeg bruker nettleseren Safari.
Av og til "nullstiller" jeg Safari via Safari-menyen, og en av de tingene det der er avkrysset for er "fjern alle nettsteddata".
Jeg oppdaget imidlertid her om dagen at da en venninne skulle inn på ABC startsiden og søke på noe, så kom alt jeg tidligere hadde søkt på opp som forslag mens hun skrev.
Jeg trodde at "å fjerne nettsteddata" nullstilte dette?

Hvordan "tømmer man hukommelsen til Safari" i forhold til hva man har søkt på tidligere på f.eks Startsiden/Google?

Håper noen kan hjelpe :-)
medlem i 189 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Lost » tir 07.10.2014 18:16

Du kan aktivere "Privat nettlesing" eller tømme loggen.
medlem i 215 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav mactiss » tir 07.10.2014 20:21

Er det ingenting som blir husket/lagret ved privat nettlesing ? Ikke noen filer etc ellers på maskinen ?
medlem i 128 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Lost » ons 08.10.2014 6:46

medlem i 215 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav ameja » ons 08.10.2014 9:53

Det er virkelig merkelig at Safari fortsatt husket søk på ABC Startsiden, selv etter en "reset safari" (nullstill) - det hadde jeg ikke trodd.

Og jeg kan ikke se at noen av svarene her gir noen forklaring på hvorfor, eller hvordan slette det når det først er lagret - bare hvordan unngå at slike søk blir lagret.

Så hvordan slette det som allerede er lagret slik som Jana beskriver, dersom en full reset av Safari ikke hjelper?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Anders0077 » ons 08.10.2014 11:45

Hmm.. si det.. eneste jeg kommer på er å slette hele safari, for så å laste ned og installere på nytt, uten å synke med icloud kanskje?.. siste vet jeg ikke om er nødvendig, men vist det er det, så er jo dette utrolig mye jobb, med tanke på passord, autofyll. m.m


Anders

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav tecnofa » ons 08.10.2014 14:12

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Denne tror jeg fjerner søkeresultat også..

Brukerens avatar
medlem i 168 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav HenrikWL » ons 08.10.2014 14:29

ameja skrev:Det er virkelig merkelig at Safari fortsatt husket søk på ABC Startsiden, selv etter en "reset safari" (nullstill) - det hadde jeg ikke trodd.

Og jeg kan ikke se at noen av svarene her gir noen forklaring på hvorfor, eller hvordan slette det når det først er lagret - bare hvordan unngå at slike søk blir lagret.

Så hvordan slette det som allerede er lagret slik som Jana beskriver, dersom en full reset av Safari ikke hjelper?


Når du trykker "nullstill safari" kommer det opp en hel liste med diverse ting du kan gjøre. "Slette nettsteddata" er en av disse, men den fjerner ikke loggen. Det er et eget valg for det.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav ameja » ons 08.10.2014 14:30

Men hvor sletter du loggen? :)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Rillto » ons 08.10.2014 17:48

Du må ikke glemme at Google viser resultater basert på dine tidligere søk og tema. Det trenger ikke være safari som foreslår dine gamle synder for venninen din;)
medlem i 133 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Lost » ons 08.10.2014 19:15

ameja skrev:Men hvor sletter du loggen? :)


Logg/Tøm logg.
medlem i 215 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Ove » ons 08.10.2014 19:16

Ha ha, der er du inne på noe, Rillto! Heldigvis finnes det råd for det også.

Få opp en blank Google side: https://www.google.no/ eller https://www.google.com/

Nederst til høyre skal du se en klikkbar lenke til "Innstillinger". I den menyen som da kommer opp velger du "innstillinger for søk" som ender f.eks. her:

https://www.google.com/preferences — Der kan du vurdere "Personlige resultater" samt "Søkelogg": "Når du er logget inn, kan du få mer relevante resultater og anbefalinger basert på søkeaktiviteten din. Du kan når som helst slå av eller redigere søkeloggen." På disse innstillingene kan man altså forhindre at tidligere søk kommer opp.

Så var det sletting av loggen i Safari. Det bør ikke ta mer enn fem sekunder. I Safari-menyen aller øverst velger man "Logg". Nederst der står det "Tøm logg…". Det er det hele.

Man kan også velge andre linje der, "Vis logg". Nå kan man velge dager eller enkeltinnførsler, markere dem, gå opp til "Rediger"-menyen, og velge "Slett". Slik kan man luke i loggen uten å fjerne alt.
medlem i 230 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav ameja » ons 08.10.2014 22:27

Beklager at jeg hi-jacker denne tråden med min treghet, men "Logg/Tøm Logg" finnes ikke i mine Safari-menyer (v 7.1 - engelsk)?

I selve Safari-menyen (dvs den som ligger rett til høyre for eple-menyen og heter "Safari") så er det øverste valget valget "About Safari", og deretter kommer "Safari Extensions", "Preferences", osv. Ingen valg som kan minne om "Logg". Heller ikke under noen annen meny eller i "Preferences".

Så nå blir jeg veldig nysgjerrig på hva/hvor "Logg/Tøm Logg" er i engelsk versjon av Safari 7.1? :-/

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav Ove » ons 08.10.2014 23:58

Du må lese menyen bortover, ikke nedover i én enkelt post. I min norske Safari 7.1 leser jeg da:

Safari — Arkiv — Rediger — Vis — Logg — Bokmerker — [Utvikle] — Vindu — Hjelp — [Debug]

De to jeg har satt hakeparentes rundt er noe jeg har valgt som tillegg, men alle de andre er vel å anse som obligatoriske, og skal ligge i samme rekkefølge på alle språk som skrives fra venstre mot høyre. Via et nettsøk fant jeg ut at på engelsk vil menyen lyde slik:

Safari — File — Edit — View — History — Bookmarks -Window — Help.

I bunnen av History-menyen vil du da antagelig finne "Delete history" eller noe sånt?
medlem i 230 måneder
 

Re: Fjerne nettsteddata i Safari

Innleggav ameja » tor 09.10.2014 0:42

Aha, takk for oppklaringen! :) Jeg så selvsagt History -> Clear History, men tenkte at det kun dreide seg om besøkte web-sider.

Clear History fjerner da med andre ord det som var trådstarters problem, nemlig det lagrede innholdet i et søkefelt på ABC Startsiden?

I så fall så er det i grunnen litt forvirrende. For det første så er det jo en smule ugunstig å måtte slette all websidehistorikk for å fjerne lagrede søk på en enkelt webside.

Dessuten når jeg tenker meg om så ville jeg ha trodd at slike lagrede søk tilhørende et søkfefelt inne på en webside, i stedet falt under kategorien "autofill" som du finner under Safari -> Preferences -> Autofill -> Other Forms. Under Other Forms kan du velge "Edit" og kommer da inn på en oversikt over alle autofill-instanser lagret, og kan slette dem enkeltvis eller hele hurven.

Er du sikker på at det ikke er den du egentlig tenker på, og som vil være trådstarters løsning?


Hilsen en stadig litt forvirret, Ameja! ;)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere